Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@10:28:47 GMT

آقایان! شما رکن چهارم دموکراسی هستید

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۱۶۴۱۰

آقایان! شما رکن چهارم دموکراسی هستید

در ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری تهران- کی­ف به دلیل نخبه بودن جمع کثیری از سرنشینان این هواپیما، بازتاب ابعاد مختلف این خبر در رسانه‌­های خارجی و واکنش‌­های بین‌­المللی، اعلام بروز خطای انسانی به عنوان دلیل اصلی وقوع حادثه، خدشه به اعتماد عمومی و ... این موضوع شانس این را داشت که در رسانه­‌ها به شکل ویژه‌­ای مطرح شود و از سوی مسئولین و مردم مورد توجه خاص قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کما اینکه باید هم این‌گونه می‌­بود و هنوز هم حق مطلب ادا نشده است و باید زوایا و ابعاد مختلف پدیده، مورد بررسی و کنکاش بیشتر قرار گیرد.

اما چه کسی جواب این سؤال را می­‌داند که جانباختگان مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان، دقیقاً چند نفر بودند، اسامی آن­ها چیست و اهل کدام یک از شهرهای کشورمان بودند؟ مسئولین تا چه اندازه پیگیر احوال بازماندگان این حادثه تلخ شدند و از خانواده­ آنان دلجوئی کردند؟ چند نفر عکس پروفایل خود را به دلیل همدردی با بازماندگان این عزیزان سیاه کردند و چقدر در خیابان به یاد آنان شمعی روشن شد؟ مقصر حادثه هواپیمای اوکراینی از مردم عذرخواهی کرد و تقصیر را به گردن گرفت، اما در وقوع حادثه مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی آیا مقصرین به مردم معرفی شدند؟ آیا کسی از تریبون رسانه­‌ها از مردم عذرخواهی کرد یا هیچ شخص و نهادی خواستار استعفای هیچ مسئولی شد؟ آیا کسی به دلیل ابراز همدردی با آنان از حضور در جشنواره فجر انصراف داد؟ چه کسی یا چه کسانی مسئول پرداخت خسارات جانباختگان و مصدومان این حادثه شناخته شدند؟ چقدر رسانه‌­ها به ارائه گزارش درمورد علل بروز این واقعه پرداختند؟ آیا در هیچ یک از شبکه‌­های رسانه ملی درمورد این موضوع ویژه برنامه‌ه­ای تولید و پخش شد؟ و ده­‌ها سؤال دیگر...

ادموند بورک، سیاستمدار انگلیسی (۱۷۲۹ - ۱۷۹۷) و نماینده مجلس عوام انگلیس در برابر تصویب یک طرح بدون اطلاع مردم ایستاد و خطاب به خبرنگاران گفت: «آقایان! شما رکن چهارم دموکراسی هستید» و نقش نظارتی رسانه‌ها را به آنان گوشزد کرد. وظیفه رسانه صرفاً بیان سخت خبرها و توجه به اخبار رویداد مدار نیست، اعلام تعداد کشته‌شدگان یک حادثه یا وقوع سیل و زلزله در یک شهر و روستا در تمامی سایت­‌ها و روزنامه­‌ها یافت می­‌شود اما پرداختن به اخبار فرایند مدار، یعنی داشتن نگاه انتقادی و بررسی چرایی ماجراها، تهیه گزارش‌های تشریحی و مصاحبه با مسئولین یا مقصرین احتمالی، جلب توجه مسئولین به فراهم کردن زیرساخت‌های شهری و روستایی لازم برای مقابله با حوادثی از این دست و ... نیز از جمله وظایف رسانه­‌هاست تا اجازه ندهند غبار فراموشی بر این وقایع بنشیند و از اذهان مردم پاک شود، چرا که رسالت روزنامه‌نگاری توسعه محور همین است.

امروزه اکثر مردم به دلیل قابلیت سرعت و انعطاف بالای فضای مجازی از طریق سایت­‌ها و شبکه‌­های اجتماعی از اصل اخبار مطلع می‌­شوند، اما در این میان تلویزیون و روزنامه‌­های سنتی نیز می‌­توانند با پرداختن به ابعاد و زوایای مختلف این‌گونه پدیده‌­ها و سوانح هم پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان باشند و توجه افکار عمومی و مسئولین را به این موضوعات جلب کنند و هم در رقابت با شبکه­‌های اجتماعی و رسانه‌­های مجازی، حرفی برای گفتن داشته باشند.

ویلبر شرام استاد معروف ارتباطات، نخستین نقش رسانه‌­ها را «نقش نگهبان» معرفی می­‌کند. پس آقایان رسانه، صدا و سیما، سایت‌­های خبری و روزنامه‌­ها، لطفاً رکن چهارم دموکراسی باشید، اگر سانحه سقوط هواپیمای اوکراین در رسانه‌­ها بازتاب وسیعی پیدا کرد و مردم نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند، مردم کرمان و سیستان و بلوچستان نیز دچار خسارات جانی و مالی بسیاری شده‌­اند. پس لطفاً به عنوان چشم بینا و نماینده افکار عمومی صدای آنان را نیز انعکاس دهید و با آگاه‌سازی و هوشیارسازی شهروندان و مطالبه‌گری از مسئولین از پیدایش وقایعی این چنینی جلوگیری و نقش میانجی را بین سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه ایفا کنید.

۵۷۵۷

کد خبر 1342346

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رسانه مطبوعات شبکه های اجتماعی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۶۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه دور برگشت لیگ برتر روئینگ و اسلالوم

 

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، پس از برگزاری دور رفت لیگ روئینگ و اسلالوم، دور برگشت این رقابت‌ها به میزبانی دریاچه آزادی برگزار می‌شود.
این رقابت‌ها در بخش آقایان ۱۷ اردیبهشت و در بخش بانوان ۱۸ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
دور برگشت لیگ روئینگ و اسلالوم در دو مرحله صبح و بعدازظهر پیگیری می‌شود.
تاکنون در جدول رده بندی این رقابت‌ها تا پایان مرحله‌ی اول و دوم در رشته‌ی روئینگ تیم‌های دانشگاه آزاد در بخش بانوان و آقایان صدرنشین هستند و در رشته‌ی اسلالوم در بخش بانوان آرکا اصفهان و بحر گستر فارس مشترکا اول و ملوان نداجا در بخش آقایان در جایگاه نخست قرار دارند.

دیگر خبرها

  • برنامه دور برگشت لیگ برتر روئینگ و اسلالوم
  • عطر افشانی مزار شهدا درپلدشت
  • ۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
  • رادان: ضرباتی به نقشه شوم دشمن زدیم که در آینده مشخص می‌شود
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • و دموکراسی آنها که سراب است فقط...
  • آزادی بیان و دموکراسی به سبک پلیس آلمان (فیلم)
  • وقتی نقاب دموکراسی غرب فرو افتاد + فیلم
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • وینیسیوس جونیور برای آقایان وقت ندارد؛ عکس گرفتن فقط با خانم ها! / فیلم