Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@05:19:21 GMT

بورس کالا بازاری امن برای پسته

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۱۹۹۰۳

بورس کالا بازاری امن برای پسته

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پسته در استان کرمان یک محصول ارز آور و مهم است که سالانه بیشترین سهم را در صادرات استان دارد و کشاورزانی کرمانی هر ساله بعد از برداشت طلای سبز به فکر فروش محصول خود هستند که فروش آن تا امسال بصورت سنتی توسط خریداران محلی یا از دیگر مناطق کشور یا حتی خارج از کشور انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امسال بورس کالا برای امنیت فروش این محصول ارز آور در استان کرمان راه اندازی شد تا سود بیشتری نصیب کشاورزان زحمت کش این استان شود.

تولید سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن پسته در کرمان

مجتبی بهمنی مدیر بورس منطقه‌ای کرمان با اعلام اینکه استان کرمان از مناطق پسته خیز کشور است و سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن پسته در استان کرمان تولید می‌شود گفت: وقتی تولید محصول زیاد است سهم قابل توجهی و تاثیر گذاری زیادی در اقتصاد استان دارد.

او افزود: لذا ساماندهی بازار پسته هم برای کشاورزان اهمیت دارد و هم برای فعالین پسته که در مبادله وتجارت پسته کار می‌کنند.

بهمنی با اشاره به اینکه همیشه در فروش پسته ریسک تغییرات قیمتی وجود دارد اظهار کرد: یکسری نوسانات در بازار باعث تغییرات قیمتی می‌شود که کشاورزان و فعالین پسته را دچار مشکل و به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمان بیان کرد: راه اندازی بازارپسته در بورس کالا این امکان را فراهم می‌کند که بتوانند کمک کند به نوسانات بازار و ریسک بازار را پوشش دهد.

او با اعلام اینکه از جمله نکاتی مهم فروش پسته در بورس کالا شفافیت بازار بورس است که می‌توان به آن اعتماد کرد و هم خریداران و هم فروشندگان کنترل می‌شوند بیان کرد: در این بازار از کانال نظارتی می‌گذرند و اعتبار آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، وقتی بازار شفاف باشد ریسک کلاهبرداری خیلی ضعیف است.

بهمنی گفت: نکته بعد نقش واسطه‌ها است که کشاورز مستقیم به خریدار می‌فروشد ونقش واسطه اینجا از بین می‌رود و منافع بیشتری نصیب کشاورز می‌شود.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمان با اشاره به اینکه استاندارد سازی محصول پسته در این بازار مشخص است افزود: محصول پسته در دامنه‌های متفاوت کیفیت تولید و به بازار می‌رسند و نظارت در بورس کالا باعث می‌شود محصول استانداردسازی شود و وقتی پای بورس کالا وسط می آید کشاورز رغبت پیدا می‌کند خودش را با استاندار‌دهای بورس هماهنگ کنند.

او تاکید کرد: تعیین قیمت محصول  یکی از نکات مثبت در بورس کالا است مشخص می‌کند که محصول خود را به چه قیمتی بفروشد و قیمت چطوری شکل بگیرد.

بهمنی با اشاره به اینکه بازار بورس یک بازار دایمی است و دیگر کشاور نگران فروش محصول خود نیستند افزود: وقتی وارد بازار بورش شوید خریداران وفروشندگان دایمی و برای همیشه هستند وجود پذیرش بورس کالا باعث چنین مزایایی است و برای کشاورزان وفعالین موثر است ونفعش را کل اقتصاد استان می‌برد.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمان اظهار کرد: نوع پسته‌ای که در بورس پذیرفته شده است چند نوع هستند، فندقی و خندان، کله قوچی نوخندان، فندقی طبیعی خندان وکله قوچی خندان است.

او با اعلام اینکه برای این که مشخص شود محصول استاندارد هست باید به انبار‌های که بورس کالا تایید می‌کند پسته تحویل داده شود گفت: در استان کرمان یک انبار در شهرستان سیرجان، یکی در زرند وجود دارد وانبار‌های دیگه با کمک مسئولین استان در شهرستان کرمان و رفسنجان راه اندازی می‌شود.

بهمنی افزود: در کنترل ونظارت انبار وقتی محصول استانداردش مشخص شود دیگر قابل اعتماد هست و به خریدار این اعتماد را می‌دهد که محصول استاندارد وهمه چیز شفاف است.

مدیر بورس منطقه‌ای کرمان با اشاره به اینکه معاملات در بورس به دو صورت انجام می‌شود اظهار کرد: به صورت نقدی سپرده کالایی و هم آتی معامله می‌شود.

او گفت: وقتی پسته به انبار تحویل داده می‌شود یک گواهی صادر می‌شود بنام گواهی سپرده کالا است می‌توان به هر میزان در بازار نقدی خرید کند یا اینکه برای پوشش ریسک وارد بازارهای عادی و اقدام به پیش خرید یا پیش فروش کند و در این فاصله اگر به هر دلیلی نظرش عوض شود می‌تواند  قراردادش را بفروشد.

تالار شیشه‌ای بورس کرمان در انتظار کشاورزان

در تالار شیشه‌ای کرمان در طبقه زیر زمین صدای کشاورزانی که برای روشن شدن پاسخ سوالاتشان و تحویل دادن پسته‌های خود به انبار‌های بورس می‌آمد، آقای نظری از کشاورزان رفسنجانی بود که برای اولین بار بعد از ۱۹ سال فروش پسته به صورت سنتی حالا ترغیب شده است که پسته خود را در بورس کالا به فروش برسد، آقای نظری گفت: سال‌ها است پسته خود را به دلالان می‌دادم و محصولی که دست به دست شود سود کمتری به کشاورز می‌رسد حالا آمده ام امسال این طرح را امتحان کنم و ببینم تفاوت آن چقدر است اگر خوب باشد به همین صورت دیگر ادامه دهم.

آقای احمدی دیگر کشاورز زرندی با اشاره به اینکه کارگزاری بورس یکسری کلاس‌ها وهمایش‌های توجیحی برای فروش پسته در بورس برای ما گذاشتند گفت: با همسرم تصمیم گرفتیم امسال فروش پسته در بورس را تجربه کنیم.

در ادامه بهادر کارشناس کارگزاری آگاه در بورس منطقه‌ای کرمان با اعلام اینکه کارگزاری آگاه مسئول خرید وفروش پسته در بورس منطقه‌ای کرمان است گفت: کشاورزان، چون سال‌ها بصورت سنتی کار می‌کنند برای ورود به بورس کمی مقاومت می‌کنند.

او افزود: ذرت در خوزستان برای اولین بار اولین محصول کشاورزی بود که وارد بورس کالا شد بعد از آن زعفران و حالا پسته وارد شده است.

کارشناس کارگزاری آگاه با اشاره به اینکه امسال سال اول است که پسته وارد بورس شده است بیان کرد: تا فرهنگ سازی شود مقداری طول می کشد ما برای اعتماد سازی کلاس‌های آموزشی و همایش‌هایی برگزار می‌کنیم که به توانیم اعتماد کشاورز را جلب کنیم ذی نفع‌های این بازار کشاورزان، تاجران ومصرف کنند گان هستند.

حالا قدم‌های فروش پسته در بازار بورس کالا برداشته شده است امیدواریم همگی کمک کنند که هر قدمی که به نفع کشاورزان زحمت کش است برداشته شود تا سود حاصل آن نصیب کشاورز شود نه دلالان در بازار فعالیت می کنند.

گزارش از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۹۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، برزو حق شناس، کارشناس و فعال بازار سرمایه در رابطه با فلسفه بازارگردانی و مخالفت یا موافقت با این موضوع بیان کرد: بنده قصد ندارم به این موضوع به عنوان یک دیدگاه صفر و صد نگاه کنم. در مجموع، اگر بخواهیم بگوییم که بازارگردانی از سال ۹۹ به بعد برای بازار سرمایه مفید یا مضر بوده است؟ باید به این نکته توجه کرد که بازارگردانی در مقاطعی، نقدشوندگی بازار را بالا برده و اجازه داده است افرادی که قصد خروج از بازار و یا ورود به آن را داشته‌اند این کار را انجام دهند و این موارد از جمله محاسن بازارگردانی محسوب می‌شوند، ولی در مجموع، اگر بخواهیم مزایا و محاسن آن را کنار هم بگذاریم به نظر بنده، بازارگردانی به ضرر بازار سرمایه بوده؛ به‌طوری که بیشتر به بورس ضربه زده است تا این‌که بخواهد برای آن کمک‌کننده باشد و برای این موضوع، دلایل خاص خودم را دارم. ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000J3A

دیگر خبرها

  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • مقایسه جک J۴ با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟
  • شرایط خرید کامیونت فورس در بورس کالا ابلاغ شد
  • آغاز فروش اقساطی 2 محصول کرمان موتور (+جدول فروش)
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • سپیدار بهترین عملکرد فروش
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • کدام محصول غذایی در بازار ایران سمی است؟
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند