Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:01:09 GMT

نبرد علوفه‌ایی وحوش در بیجار

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۳۴۸۷

نبرد علوفه‌ایی وحوش در بیجار

منطقه حفاظت شده بیجار نخستین منطقه حفاظت شده کردستان است که حدود ۳۲ هزار هکتار مساحت دارد  و بدلیل تنوع گونه‌های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستانداری همچون آهو، قوچ، میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگان کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره و از این لحاط از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار بیش از ۲۰ گونه پستاندارن و بیش از ۹۰ گونه پرندگان تاکنون شناسایی شده‌اند که بارزترین گونه منطقه قوچ و میش ارمنی است.

سایت پرورش و تکثیر حیات وحش بیجار حدود ۴۰ هکتار وسعت دارد که در سال ۸۶ در ابتدا به منظور تکثیر گوزن زرد ایجاد شد و بعدها بدلایلی همچون نامناسب بودن این زیستگاه برای این گونه جانواری به سایت تکثیر و پرورش آهو،  قوچ و میش تبدیل شد.

مناطق حفاظت شده غیر محصور بدلیل غنی بودن منطقه نیاز به علوفه‌ریزی ندارند ولی سایت پرورش و تکثیر حیات وحش بیجار در طول سال بویژه فصل زمستان نیاز به علوفه‌ریزی دارد تا دو گونه جانوری موجود در آن از لحاظ تغذیه دچار مشکل نشوند.

وقتی علوفه به میزان کافی در آبشخورهای موجود در این سایت وجود نداشته باشد این جانوران در اثر رقابت غذایی با هم درگیر می‌شوند و امکان زخمی و حتی تلف شدن آنها در این نزاع‌ها وجود دارد.

ارائه درخواست تامین اعتبار برای خرید علوفه

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بذور علوفه‌ای در سایت تکثیر و پرورش قوچ و میش ارمنی بیجار قوه نامیه خود را از دست داده به همین دلیل علوفه یکی از نیازهای حیات وحش در این سایت است.

فریبا رضائی اضافه کرد: تامین علوفه نیاز به پول نقد دارد که از ۲ ماه گذشته درخواست تامین اعتبار لازم را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه کرده‌ایم و اگر این اعتبار و علوفه مورد نیاز تامین نشود بی‌شک با بحران کمبود علوفه و تغذیه وحوش مواجه خواهیم شد.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز در این رابطه اعلام کرد: سال گذشته بنابر درخواست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان پنج میلیارد ریال برای تامین علوفه سایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار پرداخت کردیم.

اردشیر همت‌پور اضافه کرد: امسال تاکنون درخواستی مبنی بر تامین اعتبار علوفه این سایت برای ما ارسال نشده است.

۳ راس آهو در سایت تکثیر حیات وحش بیجار تلف شدند

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم با اشاره به اینکه تا ۱۵ روز آینده ذخیره علوفه سایت تکثیر حیات وحش بیجار به پایان می‌رسد، گفت: به ۲۰ تا ۳۰ تن علوفه تا پایان امسال در این سایت نیاز داریم.

شهاب محمدی اظهار داشت: سایت تکثیر حیات وحش بیجار ۴۰ هکتار وسعت دارد که علوفه آن جوابگوی نیاز حیوانات موجود در آن نیست لذا درخواست تامین اعتبار برای تهیه ۲۰ تا ۳۰ تن علوفه برای فصل زمستان در این سایت را داده‌ایم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: در یک ماه اخیر سه راس آهوی ایرانی در این سایت تلف شدند که دلیل این تلفات درگیری در فصل جفتگیری و کهولت سن بوده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بیجار هم گفت: تولید مثل قوچ و میش ارمنی در سایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار مثبت است و سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ رأس در منطقه رها سازی می‌شود.

علی اصغر هدایت‌زاده یادآور شد: فعلا مشکلی در تامین علوفه این سایت وجود ندارد و بر اساس وعده مسوولان حدود ۶۰۰ میلیون ریال اوراق برای خرید علوفه تضمین شده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ راس قوچ و میش و حدود ۲۵ راس آهو در سایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار وجود دارد.

حیدر ویسی با اشاره به اینکه سال‌های ۹۶ و ۹۷ رهاسازی قوچ و میش از این سایت انجام شد، گفت: طی این دو سال ۵۰ راس قوچ و میش رهاسازی شد ولی امسال هنوز این اقدام انجام نشده و در صورت مساعد بودن شرایط و با تایید کمیته فنی سازمان حفاظت محیط زیست امکان انتقال آن به زیستگاه‌ها و سایت‌هایی در غرب و شمال غرب کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: منطقه نزدیک روستای حسن آباد بیجار در گذشته یکی از زیستگاه‌های آهو بوده ولی به مرور زمان به دلایلی همچون تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز این گونه منقرض شد و برای احیای آهو اقدام به تکثیر و پرورش آن در سایت حیات وحش بیجار شد.

کمتر از ۱۵ روز به اتمام ذخیره علوفه سایت تکثیر و پرورش حیات وحش بیجار باقی مانده و اگر در این مدت اعتبار مورد نیاز خرید علوفه تامین نشود جان گونه‌های جانوری موجود در این سایت به خطر می‌افتد، بنابراین می‌طلبد مسوولان ذیربط با جدیت بیشتری به وضعیت این سایت بپردازند.

برچسب‌ها محیط زیست کردستان تخصیص اعتبار حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست کردستان تخصیص اعتبار حیات وحش محیط زیست کردستان تخصیص اعتبار حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شعب این بانک در سال 1402 به منظور مشارکت در تامین پروتئین حیوانی سبد غذایی خانوارها در سراسر کشور، بالغ بر 140 هزار فقره تسهیلات به واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان و همچنین کشتارگاه ها، کارخانجات خوراک دام و صنایع عمل آوری، فرآوری، انجماد و بسته بندی محصولات گوشتی پرداخت کرده اند.

بر اساس این گزارش، از مجموع 306 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی فوق الذکر در مقطع یادشده ، بالغ بر 148 هزار میلیارد ریال در راستای تامین مالی واحدهای پرورش دام سبک و سنگین، نزدیک به 110 هزار میلیارد ریال برای احداث و راه اندازی مزارع پرورش طیور گوشتی، حدود 14 هزار میلیارد ریال در حمایت از پرورش آبزیان و 34 هزار میلیارد ریال به منظور ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با گوشت و فرآورده های گوشتی پرداخت شده است.

شایان ذکر است، بانک کشاورزی حمایت از زنجیره تولید و تامین گوشت با هدف تحکیم پایه های امنیت غذایی کشور را یکی از مهمترین اهداف خود می داند و با پرداخت تسهیلات متنوع در تمام مراحل زنجیره تامین، شامل تولید علوفه و خوراک دام تا احداث دامداری ها، مرغداری ها و استخرهای پرورش ماهی، راه اندازی واحد های پرورش ماهی در قفس، احداث کشتارگاه ها و واحدهای فرآوری محصولات گوشتی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تامین ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی، احداث واحدهای بسته بندی و نهایتا حمل و توزیع، از فعالان این حوزه و تامین پروتئین حیوانی در سبد غذایی خانوارها حمایت می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲
  • ۷۰ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت تامین شد
  • معلمان آغازگر بزرگترین تحولات فرهنگی و تربیتی در جامعه هستند
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد