تاریخ تشیّع اصفهان کتابی درخصوص بررسی اوضاع شیعیان این شهر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۳۴۰۵
این کتاب از دقیقترین کتب, اثری پژوهشی از مهدی فقیه ایمانی در زمینه بررسی اوضاع شیعیان اصفهان پس از اسلام تا پیش از ظهور صفویه است.
کتاب "تاریخ تشیّع اصفهان" با موضوع ریشهیابی اصل تشیّع در اسلام توسط نشر مولف سال ۱۳۷۴ برای نخستین بار در شمارگان پنج هزار نسخه به چاپ رسید.
قابل توجه و دقت است که با آنکه در حدود ۷۰ جلد کتاب و رساله با حجمهای مختلف به قلم علما و نویسندگان شیعه و سنی و تعدادی هم به وسیله مستشرقان مسیحی به زبانهای مختلف عربی، فارسی، انگلیسی، فرانسوی و ترکیه، ویژه ابعاد رجالشناسی تاریخی جغرافیایی حکومتی و اقتصادی شهر اصفهان از قدیم تاکنون تعریف و اکثر آنها چاپ و منتشرشدهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما آنچه از نظر ابعاد و شئون مختلف اصفهان با ویژگیهای آن به دست فراموشی یا بیتفاوتی و دست نخوردگی سپرده شده؛ موضوع تشیّع این شهر و ریشهیابی آن از دیدگاه تاریخ است.
مولف با دستیابی به حداقل نیمی از آن آثار و یا ترجمه بعضی از آنها و نیز شناختی که کمابیش از نویسندگان بقیه داشته یا نام کتاب خود بیانگر موضوع و محتوای آن است حتی به طور اشاره به اختصار هم برخوردی به طرح این موضوع نکردهاست.
برخلاف اکثر موضوعات تاریخی و علمی که پژوهشگران در پیگیری از آنها از جاده کوبیده راه میپیمایند و تاحد قابل توجهی از راه رفته و حاصل زحمات پیشینیان بهره میگیرند مولف کتاب حاضر تنها با یاری خدا و استمداد از مقام مقدس ولایت و صاحبان اصلی اینگونه کتابها کار نو و بیسابقهای را آغاز و بدون ادعای آنکه کتاب کامل و خالی از خطا و عیوب نویسندگی است به خوانندگان علاقهمند تقدیم میکند.
خوانندگان کتاب به ویژه آن گروه از علما و محققان روحانی و دانشگاهی که خود دستاندرکار کارهای تحقیقی هستند باتوجه به مندرجات و نشانههای فراوان و مختلفی که در این کتاب به عنوان دورنمایی از سیر تاریخی تشیّع اصفهان در ازای ۱۰ قرن قبل از استقرار صفویه در اصفهان ارائه شدهاست بدین حقیقت پی خواهندبرد که نگارنده با کمبود وسایل کافی برای تحقیق و بررسی موضوع بحث تا چه اندازه رنج تنظیم این اوراق و مطالب مندرجه و اطلاعات مربوطه را بر خود هموار نموده تا از این رهگذر خدمتی انجام دادهباشد و درصورت نقص آن دیگران به تکمیل آن همت گمارند.
ناگفته نماند که بعضی متصدیان تحقیق کتب خطی از اهل تسنن یا اسلامشناس ایرانی غربزده که اسلام را فقط از زبان و قلم دشمنان اسلام و استادان یهودی و مسیحی اروپایی خود فراگرفته و خواستهاند مزوّرانه گفتهها و نوشتههای ضداسلامی و ضدشیعه خود و آنها را به خورد جوانان بیخبر از واقعیات دهد وجود شیعه را در طول دهه قبل از انتقال صفویه از قزوین به اصفهان در دستانداز این کار قرارداده و مخصوصا عامل پیدایش شیعه اصفهان را به طور دربست صفویه قلمداد نموده که با کشتار، زور و استفاده از همکاری علمای شیعه، فرقه جدیدی از شیعه را به راه انداختند.
لاکن تنظیم این کتاب بخاطر دفاع از صفویه نیست زیرا آنها با رسمیت دادن به تشیّع و پیروی از امامان معصوم شیعه و آزادکردن شیعه و فشارهای مذهبی اهل تسنن از یک سو و به جای گذاردن عالیترین و چشمگیرترین مراکز علمی، دینی، عمرانی و اجتماعی از قبیل مدرسه، مسجد، پل، حمام، خیابان، بازار، صحن و حرم در کنار مرقد بعضی از امامان و امامزادگان در ایران و عراق و انواع ابتکارات شغلی و عجایب ساختمانی و احداث قرا و قصبات بیشمار و موقوفات فراوان در اصفهان و دیگر شهرهای ایران و عراق از سوی دیگر؛ هیچگونه نیازی به دفاع نداشته و ندارند.
در کتاب "تاریخ تشیّع اصفهان" درباره مسائلی ازجمله سلمان فارسی نخستین اسلامآور اصفهان و اولین شیعه این شهر، آمدن امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) به اصفهان، حکومت شیعه در اصفهان، رسمیت یافتن تشیّع در قلمرو حکومت الجایتو ازجمله در اصفهان، کشتار سادات و علمای شیعه، فرار و مهاجرت سادات از شهری به شهر دیگر، نهضتهای آزادیخواهی شیعه و زمینه به وجودآمدن حکومت صفویه سخن گفتهاست.
همچنین در این کتاب از رجال حدیثی، علمی و ادبی اصفهان، تشیّع مردم اصفهان قبل از صفویه، امامزادگان اصفهان، چندنمونه از آثار باستانی اصفهان و حومه مربوط به شیعه قبل از صفویه و نیز کتابهای ویژه شهر اصفهان مطالبی بیان شده است.
برچسبها کتابخانه ایرنا شیعه اصفهان کتابمنبع: ایرنا
کلیدواژه: کتابخانه ایرنا شیعه اصفهان کتاب کتابخانه ایرنا شیعه اصفهان کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
ایسنا/اصفهان یک کارشناس مسائل دینی گفت: تبلیغ امامت و تبیین این مسئله بهعنوان یکی از اصول اساسی دین اسلام، بیان احکام دین به روش فقه شیعه، تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک و سیاسی، از نکات برجستۀ زندگی امام صادق(ع) بود.
حجتالاسلام محمدرضا احمدی، در گفتوگو با ایسنا و با اشاره به اینکه چند ویژگی در سیره و شخصیت امام صادق(ع) بارز و واضح است، اظهار کرد: مبارزه، علم و دانش و راهاندازی تشکیلات، سه عنصر بارز در سیره امام صادق(ع) بود که از این بین تنها درباره علم و دانش امام صحبت شده که البته درباره ویژگی علم و دانش ایشان باید توجه داشت که جمع علمی امام صادق(ع) و زمینه آموزشی که ایشان فراهم کرده بود، در تاریخ زندگی ائمه(ع) بینظیر بود. همه اصول و مفاهیم اصیل اسلامی که طی سالها تحریفشده بود توسط این امام بزرگوار به شکل صحیح و درست بیان شد.
او ادامه داد: ویژگی دیگر امام صادق(ع) که کمتر درباره آن صحبت شده، مبارزات ایشان بود. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزۀ دامنهدار و پیگیر برای روی کار آوردن حکومت علوی بود. اما سومین ویژگی در سیره امام صادق(ع) راهاندازی تشکیلات توسط ایشان بود؛ به این معنا که این حضرت، مجموعه عظیمی از مردم را که حامی، علاقهمند و معتقد به حکومت علوی و امامت امام صادق بودند را از سراسر دنیای اسلام گرد آورده بودند. وکلا و نمایندگان ایشان در سراسر دنیای اسلام آن زمان از شمال آفریقا تا مدیترانه و ایران آن زمان حضور داشتند تا از یکسو موارد و دستورات مورد نیاز را از امام به مردم برسانند و از سوی دیگر برای سوالات، شبهات و مسائل دینی خود به آنها مراجعه کنند.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام صادق(ع) با راهاندازی چنین تشکیلاتی ۱۸ سال با حکومت بنی امیه مبارزه کردند، گفت: در زمانی که پیروزی بر بنیامیه قطعی بود، بنی عباس بهعنوان یک جریان مذهبینما و فرصتطلب آمدند و میدان را گرفتند. درواقع حکومت بنی عباس با شعارهای اهلبیت(ع) روی کار آمدند یعنی در ظاهر، آل علی و عملشان بنی امیه بود؛ به همین دلیل امام صادق(ع) در زمان حکومت بنی امیه مبارزه را صریح و بدون پردهپوشی انجام میدادند، چراکه حاکمان بنی امیه آنقدر سرگرم بودند که فرصتِ آمدن سراغ این امام بزرگوار را نداشتند، درحالیکه بنی عباس یک حکومت پر از تزویر، نیرنگ و در عین حال زیرک بود. حکومت بنی عباس بود که انقلابی که امام صادق(ع) ایجاد کرده بودند را منحرف کرد، بهطوریکه تا ۳۰ سال بعد، مردمِ نواحی دوردستِ اسلام فکر میکردند این حکومت، آل علی است و خبر از غاصب بودن آنها نداشتند.
احمدی اضافه کرد: در واقع امام صادق(ع) دو دوره را در زندگی خود طی میکنند؛ دوره اول از سال ۱۱۴ تا خلافت منصور که دوران آسایش و گشایش اهلبیت(ع) است و دوره دوم دوره از خلافت منصور تا شهادت امام صادق(ع) که دوران سختی ایشان است.
او با اشاره به اینکه چند نقطه و کار برجسته در زندگی امام صادق(ع) وجود دارد، در توضیح آن چنین بیان کرد: تبلیغ امامت و تبیین این مسئله بهعنوان یکی از اصول اساسی دین اسلام، بیان احکام دین به روش فقه شیعه، تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک و سیاسی، اقدامات برجستۀ این امام بزرگوار بود. امام صادق(ع) همچون سایر ائمه(ع)، نقطه مهم تبلیغ خود را بر مسئله امامت استوار کرده بودند و در این زمینه روایات زیادی از ایشان نقل شده است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه تبلیغ احکام دین به روش شیعه در سیره امام صادق(ع) پررنگتر از سایر ائمه است و به همین دلیل فقه شیعی را «فقه جعفری» نامیدهاند، گفت: فقه اسلامی از سالهای اولیه به دو جریان کلی تقسیم شد؛ یکی جریان فقه وابسته به دستگاههای حکومت که اغلب حقیقت و اصول دینی را بنا به مصلحت و خواست دستگاههای سیاسی تحریف میکردند. بنابراین رویارویی فقه جعفری در برابر فُقهای رسمی نه تنها یک اختلاف عقیده ساده، بلکه از یکسو صلاحیت نداشتن حکومت برای در دست داشتن زمامداری و از سوی دیگر موارد تحریف اصول دین را عیان میکرد.
احمدی افزود: امام صادق(ع) در دوره خود بیشترین تعداد شاگردان را در زمینه فقه اسلامی به روش شیعی پرورش دادند و کمکتشکیلات عظیمی که قبلا بیان شد را به سراسر عالم اسلام برای پاسخگویی به مردم فرستادند، که این موضوع در گسترش اسلام شیعی و رفع شبهات و اقدامات دستگاههای حاکم تأثیر زیادی داشت.
انتهای پیام