Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@20:56:45 GMT

نقش گربه‌ها در افزایش خودکشی زنان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۱۴۴۵

نقش گربه‌ها در افزایش خودکشی زنان چیست؟

ایسنا/یزد بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی کشور از ارتباط گربه‌های آلوده به انگل توکسوپلاسما در افزایش احتمال خودکشی در زنان خبر داد و گفت: مصرف گوشت و کباب نیم پخته، میوه و سبزیجات نشسته و حتی پاک کردن سبزیجات بدون دستکش می‌تواند موجب اتقال این انگل به افراد شود.

دکتر «بهادر حاجی‌ محمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که گربه‌های آلوده منشاء اصلی آلودگی به انگل توکسوپلاسما هستند، اظهار کرد: انگل توکسوپلاسما می‌تواند در مغز انسان کیست‌های کوچکی تولید کند که موجب اختلالات مغزی وعصبی از جمله شیزوفرنی و اختلال دوقطبی در مبتلایان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته‌ی رئیس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد، طبق تحقیقاتی که توسط برخی از پژوهشگران دنیا ارائه شده، احتمال اقدام به خودکشی در افراد آلوده به این انگل به طور محسوسی بیشتر از افراد سالم است و همچنین نتیجه یک مطالعه روی زنان ساکن در آمریکا نیز نشان داده است که در بین افراد مبتلا به این انگل، احتمال اقدام به خودکشی در زنان میانسال بیشتر از زنان جوان است.

وی با اشاره به این که حضور انگل توکسوپلاسما داخل سلول‌های مغزی انسان موجب تغییرات آنزیمی و افزایش دوپامین می‌شود و گاهی  بر عملکرد ژن‌های مرتبط تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: دوپامین یک پیام‌رسان عصبی است که در احساس پاداش و لذت در مغز نقش دارد ولی با این وجود نیز مکانیسم دقیق تاثیر انگل بر افزایش احتمال اقدام به خودکشی بسیار پیچیده بوده و برخی از زوایای آن هنوز برای دانشمندان به طور دقیق روشن نیست.

مدیر گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده بهداشت یزد با بیان این که افزایش تولید دوپامین در مغز مبتلایان موجب تغییر الگوی روحی و رفتاری آنان شده و قدرت تصمیم‌گیری صحیح را کاهش داده و نهایتاً افراد آسیب‌پذیر را به انجام رفتارهای پرخطر نظیر خودکشی سوق می‌دهد، خاطرنشان کرد: به طور مشابه ثابت شده که موش های آلوده به این انگل نه تنها از گربه‌ها فرار نمی‌کنند بلکه عامدانه خود را در معرض کشته شدن و شکار توسط گربه‌ها قرار می‌دهند. 

وی گفت: اگر فردی سابقه اقدام ناموفق به خودکشی داشته یا چنین تصورات و تمایلاتی دارد، حتما باید ضمن مراجعه به پزشک و انجام تست‌های سرولوژیک، نمونه خون آنها از نظر ابتلا به این انگل آزمایش شود.

حاجی محمدی با اشاره به این که مبتلایان با مراجعه به مراکز درمانی و تجویز داروهای ضدانگلی توسط پزشک قابل درمان هستند، بیان کرد: طبق آمار برآورد شده که حدود 40 درصد از جمعیت ایران سابقه ابتلا به این انگل را دارند البته در 85 تا 90 درصد موارد هیچگونه عارضه و خطری متوجه سلامت فرد نمی‌شود.

وی با بیان این که پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات شسته نشده، گوشت و کباب نیم پخته در پیشگیری از ابتلا به این بیماری انگلی بسیار موثر است، تاکید کرد: بانوان حتما باید حین شستشو و پاک کردن سبزیجات در منزل از دستکش استفاده کنند تا انگل زیر ناخن آنها مستقر نشود و اجتناب از تماس یا نوازش گربه های ولگرد به ویژه در پارکینگ مجتمع‌های آپارتمانی یا حیاط منازل ویلایی را مدنظر قرار دهند چرا که طبق تحقیقات، در شهر تهران حدود 90 درصد گربه‌های ولگرد و 36 درصد گربه های خانگی سابقه ابتلا به انگل توکسوپلاسما را داشته‌اند.

این مسئول در پایان با تاکید بر این که جمع‌آوری گربه های ولگرد توسط شهرداری‌ها و مبارزه با موش‌ها در مناطق مسکونی و شهرها برای کنترل این بیماری ضروری است، خاطرنشان کرد: گربه های خانگی باید به طور دوره‌ای توسط دامپزشکان ویزیت شوند و همچنین در منزل نیز نباید به گربه‌های خانگی گوشت یا کباب نیم پخته و جگر آب‌دار داده شود زیرا این کار ممکن است موجب آلودگی گربه‌های خانگی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خودکشی گربه توکسوپلاسموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۱۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان

اهمیت زمان و مدیریت صحیح آن در دنیای امروز بیش از پیش احساس می‌شود و چرخه فعالیت، صنعت و زندگی بر مدیریت صحیح زمان استوار است؛ در واقع زمان، منبعی مهم، اما فناپذیر و مدیریت صحیح این منبع گرانبها، حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بنا بر اعتقاد متخصصان حوزه روانشناسی، زمان یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین منابعی است که افراد در اختیار دارند و درک اهمیت مدیریت زمان و داشتن برنامه‌ریزی برای رسیدن به چگونگی بهبود عملکرد از دیرباز مورد توجه تمام افراد بوده است.

فرایند برنامه‌ریزی و کنترل زمان مصرف شده برای انجام فعالیت‌های خاص، تحت عنوان فرایند مدیریت زمان شناخته می‌شود که می‌تواند بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری، کاهش فشارها و آسیب‌های روانی، کاهش سطح استرس، تحقق اهداف و تسهیل مسیر رسیدن به هدف را به همراه داشته باشد.

بر اساس نظر صاحبان امر، زمان، منبعی محدود است و مدیریت نامناسب آن نتایج فاجعه‌باری به بار خواهد آورد، اما در مقابل، مدیریت مناسب زمان می‌تواند فرصت‌های بسیاری را در اختیار افراد قرار دهند تا با بهبود کارایی و بهره‌وری، در مدت زمانی کمتر به اهداف خود دست پیدا کنند.

اولویت‌بندی اهداف و فعالیت‌ها و اختصاص دادن زمانی مشخص برای انجام آنها، می‌تواند تعریف ساده‌ای از مدیریت زمان باشد؛ البته مد نظر داشتن فرصتی برای استراحت و تفریح در میان سایر فعالیت‌ها به منظور حفظ انگیزه و قوای روحی و جسمی حائز اهمیت است.

بروز استرس و کاهش کارایی در پی مدیریت نکردن زمان

حسین روزبهانی، دکترای روانشناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که نقش کلیدی در موفقیت دارد و به افراد کمک می‌کند تا بتوانند کنترل زمان و زندگی خود را به دست بگیرند، در واقع مدیریت زمان فرایند نظم بخشیدن و برنامه‌ریزی برای تعیین چگونگی تقسیم زمان به منظور انجام فعالیت‌های خاص است.

وی با بیان اینکه مدیریت زمان به افراد اجازه می‌دهد هوشمندانه‌تر کار کنند و از همین رو می‌توانند فعالیت‌های بیشتری را در مدت زمانی کمتری به پایان برسانند، افزود: در صورتی که افراد نتوانند زمان خود را به خوبی مدیریت کنند، کارایی آنها کاهش خواهد یافت و دچار استرس می‌شوند.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه افراد باید بدانند که اولویت فعالیت‌ها به چه صورت است و اوقات و زمان خود را صرف فعالیت‌هایی کنند که اولویت بالاتری دارند و زندگی آنها را متحول می‌کنند، تصریح کرد: مدیریت زمان در واقع عمل یا فرایند طراحی به‌کارگیری کنترل آگاهانه روی زمانی است که صرف فعالیت‌های مشخص، به منظور افزایش اثربخشی کارایی یا باروری می‌شود.

روزبهانی با بیان اینکه در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن مورد توجه تمام افراد و تمدن‌ها بوده است و امروزه نیز این توجه بیش از پیش احساس می‌شود، ادامه داد: در واقع فناوری‌های نو محیطی فراهم کرده است که در کوتاه مدت افراد می‌توانند به اطلاعات بی‌شماری دسترسی پیدا کنند و فعالیت‌ها را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از پیش انجام دهند.

نقش سرعت عمل در انجام فعالیت‌ها پررنگ‌تر می‌شود

وی با اشاره به اینکه تمایل داشتن سرعت عمل در انجام فعالیت‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: اعتقاد بر این است که برای موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و در زندگی حرفه‌ای، افراد نیازمند به‌کارگیری راهبردهای مدیریت زمان هستند و این راهبردها برای استفاده بهینه از وقت تنظیم شده و به عنوان روش‌هایی برای پایش و کنترل زمان به کار می‌رود.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور اضافه کرد: در واقع با استفاده مؤثر از زمان، می‌توان اهداف را مشخص و وظایف فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کرد، با برنامه‌ریزی و اختصاص زمان، درک افراد از زمان در دسترس افزایش می‌یابد و در نتیجه می‌توانند از زمان خود به صورت هدفمند و سازمان یافته بهره‌مند شوند.

روزبهانی خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی امور و اختصاص زمان مشخص به هر فعالیت موجب می‌شود وظایف گوناگون به موقع انجام شود، استفاده از روش‌های مدیریت زمان، بینش افراد در خصوص نحوه استفاده از زمان را بهبود می‌بخشد، تخمین دقیق‌تری از مدت زمان لازم برای انجام فعالیت‌ها به افراد ارائه می‌دهد و در نتیجه، نتایج مفیدتری حاصل خواهد شد.

مسیر مه‌آلود هدف

سمیه طاهری، کارشناس روانشناسی با بیان اینکه برنامه‌ریزی راهکاری است که مسیر دستیابی به اهداف را مشخص می‌کند، اظهار کرد: در واقع می‌توان اعتقاد داشت که داشتن برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی در زمان و انرژی را به همراه خواهد داشت و افراد با این شیوه می‌توانند بر احمال کاری و تنبلی غلبه کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی بر اساس اهمیت اولویت‌ها انجام می‌شود و انعطاف‌پذیر بودن از ارکان اصلی یک برنامه مناسب به شمار می‌رود، همچنین اولویت‌ها می‌توانند به صورت دوره‌ای تغییر کنند و افراد حتی در اولویت‌های فعالیت‌های روزمره خود باید بازنگری و امکان ایجاد تغییرات را مدنظر قرار دهند.

این روانشناس با بیان اینکه مدیریت زمان نقش اساسی در موفقیت یا شکست افراد دارد، تصریح کرد: گام برداشتن به سمت هدف بدون برنامه‌ریزی مانند گام برداشتن در مسیری مه آلود است و امکان خطا و بروز اشتباه در این مسیر افزایش می‌یابد.

طاهری با اشاره به افزایش بهره‌وری و کارآمدی افراد در پی داشتن برنامه‌ریزی و مدیریت زمان ادامه داد: افراد هنگام داشتن برنامه‌ریزی، روی اولویت‌های اصلی تمرکز بیشتری خواهند داشت و این موضوع به مرور زمان منجر به افزایش اعتماد به نفس آنها خواهد شد.

افزایش خلاقیت و نوآوری؛ ارمغان مدیریت زمان برای افراد

وی گفت: بسیاری از افراد، هنگام مواجه شدن با تعداد زیادی فعالیت در دستور کار، دچار اضطراب و استرس خواهند شد، از همین رو داشتن برنامه‌ریزی یکی از بهترین راهکارهای کنترل و کاهش استرس و اضطراب به شمار می‌رود.

این روانشناس با بیان اینکه سردرگمی از دیگر مشکلاتی است که افراد هنگام نداشتن برنامه‌ریزی با آن مواجه می‌شوند، اضافه کرد: افزایش خلاقیت و نوآوری از دیگر فوایدی است که مدیریت زمان به افراد هدیه می‌دهد؛ مدیریت زمان همچنین نقاط ضعف افراد را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مانع از دست رفتن فرصت‌ها خواهد شد.

طاهری با اشاره اینکه اختلالات خواب، اختلالات خوردن، درگیر شدن با مشکلات روحی متعدد حتی افسردگی از جمله مواردی است که می‌تواند افراد بدون برنامه‌ریزی را درگیر سازد، خاطرنشان کرد: ایجاد تعادل میان کار و زندگی، از دیگر دستاوردهای داشتن برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است که اثرات آن بر تمام ابعاد زندگی افراد قابل مشاهده خواهد بود.

متخصصان معتقدند؛ مهارت‌های ضعیف مدیریت زمان می‌تواند مشکلات زیادی از جمله کمبود خواب، نارضایتی، مشکلات سلامتی و اضطراب را به همراه داشته باشد، اما در مقابل، مدیریت زمان می‌تواند باعث شود که فرد در مدت زمان کمتری، فعالیت‌های بیشتری را انجام دهد، همچنین افرادی که مهارت‌های مدیریت زمان را می‌دانند، نظم بیشتری دارند، لذا داشتن توانایی در برنامه‌ریزی و پایبندی موجب بهبود و ارتقای میزان کارایی افراد در زندگی فردی و اجتماعی آنها خواهد شد.

کد خبر 748738

دیگر خبرها

  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • کورت انگل برای بازگشت به WWE اعلام آمادگی کرد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • دستگیری شروری که در BRT مردم را با زنجیر کتک می‌زد | تنها اظهارات او را ببینید! | فیلم
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • نرخ ناباروری زنان جوان آمریکایی در حال افزایش است