Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز مجلس هشتم در سال ۸۹  قانونی برای اعطای مجوز به چاه‌های غیرمجاز تصویب کرد، طبق این قانون دولت موظف شد به چاه‌های غیرمجازی که قبل از سال ۸۵ حفر شده است مجوز دهد، قانونی که پس از مخالفت‌های فراوان امروز در حال اجراست و در حد خود تیشه به ریشه دشت‌های کشور زده است چون ۱۵۰ هزار چاه غیرمجاز را مجوزدار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عقیده بسیاری از فعالان محیط زیست، این یک قانون غیرکارشناسی بود که بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی و انتخابات مجلس در سال ۹۰ قرار داشت و بیشتر نمایندگان موافق این طرح در مجلسی که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند، برای جلب آرای حوزه انتخابیه خود چنین موضوعی را دنبال کردند.

از مصائب تصویب این قانون یکی مجوزدار شدن چاه‌های غیرمجاز بود اما از سوی دیگر در برخی سودجویان برای حفر پنهانی چاه و جا زدن آن به عنوان چاهی که قدمتش قبل از سال ۸۵ است هم انگیزه ایجاد کرد، حتی برخی به این امید که شاید سال‌های آینده هم چنین قانونی برای چاه‌های جدیدتر تصویب شود چاه حفر و آن را مخفی کردند.

این قانون پس از سال ۹۲ و روی کار آمدن دولت یازدهم در کش و قوس اجرا و یا عدم اجرا و اصلاح قرار گرفت و با مخالفت وزارت نیرو روبرو شد اما در نهایت پس از چند سال تصمیم به اجرای آن گرفته شد و روند اعطای مجوز به این چاه‌ها ادامه دارد.

غیرمجازهای قانونی

در همین خصوص با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز و آخرین وضعیت اعطای مجوز به این چاه‌ها که از آن تحت عنوان چاه‌های فرم یک و فرم پنج یاد می‌شود گفت و گو کردیم.

داوود نجفیان در گفت و گو با ایسنا، گفت: چاه‌های فرم یک به چاه‌هایی گفته می‌شود که مشخص است قبل از سال ۸۵  و بدون مجوز حفر شده‌اند، طبق قانون، مجوز برداشت ۲۵ مترمکعب آب در شبانه‌روز به این چاه‌ها داده می‌شود.

نجفیان افزود: چاه‌های فرم پنج هم چاه‌هایی است قدمت و حفر شدن آن قبل از سال ۸۵ مشخص نیست و در این شرایط پرونده آن برای بررسی به قاضی کمیسیون آب‌های زیرزمینی ارسال می‌شود و در صورتی که پس از بررسی قاضی، مشخص شود چاه قبل از سال ۸۵ حفر شده به این نوع چاه‌ها هم مجوز برداشت ۲۵ مترمکعب آب در شبانه‌روز صادر می‌شود.

وی افزود: البته تا زمانی که پرونده در کمیسیون توسط قاضی در حال بررسی است چاه باید پلمب شده و هیچ برداشتی از آن انجام نشود.

ساوجبلاغ و نظرآباد دارای بیشترین چاه‌های فرم یک و پنج

این مسئول با بیان اینکه تعداد این چاه‌ها در شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد زیاد است گفت: از پارسال تاکنون در این روند چاه‌های فرم پنج در این دو شهرستان پلمب و پرونده آن به کمیسیون ارسال شده تا اگر قدمت آن مورد تأیید قاضی قرار گیرد با نصب کنتور هوشمند سهمیه آب به آن تعلق بگیرد و اگر تأیید نشود هم چاه پر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز اضافه کرد: در طول این مدت چاه‌هایی هم وجود داشته که نه فرم یکی و نه فرم پنجی بوده و به دلیل نداشتن مجوز پر شده است، در این شرایط اگر در کمیسیون ثابت شود که این چاه  قبل از سال ۸۵  وجود داشته است به مالک مجوز حفر یک چاه جدید در حد ۲۵ مترمکعب در شبانه‌روز داده می‌شود.

تعداد چاه‌های غیرمجاز احتمالاً به ۸۰۰۰ حلقه برسد

نجفیان در پاسخ به اینکه آیا به طور کلی آماری از چاه‌هایی که مشمول این قانون می‌شوند وجود دارد یا خیر هم اعلام کرد: این آمار هر روز تغییر می‌کند و نمی‌توان رقم مشخص را بیان کرد اما به طور کلی در خصوص چاه‌های غیرمجاز استان ظرف دو ماه آینده آمار دقیقی اعلام خواهد شد.

وی افزود: پیش از این تعداد چاه‌های غیرمجاز استان البرز حدود ۱۱ هزار حلقه اعلام شده بود اما با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته بسیاری از این چاه‌ها پر شده و یا آبی از آن برداشت نمی‌شود پیش بینی می‌کنیم این تعداد به هشت هزار مورد برسد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مجلس شورای اسلامی وزارت نيرو چاه غیرمجاز بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس یادگاری اعضای تیم ملی والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب

به گزارش همشهری آنلاین، تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است، صبح امروز چهارشنبه با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

کد خبر 848695 منبع: فارس برچسب‌ها عکس - عکاس والیبال - تیم ملی رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • عکس یادگاری اعضای تیم ملی والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب
  • عکس یادگاری کارگران با رئیسی
  • بررسی اتفاقات مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی در برنامه «فوتبال برتر»
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق اردیبهشت بازنشستگان | درباره همسان‌سازی حقوق اطمینان می دهم که ...
  • بازنشستگان مطمئن باشند که «همسان‌سازی حقوق» آنان انجام می‌شود
  • واکنش نادال به دومین پیروزی در مسترز مادرید
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • پیروزی تیم ملی امید آقایان و تیم ملی بانوان در مسابقات خانتی مانسیسک در دور هشتم