Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@14:13:34 GMT

اهمیت برپایی مسابقات قرآن برای اقشار مختلف

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۳۰۶۹

اهمیت برپایی مسابقات قرآن برای اقشار مختلف

گروه چهره‌ها ــ مهدی شایق، راه‌یافته به مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: برگزاری مسابقات، ویژه دانش‌آموزان یا دانشجویان و ... موجب انگیزه در شرکت‌کنندگان می‌شود، زیرا اگر این فرد در مسابقات اوقاف و یا سایر مسابقات که با طیف وسیعی از شرکت‌کنندگان روبه‌رو است، رتبه‌ای کسب نکند، با حضور در چنین رقابت‌هایی، شاید رتبه کسب کند و تشویقی برای ادامه راهش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا؛ مهدی شایق، متولد سال 67، نماینده دانشگاه پیام نور و حائز رتبه نخست رشته قرائت تحقیق سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، در خانواد‌ه‌ای با چهار پسر و یک دختر در یزد متولد شد.

شایق در دوران کودکی، همراه با پدر که خود حافظ چند جزء بود در جلسات قرآن حضور پیدا می‌کرده است. وی گفت: در جلسه‌ خانگی‌ قرآن که در محله مریم‌آباد شهر یزد برگزار می‌شد و هنوز نیز با قدمت حدود 50 سال در حال برگزاری است، شرکت می‌کردم. این جلسه عمومی بود که همه شرکت‌کنندگان در آن به تلاوت قرآن می‌پرداختند و این زمینه‌ای شد که بعدها در جلسات تخصصی قرآن که در سطح شهر برگزار می‌شد، حضور پیدا کنم.

شایق با اشاره به اینکه سایر برادرانش تا حدودی در زمینه قرائت قرآن فعال بودند، افزود: اما به صورت تخصصی و به دلیل علاقه‌ای که داشتم، من ادامه دادم و بهتر بگویم، کشف این استعدادم به واسطه پدرم بود.

این قاری قرآن به صورت تخصصی از سال اول دبیرستان با تلمذ نزد علی‌اکبر کاظمی، فنون قرائت و تقلید از اساتید بزرگ مصری را فرا می‌گیرد و به صورت حرفه‌ای این عرصه را دنبال می‌کند، البته گه‌گاه به جلسات دیگر اساتید چون میرزازاده، ملک ثابت و ... رفته است.

وی در ابتدا به تقلید از سبک محمدصدیق منشاوی و سپس به سبک شحات محمد انور ادامه داده است و بعدها نیز سبک‌های مصطفی اسماعیل و محمد عمران را انتخاب کرده است، اما در حال حاضر پس از استماع قطعات جذاب از اساتید بزرگ مصری و چیدن آنها کنار هم، سبک خود را پیش می‌برد.

شایق درباره برنامه‌ روزانه قرآنی‌اش، گفت: اینگونه نیست که هر روز بتوانم وقت بگذارم و قطعاتی را بخوانم آن هم به دلیل مشغله کاری و یا تحصیل و ... اما استماع و گوش دادن به انواع تلاوت‌ها هیچگاه از برنامه‌ام حذف نمی‌شود.

وی که دانشجوی رشته حقوق است و در حال حاضر مشغول به تدریس ترجمه و مفاهیم قرآن در مقطع ابتدایی است، درباره روش تدریسش اظهار کرد: در طول سال تحصیلی، به شیوه صحیح تقلید از اساتید قرائت قرآن، چگونگی قاری خوش‌خوان شدن و باید‌ها و نباید‌های موارد تقلیدی از سبک‌های تلاوت‌‌ها، همچنین آموزش ترجمه و مفاهیم بنا بر مقطع تحصیلی دانش‌آموزان می‌پردازم.

شایق درباره برنامه‌اش برای دریافت رتبه نخست در این جشنواره و راه یافتن به عنوان نماینده در مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان، بیان کرد: امید داشتم که رتبه اول را کسب کنم، اما حقیقت این است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

این قاری قرآن ادامه داد: لازمه رسیدن به قله بالای قرائت قرآن، تمرین مستمر و بهره‌مندی از اساتید ماهر با برنامه‌ای مدون است و اینکه حتما هدف قاری مشخص باشد. در استان یزد نیز به مانند دیگر استان‌ها، اساتید و پیشکسوتان قرآنی خوبی چون علی‌اکبر کاظمی، حسن مختاری، تقوایی و ملک‌ثابت و ... دارند که علاقه‌مندان به امور قرآنی در سطح استان می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

وی از احساس نخستین اجرای تلاوتش گفت و ادامه داد: اولین اجرایم در همان جلسه محله‌مان بود. البته من فردی خجالتی بودم، خاطرم هست هنگامی که تلاوت می‌کردم، استرس داشتم و می‌خواستم هرچه زودتر تمام شود، بعد از اجرایم با تشویق شرکت‌کنندگان و حاضران به ویژه استاد جلسه روبه‌رو شدم که برایم لذت‌بخش بود و شاید این امر موجب روحیه دادن، تشویق و استمرار من در این راه شد.

شایق دارای رتبه‌هایی چون رتبه نخست مرحله کشوری مسابقات مدهامتان در سال 91، رتبه پنجم مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه، رتبه اول مسابقات قرآن تونس، رتبه اول رشته ترتیل در مرحله کشوری مسابقات دانشگاه پیام نور است.

این راه‌یافته به مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان، درباره برگزاری مسابقات برای طیف و قشر خاصی، اظهار کرد: برگزاری این مسابقات موجب انگیزه در شرکت‌کنندگان می‌شود، زیرا اگر این فرد در مسابقات اوقاف و یا سایر مسابقات که با عمده شرکت‌کنندگان روبه‌رو است، رتبه‌ای نتواند، کسب کند و یا دیده نشود، اما با حضور در مسابقات قرآن برای طیف خاص، چون دامنه آن محدود است، شاید رتبه کسب کند و این مهم‌ترین دلیل برای جذب او در این راه است.

وی که حدود 15 سال است در عرصه قرائت، فعالیت می‌کند از برکات مؤانست با کلام وحی در زندگی‌اش، گفت: این شعار نیست و واقعا هر چه که دارم از برکات قرآن و اهل‌بیت(ع) است و این را احساس می‌کنم. اما درباره حمایت مسئولان و دستگا‌ه‌ها از فعالیت‌های قرآنی باید گفت درصدش خیلی پایین و ضعیف است، یعنی به آن میزان که به رشته‌های ورزشی و هنری و ... اهمیت می‌دهند به حائزین رتبه‌های برتر قرآنی اهمیت نمی‌دهند و بعضا شاهد بودیم افرادی که قرائت قرآن را تا مقطعی جلو رفته‌اند، اما به دلیل این حمایت‌ها به عرصه‌های دیگری چون مداحی و یا خوانندگی روی آورده‌اند.

شایق در پاسخ به این سؤال که کدام ارگان و یا دستگاه متولی این موضوع است، ادامه داد: ارگان‌ خاصی را نمی‌توان نام برد، اما ارگان‌هایی چون صدا و سیما و سازمان اوقاف و امور خیریه و ... نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی که عضو گروه‌ تواشیح بینات یزد است از خاطره دیدارش با مقام معظم رهبری گفت: چندین بار برای اجرا با اعضای گروه تواشیح، نزد ایشان رفتیم. یکی در حسینیه امام خمینی(ره) و دیگری طی سفر ایشان به شهر یزد بود. یک بار هم برای اجرای تلاوت نزد ایشان در حسینیه امام(ره) رفته بودم که پس از اجرا، هنگامی که نزدشان رفتم ازم پرسیدند «از کجا هستید؟»، گفتم «از شهر یزد» و بهم گفتند «تلاوت خوبی داشتید».

این قاری قرآن درباره برنامه‌اش برای مسابقات بین‌المللی، بیان کرد: در نظر دارم که برنامه تلاوت‌های روزانه‌ام را بیشتر کنم و از راهنمایی‌های اساتیدی چون غلامرضا شاه‌میوه و ... بهره‌مند شوم تا بتوانم در صورتی که در مرحله بین‌المللی دانشجویان راه پیدا کردم، به حول و قوه الهی بدرخشم. البته همانطور که می‌دانید بین من و مجتبی محمدبیگی که در دور قبل حائز رتبه نخست رشته تحقیق شد، مرحله انتخابی برگزار می‌شود که یکی از ما دو نفر به مرحله بین‌المللی راه پیدا می‌کند.

شایق از مسئولان درخواست کرد تا بیش از پیش به ستاره‌های درخشان عرصه‌های قرآنی توجه شود، چنانکه تیم ورزشی حتی پس از باخت و بازگشت به کشور مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند و حال آنکه قاریان و حافظانی هستند که مدت‌ها در این عرصه فعالیت‌ کرده‌اند، اما دریغ از ذره‌ای توجه و همراهی و حمایت.

یادآور می‌شود، سی‌وچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور از 12 تا 14 آذرماه 98 در بخش آوایی در رشته‌‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۲۰، ۱۰ و ۵، دعا و مناجات‌خوانی، اذان، تواشیح و همخوانی قرآن به میزبانی شیراز برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن جشنواره ملی قرآن و عترت مسابقات بین المللی جهان اسلام اساتید بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله استانی مسابقات قرآن عترت و نماز در چرام

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ثبت نام دوره مربیگری درجه C آسیا در یزد تکمیل شد
  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • برپایی اردوی تیم ملی اسکواش آقایان در مشهد
  • شهید عبدالرضا موسوی؛ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر/ شهیدی که محل دفنش را مشخص کرده بود
  • نتایج دونده در امارات اهمیت نداشت/ حاشیه‌ها را دور می‌کنیم
  • مرحله استانی مسابقات قرآن عترت و نماز در چرام
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین
  • رقابت ۱۸۰ فرهنگی در مسابقات قرآن و عترت درمبارکه
  • برپایی کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم در مراغه