Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین اختتامیه نخستین کنگره ملی «امیرکبیر؛ امیر وقف» در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش تسنیم، آئین اختتامیه کنگره ملی «امیرکبیر؛ امیر وقف» سه‎شنبه، 24 دی‌ با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام سید‌‌مصطفی میرلوحی دبیر نخستین کنگره «ملی امیرکبیر؛ امیر وقف» در این مراسم، با اشاره به اینکه امیرکبیر 100 سال پیش خدمات سیاسی، دینی، اجتماعی و ولایی بسیاری به کشور داشته، عنوان کرد: امیرکبیر فردی متدین و مانند شهید سلیمانی یک مبارز استکبارستیز بود، امیرکبیر افتخار کشور برای عرضه به جوامع بین‌المللی است، زندگی‌نامه وی باید گفته شود تا الگویی برای مردان سیاسی کشور باشد. در واقع هدف سازمان اوقاف از برپایی این کنگره  برجسته کردن فرهنگ وقف در میان مردم است.

در ادامه مراسم  آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امیرکبیر شخصیتی الهی داشت و خود را وقف خدمت به ایران و اسلام کرد، گفت: او تمام اموال خود را وقف کرد چراکه به حقانیت وقف اعتقاد داشت، وقتی کسی در جایگاهی قرار می‌گیرد که با امور بندگان مرتبط است و درست و به حق عمل کند، خداوند نیز به وی علم، معرفت و شناخت می‌دهد. امیرکبیر بنای کار را به اصلاحات گذاشت و به معنای واقعی کلمه به ‌دنبال اصلاح امور بود.

وی اضافه کرد: امیرکبیر انسانی مصلح، متدین  و درستکار بود. یکی از دلایلی که غرب در آن دوران از وی ناراضی بود، این است که امیرکبیر از غرب دستوری چه مستقیم چه غیر مستقیم نمی‌گرفت، بسیاری از غرب‌زده‌ها فکر می‌کردند که باید ایدئولوژی و تکنولوژی را به طور کامل از غرب گرفت. در صورتی که این امر بسیار اشتباه است. تنها باید تکنولوژی آن هم به شکل گزینشی از غرب گرفته شود.

حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در ادامه مراسم با ذکر این مطلب که وقف در نظریه اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی است، نظام اقتصاد اسلامی بازتاب پرتوهای مکتب اقتصادی اسلام در آئینه زمان و مکان است. این نظام دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد. بخش نرم‌افزاری همان فرهنگ و بخش سخت‌افزاری همان ساختار است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی کشور با خصومت‌های اقتصادی داخلی و خارجی رو‌‌به‌روییم و اقتصاد مقاومتی با توجه به این امر طراحی شده است. در این نظام برنامه‌ریزی فرهنگی برای اصلاح سخت‌افزاری و برنامه‌ریزی اقتصادی برای اصلاح نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است، وقف در شناخت ظرفیت‌ها و شناخت خصومت‌های اقتصادی نقش دارد. ظرفیت وقف در ایران بسیار بالا است. 2 هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌های بخش اوقاف ایران است. یکی از مشکلات این حوزه نگاه کلان دولت‌ها به وقف و ناکارآمدی در استفاده از منابع وقف است که باعث نگاه منفی جامعه به وقف شده است.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه امیرکبیر طی پنج سالی که بر سر کار بود تحولات زیادی را در کشور رقم زد، یادآور شد: وضع کشور در آن زمان بسیار بد بود، امیرکبیر در شرایط سخت آن دوران، توطئه‌های انگلستان و فقر مردم توانست بنای بسیاری از کارهای نیک را در کشور بگذارد.

وی در پایان افزود: این امر نشان می‌دهد که حتی در شرایط سخت نیز می‌توان تحول ایجاد کرد. اگر کسی با علم روز جهان پیش نرود تحت سلطه دیگران قرار می‌گیرد، امیرکبیر بر اساس علم و عدل عمل کرد و با ثمرات وجودش امیرکبیر شد، اگر ما نیز بخواهیم موفق شویم باید با عقل و سلامت پیش برویم و از نفاق بپرهیزیم.

یادآور می‌شود، در حاشیه اختتامیه کنگره ملی امیرکبیر، امیر وقف گروه سرود نور مشکات که متشکل از نوجوانان مؤمن و انقلابی است کار دسته جمعی با موضوع مدافعان حرم اجرا کردند که با استقبال حاضرین مواجه شد.

همچنین در پایان این مراسم از 12 اثر فاخر این کنگره در قالب موضوعات مختلف علمی، ادبی، هنری و فضای مجازی با اهدای لوح تقدیر شد.

انتهای پیام/

R1444/P/S4,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان اوقاف

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان اوقاف سازمان اوقاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران از توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب در بین شهروندان شهرستان‌های استان تهران برای پویش کتابخوانی «قهرمان شهید شهر من» در راستای برگزاری کنگره ۱۲۰۰۰ شهید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار قربان‌محمد ولی‌زاده عصر امروز_دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲۰۰۰ شهید استان تهران اظهار کرد: مقدمات برگزاری کنگره از حدود ۲ سال پیش با برگزاری یادواره‌های شهرستانی شروع شده و شورای سیاست‌گذاری کنگره به ریاست حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر و هیئت امنا به دبیری علیرضا فخاری تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود کنگره به‌صورت استانی برگزار شود اما با اخذ مجوز از رئیس سازمان بسیج مبنی بر تفکیک استان تهران از پایتخت قرار شد کنگره شهدای شهرستان‌ها جدا برگزار شود، افزود: استان تهران ۱۲۰۰۰ شهید دارد که ۷۵۸۹ شهید متولد شهرستان‌های استان تهران و ۴۴۱۱ شهید مهمان از استان‌های دیگر هستند.

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران با بیان اینکه در هر شهرستان هشت شهید شاخص انتخاب شده و نمادهای شهدا در سطح شهرستان نصب می‌شود، اضافه کرد: تا کنون ۳۰۰ یادواره آبروی محله برگزار شده و از ۱۲ روز مانده به کنگره، یادواره‌های اقشار و تشکل‌های مردمی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

ولی‌زاده با تاکید بر اینکه شاخص‌ها و ساختار کنگره باید یاد شهدا و پیام شهدا را داشته باشد، بیان کرد: در راستای اجرای کنگره ۳ میلیون اسناد و آثار و ۵ هزار آلبوم از شهدا جمع آوری کردیم، ۳۵ یادواره برگزار و ۵۰ نماهنگ ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اولین کنگره در سال ۱۳۷۶ با رزمندگان لشکر ۱۰ و لشکر ۲۷ برگزار شده است، ادامه داد: لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع)، تیپ ۲۰ رمضان، تیپ ۶۳ خاتم، تیپ ۱۱۰ سلمان، تیپ حضرت عبدالعظیم (ع)، تیپ حضرت سجاد (ع) و لشکر ۹ بدر یگان‌های نقش آفرین سپاه و بسیج در محدوده شهرستان‌های استان تهران در این کنگره هستند.

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران عنوان کرد: آرم، پرچم و تندیس کنگره طراحی شده، سرود کنگره برای اجرا در اجلاسیه آماده است و شعار کنگره نیز «راست قامتان جاودانه تاریخ» انتخاب شده است.

ولی‌زاده با بیان اینکه در روزهای منتهی به اجلاسیه کنگره، بیلبوردهای شهر تهران مزین به نام و تصاویر ۱۲ شهید شاخص خواهد شد، گفت: جشنواره سرود آوای شهدا و پویش کتابخوانی «قهرمان شهید شهر من» با توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب بین شهروندان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اجلاسیه پایانی کنگره در روز سوم خرداد ماه ۱۴۰۳ هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با سخنرانی سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و با حضور خانواده‌های شهدای شهرستان‌های استان تهران و برپایی نمایشگاه‌ها و برنامه‌های متنوع در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

کد خبر 749165

دیگر خبرها

  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • جزئیات اجلاس ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه اعلام شد
  • زندگی شهدای «تیم فوتبال آزادی سمنان» سریال می‌شود
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • نصب تصاویر ۴۱۲ شهید در بلوار‌ها و معابر دهدشت