Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@03:28:50 GMT

قدیمی‌ترین ماده روی زمین کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۱۸۱۰۲

قدیمی‌ترین ماده روی زمین کشف شد

محققان قدیمی‌ترین ماده روی کره زمین را کشف کرده‌اند که بسیار قدیمی‌تر از خود این سیاره است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ذره‌های‌های پیش‌خورشیدی (Presolar grains) مانند آنچه در شهاب سنگ "Murchison" یافت شده است، می‌توانند سابقه‌ای از زمان قبل از شکل‌گیری منظومه شمسی را فاش کند.

در سال ۱۹۶۹ آسمان شهر "مورکیسون" در استان ویکتوریای استرالیا میزبان یک شهاب سنگ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌هایی از این شهاب سنگ ۱۰۰ کیلوگرمی که به نام همین شهر نام‌گذاری شد در منطقه‌ای به وسعت بیش از ۱۳ کیلومتر مربع پیدا شد. این شهاب سنگ که متشکل از سنگ‌های فضایی عجیب و غریب بود، همواره به طور گسترده مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نتایج جالب توجهی را به همراه دارد. به‌عنوان مثال سال گذشته مشخص شد که حاوی قند‌های فرازمینی است که وجود آن‌ها برای پیدایش حیات روی کره زمین ضروری است.

اکنون محققان مؤسسه فناوری زوریخ (ETH) دریافته‌اند که شهاب سنگ "مورکیسون" همچنین حاوی نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین ماده‌ای است که تاکنون در زمین یافت شده است. حدود ۳۰ سال پیش مشخص شد که این شهاب سنگ دارای "ذرات پیش‌خوشیدی" است که به دانه‌های ریز سیلیکون کاربید گفته می‌شود که قدیمی‌تر از خورشید هستند، اما سن دقیق آن‌ها تاکنون مشخص نشده بود.

محققان برای درک این موضوع در مطالعه جدید خود اندازه گیری کردند که این دانه‌های پیش‌خورشیدی چه مدت در معرض اشعه‌های کیهانی قرار گرفته‌اند. این ذرات پر انرژی در اطراف فضا می‌چرخند و می‌توانند از مواد جامد عبور کنند و در اثر تعامل با آن‌ها عناصر جدیدی را در مواد معدنی موجود ایجاد کنند. این بدان معناست که دانشمندان می‌توانند مقدار این عناصر جدید موجود در این دانه‌ها را اندازه بگیرند تا مشخص کنند که چه مدت در فضا شناور بوده‌اند و در نهایت اینکه چند ساله هستند.

محققان با انجام این کار متوجه شدند که بیشتر این دانه‌ها بین ۴.۶ تا ۴.۹ میلیارد سال قدمت دارند. در حالی که خورشید ۴.۶ میلیارد سال سن دارد و زمین ۴.۵ میلیارد سال قبل شکل گرفته است.

اما قدمت قدیمی‌ترین ذرات بین این دانه‌ها به بیش از ۵.۵ میلیارد سال پیش می‌رسد که آن‌ها را به قدیمی‌ترین ماده شناخته شده روی زمین تبدیل می‌کند.

این گروه می‌گوید که تاریخچه این دانه‌ها را می‌توان در تاریخ ردیابی کرد و به ستارگانی که حدود ۷ میلیارد سال پیش متولد شده‌اند، برسیم. به گفته محققان، این یافته نشان می‌دهد که کهکشان ما طی آن زمان دوره‌ای سخت و پرفشار از تشکیل ستارگان را پشت سر گذاشته است.

دانه‌های پیش‌خورشیدی در شهاب سنگ‌های دیگر مانند "سنگ هیپاتیا" (Hypatia) و "LAP-۱۴۹" کشف شده بود، اما قدمت آن‌ها قابل تشخیص نیست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/4127/

منبع: آنا

کلیدواژه: کره زمین شهاب سنگ قدیمی ترین ماده زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۸۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟
  • فیلم شهاب حسینی و پارسا پیروزفر نیامده رکورد شکنی کرد
  • چه رسم زیبایی داشتند بازاری‌های قدیمی! (فیلم)
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند