Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در یکصد و بیست و هفتمین جلسه این شورا به ارائه گزارشی از زیست فناوری که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود، پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جلسه یکصد و بیست و هفتم شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای این جلسه از سردار شهید قاسم سلیمانی و تشییع میلیونی مردم ایران و همه کشورهای جهان اسلام یاد شد و در ادامه  موضوع زیست فناوری و گزارشی که در این خصوص در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این زمینه مصوباتی است که در حضور رؤسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به تصویب برسد. این مصوبات درباره رشد حوزه زیست فناوری و بیوتکنولوژی و تسریع آن در کشور است.

کبگانیان، مکلف کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین و تصویب سند زیست فناوری را از مهم‌ترین مصوبات دانست و گفت: مصوبه تشکیل ستاد زیست فناوری را از قبل داشتیم ولی سندی در این خصوص نهایی نشده بود که در این جلسه مطرح شد و ما آن را به صحن شورا ارسال می‌کنیم تا هفته آینده در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و به تصویب برسد.

وی افزود: محور بعدی آسیب شناسیلی و شناخت عوامل راهبردی برای پیشرفت علم و فناوری است که این موضوع در دو جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعداد زیادی جلسات دبیرخانه شورای عا لی انقلاب فرهنگی و جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح شده بود.

کبگانیان گفت: تعداد این عوامل شاید به بیش از ۱۰ محور می‌رسید و همه نظراتی بود که توسط صاحب نظران، رؤسای دانشگاه‌ها، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات متعدد مطرح شده و لازم بود به شکل مصوباتی مدیریت شود.

وی افزود: یکی از این محورهایی که تصویب شد و ما آن را به مرحله نهایی و ابلاغ توسط ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسانیم، مأموریت‌گرا شدن تمام زیرنظام‌های آموزش عالی بود، قرار شد ماموریت‌گرا شدن زیر نظام‌های آموزش عالی توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شده و این دو وزارتخانه در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه بدهند.

وی گفت: در سند آمایش آموزش عالی، کلیات آن ذکر شده است ولی ما آن را مشخص‌تر کردیم و حتی برای آن، زمان نیز مشخص کردیم که طی شش ماه آینده باید ارائه شود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: همچنین موضوع رتبه بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی مطرح شد که در حال حاضر به صورت پراکنده توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت انجام می‌شود که باید هماهنگ انجام شود و این رتبه بندی به صورت ملی باشد که قرار شد دستگاه‌های مربوطه در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه دهند تا در ستاد نقشه جامع علمی کشور به تصویب برسد.

کبگانیان گفت: بحث دیگری که مطرح شد بحث سنجش و پذیرش بود که برای این موضوع سه ماه فرصت داده شد که ستاد نقشه جامع علمی کشور سیاست‌های این بخش را مدون و مصوب کند و بعد از آن برنامه‌های این موضوع توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد و حتی آموزش و پرورش که همه از اعضای شورای سنجش کشور هستند پیشنهاد، تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

وی گفت: محور آخری که از جلسات قبل جا مانده بود سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر بود که همه محورهای آن به تصویب رسیده بود ولی بند راهبردها که بسیار مفصل بود هنوز به تصویب نرسیده بود.

کبگانیان ادامه داد: این استان سواحل طولانی دریایی داشته و مخازن نفت و گاز دارد و باید به این بند به صورت مفصل رسیدگی می‌شد. یک هفته فرصت داده شده بود که پیشنهادات خود را ارائه کنند. همه این پیشنهادات ارائه شد. دو پیشنهاد بسیار مفصل بود. ما از اعضای جلسه وکالت گرفتیم در طول چند روز آینده این دو پیشنهاد را وارد سند کنیم و این سند نهایی و تصویب شد.

وی درباره اجرایی شدن این سند گفت: یک شورای سیاست‌گذاری برای هر سند در استان‌ها طراحی شده است که نماینده ولی فقیه به عنوان ناظر و مشاور سیاست‌گذاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاندار و مسؤولان استان و بخش خصوصی و فرهنگی استان نیز در آن ستاد هستند. آن ستاد مسؤولیت اجرا را دارد و شورا بیشتر نظارت و گزارش‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: درباره سند توسعه دانش بنیان تاکنون با ۱۰ استان هماهنگ شده است. با سازمان مدیریت نیز برای ردیف بودجه این استان‌ها هماهنگی شده، شورای عتف کمک خوبی کرده و در ۹ استان دیگر نیز در حال انجام است که اگر آماده شود سریع‌تر تصویب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری آموزش عالی وزارت علوم وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۲۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با تأکید بر ظرفیت اندیشه‌ورزانه دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد چهلمین سال تشکیل خود می‌شود و در این دوران دبیران متعددی داشته و این شورا کارهای بزرگی را انجام داده است.

وی افزود: در حوزه علم و فناوری اسناد خوبی مصوب شده است. کار قرارگاهی و راهبردی در حوزه علم و فناوری تا حد زیادی موفق بوده است در این مسیر فقط سندبسندگی مدّنظر نبوده است بلکه مثلاً نقشه جامع علمی کشور را هدایت کرده است. سند هوا فضا، سند گیاهان دارویی و اسناد دیگر علم و فناوری از اقدامات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز اسناد خوبی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است و برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده است، در گذشته برش‌های استانی پروژه‌محور نبودند بلکه راهبردهای کلی را مطرح کرده بودند، به همین خاطر در دوره جدید این برش‌های استانی تکمیل‌تر شد و به زودی برش‌های استانی در همه استان‌ها تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شورا با چند کاستی مواجه است که نخبگان می‌توانند در برطرف کردن آنها به شورا یاری رسانند، گفت: انتظار مهم مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاهی شدن آن است، این قرارگاه باید توانمند شود تا بتواند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را محقق کند.

استاد خسروپناه با طرح این سوال که قرارگاه یعنی چه؟ بیان کرد: جلسات متعددی با کسانی که تجربه کار قرارگاهی داشتند برگزار شد، هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که الگوی کار قرارگاهی استخراج شده و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین می شود

وی با تأکید بر اینکه برای تدوین اسناد باید نظریه‌های مربوطه استخراج و مشخص شود، گفت: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری برسانند. همچنین با هماهنگی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود الگوی حکمرانی در حوزه‌های مختلف را یکی از نقصیه‌های دیگر خواند و ادامه داد: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

استاد خسروپناه بیان کرد: همچنین اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در استخراج منظومه فکری مقام معظم رهبری برای تدوین اسناد به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

وی با تأکید بر توجه به حلقه‌های میانی گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که باید زمینه ارتباط این افراد با شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. همچنین باید برای چالش‌ها چاره‌اندیشی شود تا الگوی مناسبی برای مواجهه با آنها تعیین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین به نظارت هوشمند نیاز داریم که در الگوی حکمرانی تعریف شود، دانشگاه‌ها نیز برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

کد خبر 6092267

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده