Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوان ظهرابی کارگردان نمایش «خرس»، در خصوص اجرای این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال‌ها پیش در دانشگاه اراک، پایان نامه یکی از دوستانم درباره نمایش «خرس» بود و این نمایشنامه من را به خود جذب کرد. نمایشنامه «خرس» مانند دیگر آثار آنتوان چخوف شاخصه اصلی اش به روابط انسانی بر می‌گردد؛ روابطی که لایه‌های بسیار زیادی در آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره شاخصه های متن نمایشی «خرس» اظهار کرد: در عین کمیک بودن نمایش «خرس»، گروتسک خوبی را در آن می‌بینید و تراژدی عمیقی هم‌پای آن خلق می‌شود. آثار محدودی اینگونه است که در آن بتوانید کمدی و تراژدی را با هم ببینید. این بود که نمایش «خرس» را انتخاب کردم. این نمایش  به مسئله زن و مرد و روابط این دو بدون حاشیه می‌پردازد و اصالت وجودی زن و مرد را هرگز نمی‌شکند و اجازه می‌دهد زن و مرد با هم مواجه شده و در لحظاتی از نمایش یکدیگر را دوست داشته و در قسمت‌هایی هم از یکدیگر بیزار باشند. این شاخصه‌ها در کنار دیالوگ‌های روان و نوشتار متن، طنز‌های طنازانه متن و آرایه‌های ادبی کمی که در آن دیده می‌شود، سهل و ساده است و همین سبب انتخاب این متن نمایشی شد.

کارگردان نمایش «خرس» درخصوص انتخاب بازیگران بیان کرد: انتخاب بازیگران برای من مهم بود. من کار و بازی نیما قربان زاده را دیدم و او را برای نمایش انتخاب کردم. حدود شش ماه برای انتخاب بازیگران وقت گذاشتم. لیلی صبری هم بازیگر زن نمایش ما است که بازی فوق العاده‌ای دارد؛ شش سال هم با فرید گلریز همکاری داشته‌ام. باقی بازیگران نمایش از هنرمندان کم تجربه‌تر هستند.

ظهرابی درخصوص استقبال مخاطبان از نمایش گفت: دو شب اول نمایش استقبال بسیار خوبی شد، ولی اتفاق‌های اخیر سبب شد تا سومین شب اجرای نمایش با استقبال کمتری از تماشاگران روی صحنه برود. این مشکل برای تمام گروه‌های تئاتری هم وجود داشت و این مسئله برای گروهی که چهار ماه تلاش می‌کند، اتفاق‌های این چنینی سبب ریزش تماشاگران می‌شود. کاش تئاتر در اوضاع مختلف آسیب نبیند.

ظهرابی در خصوص انصراف گروه‌های تئاتری از جشنواره بین المللی تئاتر فجر اظهار کرد: من وابستگی به هیچ جا ندارم و آدم سیاسی هم نیستم. ما در جامعه زندگی می‌کنیم و امکان دارد اتفاق‌هایی رخ دهد. بنابراین هنرمند باید با مردم همراه و غمخوار باشد و به حکم رسالت هنری خود موضوعات را ارائه دهد. جبهه‌گیری‌ هنرمندان نباید طوری باشد که یک معضل را بدتر کند. هنرمند باید برای بهبود وضعیت تلاش کند. زمانی که یک هنرمند می‌گوید در جشنواره فجر شرکت نمی‌کنم، زحمات گروه خود را نادیده می‌گیرد و این سبب از بین رفتن اتحاد و همبستگی می‌شود.

نمایش «خرس»  از ۲۰ دی تا اول بهمن ساعت ۱۹ به مدت ۷۰ دقیقه در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی جشنواره تئاتر فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست

داود زارع گاریزی، که این روز‌ها تهیه‌کنندگی نمایش «طلوع خونین» کاری از مسعود طیبی را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: طیبی را از حدود ۵ سال پیش و به واسطه حضور در کلاس‌های بازیگری و بیان و بدن او می‌شناسم و از نزدیک با نمایش‌ها و اجرا‌های وی آشنا شدم. او متنی با عنوان «انتقام سیاوش» داشت که من دوست داشتم آن را روی صحنه ببریم. این متن مدرنیزه شده سیاوش شاهنامه بود و از ویژگی‌های جالبی برخوردار بود که با ایرادات مرکز هنر‌های نمایشی عنوان اثر به «طلوع خونین» تغییر کرد.

وی درباره میزان موفقیت این اثر در اجرا تشریح کرد: گروه اجرایی نمایش «طلوع خونین» با اعتقاد بر اینکه باید چراغ تئاتر روشن نگه داشته شود برای اجرای این اثر زحمات زیادی کشیدند و بازیگران چیزی حدود ۱۰ماه به تمرین اثر پرداختند ولی با توجه به شرایط جامعه، تئاتر ما آنچنان که باید حمایت نشد. من از شرایط جامعه ناراضی هستم و با اینکه تولید، تبلیغات و اجرای یک اثر نمایشی هزینه‌های بسیار گزافی دارد، اما هیچ ارگانی از تولید تئاتر حمایت نمی‌کند و جامعه هنری هم پشتیبان و حامی یکدیگر نیستند. این شرایط به گونه‌ای است که حتی وقتی از بازیگرانی که به واسطه تئاتر به جایگاه و نامی رسیده‌اند، دعوت می‌کنیم برای دیدن اثر به سالن‌های نمایشی نمی‌آیند.

این تهیه کننده تئاتر ادامه داد: علی‌رغم اینکه عاشق تئاتر هستم و دوست دارم به عنوان تهیه‌کننده از نمایش و فعالیت جوانان حمایت کنم، اما دلم پر از درد است و نمی‌دانم نمایش بعدی را تولید کنم یا نه؟ تا کی می‌توان ادامه داد و در بحث فروش متحمل ضرر و زیان شد؟

وی درباره کمک ارگان‌های دولتی بیان کرد: هر ارگان دولتی یک واحد فرهنگی دارد و طبیعتا برای خانواده‌های کارمندان و نیرو‌های خود یک بسته فرهنگی دارند و می‌توانند از تخفیف‌های نمایش‌ها بهره‌مند شوند و از طریق آوردن خانواده‌های هنردوست به سالن‌ها از تئاتر حمایت کنند.

زارع گاریزی درباره اجرای نمایش «طلوع خونین» در تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: ۲۰درصد از فروش یک اثر نمایشی مختص سالن است، که نسبت به سالن‌های خصوصی که ۴۰ تا ۵۰درصد از فروش نمایش را طلب می‌کنند، بسیار شرایط مساعدتری دارند. همچنین نوع سالن و امکانات فضای نمایش و موقعیت جغرافیایی و دسترسی آن برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. من موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم، چون هزینه‌های گزافی از گروه‌های نمایشی گرفته می‌شود. اما تماشاخانه ایرانشهر یکی از سالن‌های خوب دولتی با امکانات و دیسیپلین خوبی است و من از اجرای نمایش در این سالن راضی هستم. دراین تماشاخانه از نمایش «طلوع خونین» هم به لحاظ تبلیغاتی و هم از نظر احترام به گروه اجرایی و مخاطب حمایت خوبی شد و امکان بسیار خوبی برای گروه نمایش مهیا شد.

وی ادامه داد: مرحوم آتیلا پسیانی قبل از فوت خود اشاره کرد که از تئاتر باید حمایت شود و هنرمندان نباید از تئاتر فاصله بگیرند، اما متاسفانه برخی هنرمندان وقتی وارد عرصه تئاتر می‌شوند، دستمزد‌های نجومی می‌گیرند و چون اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست هزینه مضاعفی برای تهیه کننده اثر و کم شدن رغبت برای تولید از حمایت تئاتر می‌شود.

این تهیه کننده تئاتر «طلوع خونین» گفت: در این اجرا علیرضا جلالی‌تبار، هیچ بحثی نسبت به میزان دستمزد با ما نکرد. او تئاتر را دوست دارد و فردی بسیار حرفه‌ای و باشخصیت است و فقط به تئاتر و اجرا فکر می‌کند و من از نحوه برخوردش نکات زیادی را آموخته‌ام.

وی در پایان اظهار کرد: ما می‌توانستیم در کار فروش بهتری داشته باشیم، ولی تبلیغات هزینه گزافی دارد و گروه «طلوع خونین» بیش از ۱۵۰میلیون صرف طراحی و ساخت اقلام تبلیغاتی کرده در حالی که فروش نمایش تا الان ۱۶۰میلیون تومان به رسیده است. جدای از این هزینه دستمزد بازیگران و عوامل و طراحی‌ها و ... چیزی حدود ۶۵۰میلیون هزینه داشت. با اینکه از گروه نمایشی‌ام بسیار راضی هستم و افراد کارشان را به نحو احسن انجام داده‌اند، اما این میزان فروش در مقابل این حجم تلاش برای من دلشکستگی ایجاد کرد. از تئاتر ما حمایت نشد تا گروه نمایشی دیده شوند.

نمایش طلوع خونین تا اواخر هفته آینده، هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزارت کار بدنبال بهبود امنیت شغلی کارگران است
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟