Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-05@21:56:37 GMT

آثار ادبی را چگونه باید خواند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۳۹۷۵

آثار ادبی را چگونه باید خواند؟

کتاب «آثار ادبی را چگونه باید خواند» در تلاش است نشان دهد تحلیل انتقادی می‌تواند مفرح باشد و نقد ادبی خصمِ لذت نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ادبیات جهان که بیش از پنج هزار سال پیشینه دارد و امروزه تقریباً در تمامی نقاط جهان گسترده است و برای خوانندگان تنوعی بی‌همتا از لذت‌های ادبی و تجربه‌های فرهنگی فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این‌حال به این دلیل که ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که تمامی این آثار را از دریچه مخزن دانشی فرهنگی که خوانندگان با نویسندگان درون یک سنت واحد مشترک هستند بررسی کنیم چنین تنوعی چالش‌های خاصی را هم پیش روی مخاطب می‌گذارد.

هنر تحلیل آثار ادبی رو به زوال است. سنتی که نیچه آن را آهسته خوانی می‌نامید، در معرض نابودی است؛ بی‌آنکه ردی از آن باقی بماند. این کتاب با توجه دقیق به تکنیک و شکل ادبی، تلاش خود را مصروف این می‌کند که در نجات دادن این سنت نقشی داشته باشد.

کتاب «آثار ادبی را چگونه باید خواند» اساساً راهنمایی است برای نوآموزان اما برای کسانی که درگیر مطالعات ادبی هستند یا کسانی که صرفاً از خواندن شعر، نمایشنامه و رمان در وقت آزادشان لذت می‌برند نیز مفید باشد. نویسنده سعی می‌کند بر مسائلی چون روایت، پیرنگ، شخصیت، زبان ادبی، ماهیت ادبیات داستانی، مشکلات تفسیر انتقادی، نقش خواننده و مسئله ارزش داوری‌ها پرتو بیفکند. در این کتاب برای کسانی که به آشنایی با نویسندگان و جریان‌های ادبی از جمله کلاسیسم، رمانتیسم، مدرنیسم و رئالیسم نیاز دارند ایده‌هایی را مطرح کرده است.

بدون توجه کافی به زبان متون ادبی نمی‌توان درباره آن‌ها پرسش‌های نظری یا سیاسی مطرح کرد. دغدغه نویسنده در این کتاب این است که خوانندگان و دانشجویان را به برخی از ابزارهای مقدماتی حرفه نقد مجهز کند؛ ابزارهایی که بدون آن‌ها بعید است بتوان به سراغ مسائل دیگر رفت. نویسنده تلاش دارد در این کار نشان دهد تحلیل انتقادی می‌تواند مفرح باشد و با انجام دادن این کار این توهم را نقض کند که تحلیل خصمِ لذت است.

این کتاب از پنج فصل تشکیل شده است. در فصل اول تمرین‌هایی ارائه شده که برای تحلیل ادبی مفید است و به سطرهای آغازین یا جملات چند اثر ادبی معروف پرداخته شده است. در فصل دوم کتاب به مسئله شخصیت در داستان و نمایشنامه پرداخته شده است. «روایت» در رمان و ادبیات داستانی در فصل سوم این کتاب بررسی شده و «تفسیر» داستان، رمان، ادبیات داستانی و نمایشنامه در فصل چهارم بررسی شده است. فصل پایانی کتاب هم به مسئله «ارزش» در آثار ادبی پرداخته است.

کتاب «آثار ادبی را چگونه باید خواند» با ترجمه محسن ملکی و بهزاد صادقی در 270 صفحه با قیمت 39 هزار تومان از سوی انتشارات هرمس منتشر شده است. 

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: ادبیات داستانی ویترین کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۳۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان

به گزارش قدس آنلاین، سیدشمس‌الدین موسوی اظهار کرد: از آنجا که با توجه به مشکلات پیش‌ رو ساخت موزه دفاع‌ مقدس زنجان به تعویق افتاده، امسال تلاش این است که فاز یک موزه دفاع‌ مقدس که نماد ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع‌ مقدس است سوم خرداد به بهره‌برداری‌ برسد.

وی با بیان اینکه موزه‌های دفاع‌ مقدس باید با کمک مسؤولان استانی ساخته شود و روند احداث آنها تسریع شود، عنوان کرد: امیدواریم سال آینده فاز دوم این موزه به بهره‌برداری برسد.

موسوی تاکید کرد: همکاری سایر نهادهای فرهنگی موجب شده است در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان با بیان اینکه هدف اصلی از نشر و چاپ کتب درباره شهدا پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز و آشنا شدن آنها با سیره و منش آنهاست که با نثار جان خود در هشت سال دفاع مقدس موجب پیروزی کشور در جنگ نابرابر شدند، اظهار کرد: شروع ساخت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا را در جامعه اسلامی دارد و از جمله وظایف مهم این مرکز ترویج فرهنگ شهادت بین نسل‌های جدید انقلاب است، افزود: با توجه به ظرفیت‌ استان زنجان و سرداران و فرماندهان آن هنوز تولید آثار هنری فاخر در این زمینه نداریم و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع‌ مقدس زنجان، یکی از برنامه‌های مهم برای شناخت مردم از شهدا و ترویج راه و منش آنهاست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • روایت خسروپناه از سجایای اخلاقی محمدرضا سنگری
  • نکوداشت محمدرضا سنگری در دزفول