Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@23:21:58 GMT

بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی است

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۰۵۵۷

بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی است

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: در حالی که قرار بود این بازار همزمان با روز عید قربان در 21 مرداد ماه فعالیت رسمی خود را آغاز کند، اما به‌دلیل نرسیدن تعداد بازیگران آن یعنی صرافی‌ها و بانک‌ها به حد نصاب این افتتاح به تأخیر افتاد. پس‌از آن نیز آتش‌سوزی ساختمان مرکزی آن یک بار دیگر شروع به‌کار رسمی آن را با تأخیر مواجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما روز گذشته با اعلام بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف خرید و فروش ارز دراین بازار، شمارش معکوس ورود این بازیگر جدید به بازار ارز آغاز شده است. طبق ابلاغیه بانک مرکزی سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل معاملات ارز ایران از ۱۰ هزار دلار به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تغییر کرد.

براساس این ابلاغیه، با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار به‌منظور تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران بازار متشکل معاملات ارز ایران از جمله بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بستر الکترونیکی این بازار، سقف خرید و فروش نقدی ارز برایشان به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود.

منتظر فرمانیم

مدیرعامل بازار متشکل ارزی درباره آخرین وضعیت این بازار گفت: از 20 روز قبل بازار متشکل ارزی به‌صورت جدی وارد مرحله تست گرم با مبالغ متفاوت شده است. محمود شکسته‌بند افزود: هم‌اکنون تمام اقدامات مورد نیاز انجام شده است و برای افتتاح رسمی منتظر فرمان نهاد ناظر بازار هستیم. به‌گفته وی، تست گرم با مبالغ بالا و در محیط واقعی دراین بازار در حال انجام است و دراین میان ایرادات احتمالی سامانه را استخراج و برطرف می‌کنیم.

روزی 10 صرافی جدید می‌آید

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم‌اکنون 140 صرافی وارد بازار متشکل ارزی شده‌اند، اظهار داشت: هم‌اکنون روزانه 10 تا 12 صرافی جدید با تکمیل مراحل پذیرش به بازار می‌پیوندند. به گفته وی علاوه بر بانک‌هایی که به سامانه بازار متشکل ارزی متصل شده‌اند، بسترهای ورود سایر بانک‌ها نیز به این سامانه در حال انجام است.

دلالان به حاشیه می‌روند

مدیرعامل بازار متشکل ارزی همچنین درخصوص تأثیر راه‌اندازی این بازار توضیح داد: با توجه به شرایط بازار به نظر می‌رسد با راه‌اندازی رسمی، بازار متشکل ارزی بازار اسکناس و نقدی را قبضه کند. وی ادامه داد با این اقدام دلالان تنها می‌توانند به معاملات خرد و زیر 500 دلار اقدام کنند چرا که در بازارمتشکل ارزی توان کامل برای پاسخگویی به نیازهای بازار ارز وجود دارد.

فروشنده بیش از خریدار

شکسته‌بند همچنین گفت: هم‌اکنون در بازار تعداد فروشنده‌ها بیش از خریداران است. به گفته وی، به طور قطع بازار متشکل ارزی تأثیر زیادی در ساماندهی بازار ارز خواهد داشت. ضمن اینکه قیمت واقعی نیز در آن کشف می‌شود.

نمای بازار ارز نزدیک

بازار متشکل ارزی یک شرکت خصوصی است که سهامداران آن کانون صرافان، کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت فرابورس است که هر کدام سهم ۲۰ درصدی از بازار دارند و سرمایه این شرکت نیز ۲۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

نرخ روزانه در بازار متشکل ارزی بر اساس آخرین قیمت روز گذشته با درصد تغییر مثبت یا منفی سه درصد که نرخ آغاز به کار بازار متشکل ارزی در ساعت ۱۰ خواهد بود. در این بازار، ارزها به‌صورت نقد معامله می‌شود و نرخ‌ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و دستوری نخواهد بود. خریداران و فروشندگان با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضاهای خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات انجام خواهد شد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، کارمزد معاملات در بازار متشکل ارزی برای اعضای آن دو در هزار است که هشت در هزار نیز سود آنها خواهد بود. در حال حاضر حدود 300 صرافی واجد شرایط ورود به این بازار هستند که تاکنون 140 صراف به این بازار آمده‌اند.

کف معاملات در بازار متشکل ارزی ۱۰ هزار دلار یا یورو است و برای فروش ارز نیز سقفی در نظر گرفته نشده است، برای خرید ارز هم سقفی در نظر گرفته نشده اما برای پوزیشن هر معامله‌گر سقف تعیین شده است؛ به عبارت دیگر برای خرید ارز در فاصله بین خرید و فروش ارز هر صرافی در روز باید ۱۰۰ هزار دلار و ۱۰۰ هزار یورو باشد، یعنی اگر یک صرافی در روز پنج میلیون دلار ارز فروخت، می‌تواند تا پنج میلیون و ۱۰۰ هزار دلار ارز بخرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی دلار یورو خرید و فروش ارز بازار متشکل ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۰۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد

مولایی، کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  راه اندازی سامانه خودنویس نقش موثری در کاهش حق الزحمه های نجومی و تخلفات  مشاوران املاک کشور دارد گفت:  راه اندازی این سامانه  باعث شد بسیاری از متقاضیان و مستاجران که پیش از این درگیر  تخلفات ومشکلات مشاوران املاک بودند دیگر مشکلی نداشته باشند و همین امر خود باعث شد که بازار اجاره مسکن آرام تر شود.

وی اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته که این سامانه راه اندازی شده و مشاوران املاک از طریق این سامانه اقدام به ثبت قرارداد می کنند شاهد آن هستیم که این بازار بسیار آرام تر شده است.

این کارشناس سیاست گذاری مسکن اظهار کرد: با اجرایی شدن این سامانه بخش عمده ای از حق الزحمه های نجومی و زیرمیزی های که وجود داشت برطرف و مدت زمان انعقاد  قرار داد کاهش یافته است.

او گفت: با اجرایی شدن این سامانه به نظر می رسد که تابستان بسیار آرامی پیش روی مستاجران باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • ۵ دقیقه ای وارد بازار ارز دیجیتال شوید (+لینک)
  • ۵ دقیقه ای وارد بازار ارز دیجیتال شوید
  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • سه شنبه بازار پردیس تعطیل می شود
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان