Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس گزارش رسانه‌های غربی از لاپاز، «جنینه آنِیس» ۵۲ ساله که پس از کناره‌گیری «اوو مورالس» از قدرت خود را رئیس جمهوری موقت خواند، دیروز (سه‌شنبه ۲۴ دی) اعلام کرد که خواستار برگزاری نشستی در این هفته با حضور احزاب سیاسی باهدف جلوگیری از حضور دوباره جنبش سوسیالیسم (حزب مورالس) در عرصه قدرت شده است.

وی همچنین تصریح کرد که در حال حاضر تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آتی بولیوی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مورالس رئیس جمهوری پیشین بولیوی که در آرژانتین به سر می برد، اعلام کرده در این انتخابات نامزد نخواهد شد اما نقش کلیدی در پپویش‌های انتخاباتی حزب‌اش ایفا خواهد کرد.
آنیس خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم خطر کنیم و اجازه دهیم همان سال‌های پیش تکرار شود.

هرچند مورالس در قدرت نیست اما پیش از برگزاری انتخابات جدید در بولیوی اختلافات در این کشور در میان احزاب شدت یافته است و نامزدهای برخی از برگزترین احزاب هنوز برای انتخابات برگزیده نشده‌اند.

آنیس همچنین گفت که فرآیند انتخابات در بولیوی آغاز شده و امیدواریم آمریکا به ما در این زمینه کمک کند. در حال حاضر ما از اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای قاره آمریکا کمک‌هایی را دریافت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری در بولیوی و با وجود تأیید دادگاه عالی انتخابات، مخالفان مورالس اعلام کردند این نتایج را نمی‌پذیرند. به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکای از دولت لاپاز خواست، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام و انتخابات دوباره برگزار کند.
سرانجام یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفای خود را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

به دنبال استعفای مورالس، سناتور جنینه آنیس خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی خواند و اعلام کرد در راستای برگزاری انتخابات جدید در سریعترین زمان ممکن گام برمی‌دارد.
پیشتر سیاست‌های رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی سبب شده بود تا این کشور رشد اقتصادی نسبی را تجربه کند و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در امور اجتماعی و عمومی در دستور کار قرار گرفت که به کاهش نابرابری‌های اجتماعی منجر شد.

مورالس هشدار داده که میل گروهای راست‌گرا در بولیوی برای رسیدن به منافع شخصی سبب شده دولت موقت به سوی خصوصی‌سازی و فروش دارایی‌های این کشور به شرکت‌های خارجی حرکت کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حالی از جنینه آنیس حمایت کرد که مورالس در سال‌های اخیر بارها کاخ سفید را به تلاش برای براندازی دولتش متهم کرده بود.
2023

برچسب‌ها جنینه آنیس اوو مورالس بولیوی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوو مورالس بولیوی دونالد ترامپ اوو مورالس بولیوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بار دیگر با حمایت همه جانبه از اسرائیل و بدون اشاره به حملات این رژیم به غزه با استفاده از تسلیحات آمریکایی مدعی شد: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه و کمک رسانی به مردم این منطقه است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: دیروز با عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای محقق شدن آزادی گروگان‌ها به همراه آتش‌بس فوری در غزه تماس‌ و گفتگو داشتم.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: ایالات متحده با مصر و قطر برای اجرای کامل مفاد این توافق و انجام تمامی تلاش‌ها برای محقق کردن آزادی گروگان‌ها از دست حماس همکاری خواهد کرد. حماس اکنون تنها مانع بر سر راه آتش‌بس فوری و امداد رسانی به غیرنظامیان در غزه است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مانع‌تراشی بن‌گویر و اسموتریچ در موضوع تبادل اسرا
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • تاکید رئیس‌جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هرچه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • هاآرتص: بن‌گویر و اسموتریچ در موضوع تبادل اسرا مانع‌تراشی می‌کنند
  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود