Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک»، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط هیات‌های نظارت شهرستان‌ها، علاوه بر اعتراض بسیاری از داوطلبان، سوال‌های مهمی را نیز در افکار عمومی ایجاد کرده است.

نهاد شورای نگهبان، در شرایط حساس کنونی کشور نباید زیرسوال باشد و این امر فقط در صورتی میسر خواهد بود که تصمیم‌گیری این شورا درباره داوطلبان نمایندگی مجلس با دقت و منطبق بر ضوابط قانونی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده‌ای شورای نگهبان را یک نهاد مزاحم می‌دانند و دلخواه آنها اینست که این نهاد نباشد و یا اگر هست خنثی باشد تا هرکس، چه واجد شرایط قانونی یا فاقد شرایط، بتواند به انتخابات و سپس به مجلس راه یابد. عده‌ای نیز شورای نگهبانی را مطلوب می‌دانند که تیغ تیزی در دست داشته باشد و در ردصلاحیت‌ها بی‌رحمانه عمل کند.

این هر دو خواسته، غلط و انحرافی هستند. شورای نگهبانی مطلوب است و می‌تواند به کشور خدمت کند که ضوابط قانونی را رعایت کند و بدون اِعمال سلیقه، افراد واجد صلاحیت را تایید نماید و راه را برای ورود آنها به عرصه انتخابات باز بگذارد.

در مرحله کنونی که فرصتی برای شکایت ردصلاحیت‌شده‌ها وجود دارد تا شورای نگهبان در تصمیمات اعلام شده تجدیدنظر کند، درباره عملکرد خود شورای نگهبان قضاوتی نمی‌توان کرد ولی می‌توان به شورای نگهبان درباره هیات‌های نظارت شهرستان‌ها پیشنهادهائی داد تا با اجرائی شدن آن پیشنهادها عملکرد این هیات‌ها تصحیح شود و از این پس با دقت و انصاف عمل کنند و نظر بدهند. قطعاً خود شورای نگهبان نیز به تجدیدنظر در روش خود نیازمند است که در زمان مناسب می‌توان در این زمینه نیز تذکراتی داد.

درباره اعضاء هیات‌های نظارت شورای نگهبان در شهرستان‌ها یک نکته بسیار مهم اینست که این افراد عموماً از یک طیف فکری انتخاب شده‌اند و همین امر موجب شده این مجموعه در هیچ شهرستانی از تنوع فکری برخوردار نباشد. آفت بزرگ یک‌دست بودن اعضاء هیات‌های نظارت شورای نگهبان اینست که آنها محدودنگری می‌کنند و همین محدودنگری موجب حذف بی‌ضابطه افرادی می‌شود که دارای شرایط و صلاحیت‌های لازم برای ورود به صحنه رقابت انتخاباتی هستند و این، خسران بزرگی را متوجه کشور می‌کند.

منظور این نیست که اعضاء هیات‌های نظارت متشرع نیستند. چه بسا بتوان گفت تمام اعضاء هیات‌های نظارت شورای نگهبان مقید به رعایت مناسک دینی هستند و می‌توان پشت ‌سر آنها نماز خواند، ولی برای نظر دادن درباره داوطلبان نمایندگی مجلس نیازی به پیشنماز نیست. کسانی می‌توانند در این زمینه نظر بدهند که علاوه بر رعایت مناسک دینی، از نگرش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قابل قبولی برخوردار باشند و دچار نگرش‌های محدود و یکطرفه نباشند.

در میان داوطلبان ردصلاحیت‌شده این دوره افرادی را می‌شناسیم که از معممین مقبول و محبوب مردم هستند و در تدین آنها کمترین تردیدی وجود ندارد ولی با انگ عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده‌اند! افراد مذهبی فراوانی را می‌شناسیم که سابقه مبارزه علیه رژیم طاغوت و زندان و تبعید و شکنجه دارند و در نظام جمهوری اسلامی نیز از اصل نظام، ولایت فقیه و اصول و مبانی انقلاب دفاع جانانه کرده‌اند ولی با برچسب عدم اعتقاد به ولایت فقیه ردصلاحیت شده‌اند! این ردصلاحیت‌ها چنان موجب حیرت مردم در شهرستان‌ها شده که هیچ پاسخی برای پرسش‌های انبوهی که به ذهنشان هجوم آورده، ندارند. شورای نگهبان با این پاسخ‌ها چه خواهد کرد؟

پیشنهاد مشخص ما به شورای نگهبان اینست که در چینش اعضاء هیات‌های نظارت تجدیدنظر کند و افراد بی‌طرف، صاحب شناخت اجتماعی و فرهنگی و فراجناحی را برگزیند تا دچار مشکلی که اکنون شده است نشود. این پیشنهاد، برای دوره‌های بعد است و به این دوره وصلت نمی‌دهد.

پیشنهاد دیگر این است که برای حل مشکلاتی که عملکرد هیات‌های نظارت در این دوره پدید آورده‌اند، به شفاف‌سازی پرونده‌های معترضین با مشارکت خود آنها روی آورد. بدین معنا که راه را برای اعلام دلایل ردصلاحیت‌ها باز بگذارد و از خود داوطلبان هم بخواهد دفاعیات و اسناد و مدارک خود را منتشر کنند و همزمان با تنویر افکار عمومی که از دو طرف صورت می‌گیرد، شورای نگهبان تصمیم نهائی را درباره داوطلبان بگیرد.

عمل به این پیشنهادها موجب خوشبینی و دلگرمی مردم به نظام می‌شود و مشارکت عمومی در انتخابات را تضمین می‌کند. طبعاً در چنان فضای شفافی انتخاب مردم نیز دقیق‌تر خواهد بود و در نتیجه، مجلس قوی‌تری نیز تشکیل خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پایگاه عین الاسد قاسم سلیمانی جنگ هیبریدی هیثم بن طارق رخشان بنی اعتماد تمساح گاندو سردار حاجی زاده انتخابات مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای نگهبان هیات های نظارت رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی پایگاه عین الاسد قاسم سلیمانی جنگ هیبریدی هیثم بن طارق رخشان بنی اعتماد تمساح گاندو سردار حاجی زاده انتخابات مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۱۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب رفع شد، از ارسال مجدد این لایحه به شورای نگهبان خبر داد.   به گزارش تسنیم، حجت الاسلام غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون قضایی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجددا این لایحه را به شورا ارسال کرده است و هم اکنون منتظر اظهار نظر شورای نگهبان هستیم.   وی افزود: عمده ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب مربوط به مواد ۴۷ تا ۴۹ این لایحه می‌شد که به بحث میزان مجازات‌ها پرداخته است.   رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: از نظر اعضای شورای نگهبان، جرائم و مجازات درنظر گرفته شده برای تخلفات ذکر شده در مواد ۴۷ تا ۴۹ لایحه، متناسب با این تخلفات نبود که ما در کمیسیون این موارد را اصلاح کردیم.   با توجه به اینکه در جلسه علنی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ مجلس، نمایندگان به اجرای آزمایشی لایحه حجاب و عفاف برای مدت ۳ سال رای دادند، در صورتی که شورای نگهبان، این لایحه را تایید کند، لایحه مذکور بلافاصله برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گشت ارشاد فقط برای دختران و زنان ایرانی است؟ هشدار مجلس به مدیران درباره تخلف خانواده‌شان در حوزه عفاف و حجاب (فیلم) آیت الله نوری همدانی : آغاز برنامه « طرح نور » در زمینه حجاب توسط نیروی انتظامی امری مبارک و مورد حمایت است / درباره حجاب به شدت‌ حساس هستيم/ درباره اقتصاد و معیشت مردم داد زدیم و نگرانیم

دیگر خبرها

  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • لایحه حجاب بار دیگر از مجلس به شورای نگهبان ارسال شد
  • ارسال مجدد لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان/ ایرادات چه بود؟
  • لایحه عفاف و حجاب بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست