Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مروی با برشمردن ویژگی های شخصیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: دشمن زبون جرأت نمی کرد و نتوانست رو در رو با او بجنگد و برای همین دزدانه در نیمه های شب با هواپیمای بدون سرنشین او را به شهادت رساندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، سه شنبه(۲۴ دی) در مراسم هفتمین روز تدفین سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمش سردار حسین پورجعفری و شهدای مقاومت؛ سخن را با آیه ۲۳ سوره مبارکه احزاب آغاز کرد و گفت: این اجتماع عظیم و باشکوه برای مرد و مردانی است که تجسم عینی این آیه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تولیت آستان قدس رضوی افزود: لازم می دانم در ابتدای جلسه از خانواده های بزرگواری که عزیزان خود را در مراسم تشییع و باشکوه شهدا از دست دادند که عده ای از خانواده شهدا و جانبازان و روحانیت و نیروهای انتظامی و بخش های مختلف جامعه بودند؛ از خدای تبارک و تعالی طلب رحمت و مغفرت کنم و امیدوارم خداوند روح بلند این عزیزان و جانباختگان را با شهدای کربلا محشور کند و برای خانواده و ها و بازماندگان صبر و اجر درخواست می کنم.

 

وی با طرح این پرسش که چه خصوصیاتی در شهید حاج قاسم بود که اینگونه دلهای مردم در فراق و شهادت او سوخت و اشک مردم جاری شد؟ ادامه داد: قهرمان در تاریخ زیاد داشتیم؛ انسان های جنگجو و دارای شجاعت و تحول در تاریخ فراوان بودند اما همه آنها نتوانستند با مردم یک ارتباط عمیق عاطفی و احساسی و دینی ایجاد کنند‌؛ حاج قاسم؛ قهرمان و شجاع بود و همه ما مدیون حاج قاسم هستیم.

 

حجت الاسلام مروی امنیت ایران و عراق و سوریه را مرهون فداکاری ها و تدبیرها و تلاش های حاج قاسم دانست و با افزودن این مطلب که اما اینها به تنهایی بین یک فرمانده بزرگ و مردم پیوند عاطفی و روحی و ناگسستنی ایجاد نمی کند؛ تصریح کرد: حاج قاسم امتداد نسلی است که امام علی علیه السلام بعد از جنگ صفین درباره شان فرمود: «...أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ»(خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه) و وقتی نام این اصحاب باوفا را که در صفین به شهادت نائل شده بودند می آورد، همه صورت مبارک پر از اشک شد و فرمود چقدر حسرت دیدار این برادران عزیزم را دارم.

 

وی با بیان اینکه اینها آنچه را از قرآن می دانستند در زندگی عمل کردند؛ خاطرنشان کرد:حاج قاسم امتداد چنین نسلی است؛ امتداد عمار و ذوشهادتین و نسل نورانی ابن تیهان است که امیرالممؤمنین برای فراق انها اشک می ریزد و افسوس می خورد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه حاج قاسم «اهل سداد و استحکام» و مؤمن؛ هم در عمل و هم در فکر و اندیشه دارای قوت و استحکام بود؛ توضیح داد: عمل سدید یعنی به بهترین شکل انجام دادن و پای آن ایستادن و در برابر سختی ها مقاومت کردن؛ حضرت فرمود الْعَمَلَ الْعَمَلَ، ثُمَّ النِّهَایَةَ النِّهَایَةَ، وَالاِْسْتِقَامَةَ الاِسْتِقَامَةَ...(خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه) یعنی عمل را آغاز کنید و به سرانجام برسانید و ثابت قدم باشید؛ حاج قاسم مصداق این سخن بود، درست فکر می کرد، مغز متفکری بود؛ درست و بااستحکام فکر و طراحی می کرد و انجام می داد و مقاومت می کرد.

 

وی با بیان اینکه فعل سدید، رأی سدید و عمل سدید؛ خصوصیات حاج قاسم بود؛ افزود: رهبری فرمود: او برای هر کارش استدلال داشت و از روی احساسات و هیجانات تصمیم نمی گرفت و خطی را که از دوران نوجوانی و جوانی آعاز کرد تا لحظه شهادت، آن خط نورانی را بدون کمترین تزلزل و تبدیلی ادامه داد.

 

حجت الاسلام مروی با تصریح به این نکته که خیلی ها در جنگ و مبارزه با رژیم عراق در کنار حاج قاسم و حاج قاسم ها بودند اما بعد مسیر آنها تغییر کرد اما حاج قاسم در همان مسیر با همان قدرت و استحکام ماند تا شهید شد؛ دومین خصوصیت این شهید والامقام را «پایبندی به مسیری که انتخاب کرده بود» دانست و گفت: در سخت ترین امتحان و دشوارترین موقعیت ها، کسی تزلزلی در حاج قاسم ندید.

 

وی با استفاده از آیه ۲۱۴ سوره مبارکه بقره که گاهی آنقدر فشارها و تنگناها بر مردم وارد می شود که ایمان شان متزلزل می شود تا آنجا که حتی آنهایی که ایمان آوردند هم می گویند متی نصرالله؟ یاری خدا کجاست؟ تصریح کرد: حاج قاسم اما در این سختی ها و دشواری ها و جنگ ها و مبارزه ها در این گستره بزرگ در چند کشور نگفت متی نصرالله؛ به راهش ادامه داد و خسته نشد و از پای ننشست؛ نگفت وظیفه ام را انجام دادم و حالا نوبت بقیه است بلکه با همان نشاط و شادابی و احساس مسئولیت و ایمان راسخ از روز اول تا لحظه شهادت آن حفظ کرد و اینها هستند که جامعه را حفظ و ایمان مردم را نگهبانی می کنند.

 

تولیت آستان قدس رضوی سپس مغلوب شدن مسلمانان بر اثر یک اشتباه به خاطر یک سرپیچی از دستور پیامبر آن هم پس از فتح بزرگ در جنگ احد را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه پیامبر در این جنگ بزرگترین، باوفاترین و قوی ترین یاور خود یعنی حمزه سیدالشهدا را از دست داد؛ تصریح کرد: یکسال بعد از جنگ احد سعی کردند در دل مردم ترس و وحشت ایجاد و دل مردم را خالی کنند(اشاره به آیه ۱۷۳ آل عمران) اما این تهدیدات نه تنها در دل مؤمنین رعب و وحشت ایجاد نکرد بلکه به مراتبِ ایمانی آنها افزوده شد.

 

وی گفت: حاج قاسم از آنهایی بود که هرچه می گفتند سوریه از دست رفته است و قارون های منطقه همه دست به دست هم دادند که این محور مقاومت را نابود کنند اما اینها نه تنها در وجود او زلزله ایجاد نکرد که به تعبیر قرآن بر ایمانش افزوده شد و و دیدید چگونه سوریه و عراق را از چنگال داعشیان وحشی بیرون آورد.

 

حجت الاسلام مروی، اخلاص را ویژگی دیگر حاج قاسم عنوان و بیان کرد: این جمعیت دهها میلیونی در تشییع حتی در شهرهایی که پیکرهای مطهر شهدا را در آنجا نبردند با اجتماعات باشکوه برگزار شد و این از اخلاص او است؛ رضای خدا را در نظر داشت و دنبال انجام وظیفه بود و در این راه نورانی، هیچ تهدیدی کمترین تزلزلی در اراده او ایجاد نکرد و این حضور چند میلیونی با هیچ تعریفی قابل تحلیل نیست جز با قرآن که فرمود «کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند خداوند رحمن محبت آنها را در دلها می‌افکند».(۹۶ مریم) و چه عمل صالحی بالاتر از نابودی داعش؟ که حاج قاسم کمتر از چند ماه ریشه اینها را کند.

 

 

وی با بیان اینکه حاج قاسم برای خدا کار کرد نه کسب عنوان و مقبولیت و محبوبیت؛ تصریح کرد: او رسانه و تیم رسانه ای نداشت؛ هر هفته در شبکه های تلویزیونی ظاهر نمی شد؛ اما خدا اینگونه محبت او را در دل مردم قرار داد زیرا حقیقتاً عبد صالح خدا بود.

 

تولیت آستان قدس رضوی به « ولایتمداری» سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هم اشاره و بیان کرد: همانگونه که رهبری فرمودند او فوق جناح ها و ذوب در انقلاب‌ بود؛ فقط در مسائل عملیاتی نبود‌ بلکه هم طراح هم تئوریسین جدی و اهل عملیات بود و هم صاحب نظر و نظریه پرداز و هم اهل عمل؛ در جلساتی که در محضر رهبری برگزار می شد، هر کسی نظر می داد و حاج قاسم هم نظر خودش را می گفت؛ اما همه حواسش به جمع بندی رهبری بود و آن را عمل می کرد و به اصطلاح هیچوقت «اجتهاد در برابر نص»(مقدم داشتن نظر شخصی، بر کلام صریح و روشن قرآن یا معصومین است) نمی کرد و متعبد به نظر ولی فقیه‌ بود و خودش را در برابر نظر ولی فقیه به حساب نمی آورد و واقعاً سرباز تسلیم فرمانده بود.

 

وی ادامه داد: دشمن زبون جرأت نمی کرد و نتوانست رو در رو  با او بجنگد و برای همین دزدانه در نیمه های شب با هواپیمای بدون سرنشین او را به شهادت رساندند زیرا نمی توانستند در برابر او عرض اندام کنند و {البته} این برای دشمن قوت نظامی نیست که رقیبت را در نیمه شب با هواپیمای بدون سرنشین غافلگیر کنید، چرا به مصافش نیامدی؟ او که همیشه در میدان بود.

 

حجت الاسلام مروی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح و سپاه اما جواب خوبی به دشمن دادند؛ یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری جرأت نکرده بود حتی یک گلوله به پایگاه های آمریکا شلیک کند اما با حمله ایران هیمنه آمریکا ریخت؛ {شما} از گاوهای شیرده منطقه پول گرفتی که امنیت را برای آنها فراهم کنی اما در برابر موشک های ایران، امنیت پایگاه خودت را هم نتوانستی حفظ کنی.

 

وی ادامه داد: با جنجال تبلیغاتی تلاش می کنند ضعف خود را پنهان و مسئله هواپیما را مطرح کنند؛ ما از اینکه عده ای جان خود را از دست دادند واقعاً متأثر هستیم و از خدا برای آنان طلب رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر. می خواهیم؛ امریکا اما دارد این را برجسته می کند تا ضعف خود را در موشک باران سپاه مخفی کند؛ جان یک نفر هم برای ما ارزش دارد و حفظ جان یک نفر هم وظیفه حکومت و همه است اما در شرایط جنگی پیش می آید؛ البته اینکه منشأ این خطا چه بود هنوز مشخص نشده و هنوز کارشناسان نظر ندادند.

 

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: ایا لشکر سایبری آمریکا اینجا نبود و جنگ الکترونیکی که اینها سردمدار آن هستند و .. آیا باز دست پلید امریکا در اینجا هست؟ که احتمال آن زیاد است؛ این قدم منحوس جز ناامنی برای ملت ها ارمغانی ندارد؛ عده ای از سربازان بدون یونیفرم آمریکایی در ایران راه افتادند و این را بهانه کردند و از تشییع میلیونی مردم خجالت نکشیدند؛ اینها با این حرکات حقیرانه و ذلیلانه خود می خواستند خفت و خواری امریکا در عراق را تحت الشعاع قرار دهند.

 

وی با اشاره به اینکه اینها در خیابان ها راه افتادند و دنیای تبلیغاتی، این را بزرگ کرد که حضور میلیونی و وفاداری مردم را تحت الشعاع قرار دادند؛ تصریح کرد: ما در حال جنگ با آمریکا هستیم؛ او ضربه خورده و آرام نمی نشیند؛ کج فهمی است فکر کنیم امریکا دست برمی دارد؛ اگر مردم در صحنه حضورانقلابی و مؤمنانه خود را به رخ دنیا بکشند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

 

حجت الاسلام مروی همچنین توضیحات سرداران سپاه پس از حادثه هواپیمای اکراینی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این سرداران مصداق «اشداءعلی الکفار» هستند زیرا در برابر امریکا با قدرت و صلابت و شجاعت می ایستند؛ اظهار داشت: در برابر مردم اما‌« رحماء بینهم» هستند و گفتند گردن ما از مو باریک تر است و کاش ما جزو جانباختگان بودیم.

 

وی ادامه داد: ما این صلابت و شجاعت که پایگاه آمریکا را زدند و این ادب و تواضع و خضوع و صداقت در برابر مردم را تحسین می کنیم  و از سرداران سپاه اسلام جز این توقعی نیست.

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی مسجد فهما انتقام سخت سقوط هواپیمای اوکراینی کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد شهادت سردار سلیمانی مسجد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مصلی کرمان حجت الاسلام مروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشونت در دانشگاه‌های آمریکا برای حفظ آبرو است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌السلام و المسلمین محمدعلی نکونام ظهر چهارشنبه در جلسه پیرامون دهه کرامت، اظهار کرد: دهه کرامت فرصت بسیار مغتنمی است که بتوانیم از آن در جهت بصیرت‌افزایی و معرفت‌زایی استفاده کنیم.

وی افزود: اول تا یازدهم ذی‌القعده میلاد حضرت معصومه (ع) و حضرت رضا (ع) است، همچنین در میانه این ایام تکریم امام‌زاده‌گانی چون حضرت شاه‌چراغ است، که باید از آن برای افزایش معارف ولایی خود و جامعه بهره ببریم.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هر چقدر از این معارف الهی استفاده کنیم جامعه را مصون کرده و در مسیر هدف‌های آن به پیش بردیم.

نکونام عنوان کرد: آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا دیده می‌شود مسئله کم سابقه‌ای است، دانشگاه‌های مهم این کشور که جز مراکز علمی ویژه و خاص است، اتفاقات روزهای اخیر به ذهن مدیران آمریکایی نمی‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: ورود خشن به دانشگاه‌های آمریکا برای آن است که آبروی آنان بیش از این در دنیا نرود هرچند که دیگر در جهان رسوا شده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هر چقدر تلاش کنند فطرت‌ها را مخدوش کنند نمی‌توانند، هر چقدر بخواهند ذهن‌ها را مخدوش کنند نمی‌توانند و هر چقدر بخواهند افکار عمومی دنیا را تغییر دهند نمی‌توانند، چون نمی‌توانند مقابل نفوذ معارف الهی را بگیرند.

نکونام بیان کرد: امروزه انقلاب اسلامی صادر شده است، در دل دشمن‌ترین دشمنان نفوذ کرده است اما در درون خود مشکل داریم، برای رفع این مشکل باید تلاش کنیم و جای کار وجود دارد.

وی تاکید کرد: در کشور به مراتب بیشتر نیاز است تا معارف ناب اسلامی و الهی تبیین شود، حضرت معصومه (ع) مقام والایی در نزد خداوند دارد و این معارف را در سایه حجاب، تقوا، ایمان، بصیرت و داشته‌هایی که او را به خدا نزدیک کرده، کسب نموده است.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری افزود: غنای معارف اسلامی و ایرانی کم نیست تنها باید برای تبیین و ترویج آنان تلاش کنیم و برنامه‌ریزی شود، همه برنامه‌های فرهنگی باید به سمت محتوی و معرفی پیش برود.

کد خبر 6094191

دیگر خبرها

  • پلیس مفتخر به حمایت مردم فهیم و انقلابی است
  • روز خلیج فارس با شهنواز
  • دیدار نماینده ولی فقیه در خوزستان با مردم شادگان +فیلم
  • مجلس آینده نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کند
  • اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • خاطرات مهندس جعفر شریف امامی از کار در راه آهن
  • خشونت در دانشگاه‌های آمریکا برای حفظ آبرو است
  • طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است
  • حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دانشگاه تربیت مدرس
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد