Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد کشاورز زاده» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با تشریح عملکرد دیپلماتیک سال ۲۰۱۹ میلادی میان تهران - پکن افزود: دو کشور دارای روابطی قدیمی و دوستانه به درازی تاریخ هستند اما این روابط در چند سال اخیر به ویژه در یک سال گذشته وارد فاز جدیدی شده است.

کشاورز زاده ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۷ وارد پکن شد و ۲۷ آذر ماه استوارنامه خود را به «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین تسلیم کرد او قبل از انتصاب به عنوان سفیر ایران در چین، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکا وزارت خارجه و پیش از آن نیز سفیر ایران در کشورهای ونزوئلا و ازبکستان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در مغولستان است.

تقویت روابط دو جانبه 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین یکی از برنامه های راهبردی خود را تقویت روابط دو جانبه با چین عنوان کرد و گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفت و برنامه داریم در سال ۲۰۲۰ نیز ضمن تقویت روابط فعلی، زمینه های مختلف همکاری های دو جانبه را شناسایی و روی آنها کار کنیم.

وی از سال ۲۰۱۹ به عنوان یک سال مهم در روابط سیاسی دو کشور یاد کرد و گفت: در این سال سفرای جدید ایران در چین و چین در ایران  فعالیت خود را آغاز کردند.

کشاورز زاده ادامه داد: همچنین در سال جاری میلادی که چند روز بیشتر به پایان آن نمانده است سرکنسول های جمهوری اسلامی ایران در شانگهای و هنگ کنگ فعالیت خود را آغاز کردند که بیانگر اهمیت روابط دو کشور است.

حمایت چین و ایران از یکدیگر در مجامع بین المللی

سفیر ایران در چین در ادامه گفت و گو با ایرنا به اهمیت تقویت روابط دیپلماتیک دو کشور پرداخت و گفت یکی از مسایلی که دو کشور در مورد آن همواره دارای دیدگاه و روابط نزدیکی بوده اند مساله برجام است.

وی تصریح کرد چین همواره از مواضع ایران در برجام حمایت نموده و ضمن مخالفت با تحریم های غیرقانونی و یک جانبه آمریکا علیه تهران، خواهان برخورداری ایران از مزایای اقتصادی برجام بوده است.

کشاورز زاده اظهار کرد اکنون نیز علیرغم خروج آمریکا از برجام،  همکاری دو کشور در بازطراحی راکتور هسته ای اراک همچنان ادامه دارد و چینی ها متعهد به انجام مسئولیت های خود در برابر برجام و ایران هستند.

او با اشاره به سفر «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین گفت که این سفر که پیش از کمیسیون مشترک برجام در وین انجام شد با هدف رایزنی با مقامات چین در مورد برجام بود.

وی با اشاره به حمایت چین و ایران از یکدیگر مجامع بین المللی نیز گفت: چین همواره از مواضع حقوق بشری ایران و متقابلا ایران نیز از مواضع چین در موضوع هنگ کنگ و سین کیانگ حمایت کرده است.

کشاورز زاده در ادامه به ارسال ۵ محموله هواپیمای باری کمک های انسان دوستانه چین به سیل زدگان ایران اشاره کرد و گفت: کمک های چین به سیلزدگان در سیل ویرانگر سال گذشته، نماد توسعه روابط مردم با مردم دو کشور است.

تقویت روابط دیپلماسی از طریق سفر مقامات

سفیر ایران در چین یکی از راه های تقویت روابط همه جانبه دو کشور را تردد هیات ها و مقامات دو کشور به تهران و پکن عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته مقامات زیادی از جمهوری اسلامی ایران به چین و همچنین از چین به تهران سفر کرده اند.

او با اشاره به سفر «علی لایجانی» رییس مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از وزرای دولت به چین گفت: لاریجانی در این سفر که دستاوردهای زیادی برای کشور داشت ضمن دیدار با «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین، با رییس کنگره خلق و همچنین تعدادی از وزرای این کشور دیدار و گفت و گو کرد که باعث تقویت روابط سیاسی و پارلمانی دو کشور شد.

کشاورز زاده همچنین با اشاره به سفر وزرای امور خارجه، اقتصاد و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به چین گفت این سفرها هرکدام راهگشا و زمینه ساز تقویت روابط دو کشور در زمینه های گوناگون بوده است.

سفیر ایران در چین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعزام هیات های عالی رتبه چین به ایران نیز گفت: حضور چین به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران،  سفر وزیر امنیت دولتی چین به تهران جهت شرکت در دومین اجلاس منطقه ای تهران در خصوص افغانستان و سفر وزیر بین الملل حزب کمونیست چین به تهران بخشی از این سفرها و تلاش ها بوده است.

تدوین برنامه ۲۵ ساله راهبردی دو کشور

سفیر ایران در چین یکی دیگر از اقدامات انجام شده در یک سال گذشته را تدوین برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور عنوان کرد و گفت این برنامه در سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین به مقامات این کشور پیشنهاد شد.

او گفت مناسبات ایران و چین به سطح روابط مشارکت راهبردی ارتقا یافته و ارایه برنامه پیشنهادی همکاری های ۲۵ ساله ایران به چین که نقشه راه روابط دو کشور را در همه زمینه ها  ترسیم می کند، نشان از تمایل دو کشور برای تعمیق و تحکیم دراز مدت روابط ایران و چین است.

کشاورز زاده با اشاره به اینکه طرف ایرانی پیش نویس این طرح را ارایه کرده و طرف چینی هم در حال بررسی پیشنهادات است اظهار کرد در واقع برنامه ۲۵ سال یک نظم را به روابط دو کشور و برنامه های آینده می دهد اگرچه هم اکنون دو کشور با یکدیگر کار می کنیم اما این برنامه ۲۵ ساله به عنوان یک نقشه راهی عمل می کند که در آینده روابط دو کشور را می منظم می کند اثر بخشی را بیشتر می کند و اهدافی را پیش بینی شده است سهل الوصل تر می کند.

صادرات نفت ایران به چین همچنان ادامه دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در ادامه با اشاره به روابط رو به رشد اقتصادی دو کشور چین و ایران گفت: صادرات نفت ایران به چین علی رغم کاهش که به دلیل تحریم های آمریکا صورت گرفته است همچنان ادامه دارد.

وی گفت: اقدامات و تلاش های زیادی برای آشنایی بازارهای دو کشور از ظرفیت های یکدیگر انجام شده و در این رابطه تجار و بازرگانان ایرانی و چینی ضمن تعامل نزدیک با یکدیگر، علاقه مند به توسعه روابط تجاری هستند.

کشاورز زاده با اشاره به وجود برخی مشکلات بر سر راه توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور که به دلیل تحریم های آمریکا صورت گرفته است افزود: همکاری های بانکی دو کشور نیز علی رغم وجود محدودیت ها کماکان ادامه دارد و به دنبال رفع موانع و مشکلات این حوزه هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین همچنین با اشاره به سفر وزیر کشاورزی به پکن گفت در این سفر نیز ضمن اینکه راه های توسعه و تقویت همکاری ها در زمینه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت مجوز صادرات محصولات کشاورزی به چین برای نخستین بار صادر شد که نقش مهمی در صادرات محصولات کشاورزی و آبزی از ایران به چین دارد.

او همچنین به سفر «نعمتی» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به چین اشاره کرد و گفت: سفر وزیر صنعت و هیات همراه به چین و شرکت در نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای نیز ظرفیت بزرگی برای معرفی کالاها و تولیدات ایرانی به بازار چین فرهم کرد.

کشاورز زاده از برگزاری هفدهمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با حضور دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان یکی دیگر از فعالیت های انجام شده در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت: مشارکت هیات بلند پایه ایرانی در دومین اجلاس سران کشورهای جاده ابریشم نیز از دیگر تلاش هایی بود که با هدف گسترش همکاری های اقتصادی انجام شد.

سفیر ایران در چین در ادامه، چهارمین سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در آخرین روز سال 2019 به چین را بیانگر اهمیت این کشور در دیپلماسی خارجی ایران عنوان کرد و گفت: این سفر بخشی از راهبرد فعال دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت مناسبات دوجانبه با پکن و همچنین یافتن راهکارهایی برای برون رفت از چالش های منطقه ای و کاستن از تنش هایی است که بیگانگان در منطقه ایجاد کرده اند.

ظریف در این سفر در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود در مورد برجام، روابط دو کشور و مسایل مهم منطقه ای و بین‌المللی گفت و گو کرد.

گردشگری ظرفیت جدید همکاری دو کشور

نماینده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در چین از گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های جدید همکاری دو کشور نام برد و گفت: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران اقدام به لغو ویزای گردشگران چینی به ایران کرد که قطعا در آینده تاثیر زیادی در افزایش تعداد گردشگران چینی به ایران دارد.

کشاورز زاده با اشاره به سفر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران به چین و شرکت او در اجلاس بین المللی تمدن های کهن افزود: در این سفر که هیاتی از بخش خصوصی نیز وزیر را همراهی می کردند راهکارها و زمینه های توسعه و تقویت روابط گردشگری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: در همین راستا و با هدف توسعه روابط گردشگری و همچنین تجاری، مسیر جدید پروازی تهران - شنژن - تهران به مسیرهای پروازی چین و ایران اضافه شد که می تواند ضمن تسهیل تردد میان شنژن به عنوان یکی از قطب های اقتصادی این کشور با ایران، در افزایش گردشگر هم تاثیر داشته باشد.
 

همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی و دفاعی

سفیر ایران در چین در ادامه به همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی و دفاعی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته نیز چندین هیات نظامی و دفاعی دو کشور به تهران و پکن سفر کرده اند که یکی از انها سفر سردار سرلشکر «محمد باقری» رییس کل ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به چین بود.

او گفت این سفر در شرایطی که آمریکا از سر استیصال و کینه توزی به دنبال تحریم مقامات نظامی کشور و همچنین سنگ اندازی در مسیر توان دفاعی ایران است باعث تقویت و توسعه روابط دفاعی دو کشور شد.

تقویت روابط فرهنگی و رسانه ای 

سفیر ایران در چین در ادامه یکی دیگر از محورهای همکاری دو کشور را موضوعات فرهنگی و رسانه ای عنوان کرد و گفت: تبادل هیات های رسانه ای میان دو کشور و راه اندازی بخش چینی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا نیز تاثیر زیادی در تقویت روابط رسانه ای دو کشور و همچنین افزایش شناخت مردم چین از ایران داشته است.

او با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی مانند برگزاری اولین سمینار ایران شناسی در چین از سفر «مجید مجیدی» و «علیرضا میر کریمی» دو تن از کارگردانان و فیلمسازان نامدار ایرانی به چین نیز به عنوان ظرفیت هایی یاد کرد که باعث معرفی فرهنگ، هنر و سینمای ایران به چین شد.

نماینده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در چین حضور پر رنگ ایران در جشنواره های سینمایی پکن و شانگهای را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که در این مدت انجام شده است و گفت در کنار حضور فیلمسازان و هنرمندان ایرانی در این جشنواره ها، قرارداد حق پخش، فروش و اکران فیلم های ایرانی به چین نیز امضا شد.

کشاورز زاده همچنین با اشاره به شرکت سفارت ایران در چین در نمایشگاه های فرهنگی که در دانشگاه های مختلف این کشور برگزار شد گفت: یکی از اقداماتی که در زمینه فرهنگی انجام شد نمایش آثار تاریخی ایران در موزه ملی و شهر ممنوعه چین بود که مورد بازدید بیش از سه میلیون چینی قرار گرفت.

وی در ادامه به حضور فعال سفارت ایران در چین در رسانه ها و فضای مجازی این کشور پرداخت و گفت: در این مدت ضمن راه اندازی حساب کاربری رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ویبو به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی مهم و مطرح چین، دیدگاه مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله وزیر امور خارجه، معاون وزیر، سفیر ایران در چین و وزرای مختلفی که به چین سفر کرده اند در قالب گفت و گو و مصاحبه با رسانه های اصلی چین منتشر شده است.

توسعه روابط علمی و فناوری چین و ایران

کشاورز زاده در ادامه با اشاره به ظرفیت های همکاری دو کشور در زمینه تولیدات دانش بنیان و فناوری های دارای تکنولوژی های جدید گفت سفر «سورنا ستاری» و هیات بخش خصوصی به چین با هدف امضای تفاهم نامه با وزارت علوم این کشور و امضای چندین قرارداد همکاری دیگر توسط بخش خصوصی از جمله تلاش های انجام شده در این زمینه است.

او گفت: چین از کشورهای پیشرو در زمینه تکنولوژی های جدید است و باید بتوانیم با توسعه همکاری ها در این زمینه، روابط خود را گسترش دهیم.

ایران و چین و رزمایش مشترک

سفیر ایران در چین از برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در سال 2019 به عنوان یکی دیگر از مهمترین رویدادها نام برد و گفت: این عملیات رزمی و تمرینی مشترک، همچون یک کمربند امنیتی دریای عمان و منطقه اقیانوس هند را در بر می گرفت.

کشاورز زاده گفت: این رزمایش تلاشی از سوی سه کشور برای حراست از امنیت منطقه بود و اینکه این منطقه هرگز نیازی به حضور بیگانگان و نیروی نظامی آنها نداشته است و ائتلاف شکل نگرفته و شکننده آمریکا نیز جز اینکه باعث ناامنی می شود، دستاورد دیگری ندارد.

ایران و چین هر دو بر این نکته تاکید کرده اند که یکی از اصلی ترین عوامل تنش در منطقه خاورمیانه، خلیج فارس و تنگه هرمز، اقدامات و راهبردهای نظامی و مداخله جویانه آمریکا است در همین راستا رزمایش مشترک سه کشور نشانه ای مبنی بر این است که آنها نمی توانند شاهد سلطه جویی آمریکا در منطقه ای باشند که از لحاظ راهبردی و  تامین انرژی برای دنیا مهم است و گذرگاهی استراتژیک است که همه کشورها می خواهند امن باشد و با مداخله گرایی بیگانگان در آن مخالفت می ورزند.

تقویت روابط اقتصادی ایران و مغولستان

«محمد کشاورز زاده» همچنین سفیر اکردیته ایران در مغولستان است او هفتم خرداد سال جاری در مراسم ویژه ای در کاخ دولتیمغولستان  واقع در شهر اولان باتور، استوارنامه خود را به «خالتماگین باتولگا» رئیس جمهوری مغولستان تقدیم کرد.

کشاورززاده با اشاره به روابط تاریخی دو کشور ابراز امیدواری کرد این روابط در تمامی زمینه‌ها بخصوص در بخش کشاورزی و صنایع دامی ارتقا یابد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت روابط اقتصادی با مغولستان به ویژه در زمینه کشاورزی گفت: در سفر سال جاری وزیر کشاورزی به این کشور تفاهم نامه ها و قراردادهای مهمی در زمینه صادرات گوشت از مغولستان به ایران و همچنین قرنطینه دامی امضا شد.

برچسب‌ها چین روابط خارجی ایران محمد کشاورز زاده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین روابط خارجی ایران عباس عراقچی جواد ظریف جواد ظریف چین روابط خارجی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد

به گزارش علم و فناوری آنا از سازمان ملی استاندارد، مهدی اسلام پناه در این دیدار که در حاشیه نشست اسمیک، برگزار شد با اشاره به امضای موافقتنامه شناسایی متقابل در حوزه استاندارد و ارزیابی انطباق بین دو سازمان که سوم اردیبهشت جاری به امضا رسیده است، تاکید کرد: لازم است برنامه اجرایی برای عملیاتی شدن تفاهمات در اولین فرصت تنظیم و امضا شود.

وی با اشاره به اراده روسای جمهور و مسئولان دو کشور برای ارتقاء همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری، گفت: در منطقه، صرفا دو جمهوری اسلامی وجود دارد و آن هم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان است و این امر مسئولیت ما را در برادری دینی و مشارکت جدی‌تر در همکاری‌های دو جانبه بیشتر می‌کند.

نمایندگان پاکستان که در اجلاسیه هیئت مدیره اسمیک به عنوان (vice chairman) حضور داشتند، ضمن تاکید بر ارتقای همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف استانداردسازی و پذیرش متقابل استاندارد‌های یکدیگر امضای برنامه اجرائی را اقدامی فوری و ضروری قلمداد کردند.

همچنین طرفین برای همکاری در حوزه حلال نیز مذاکره و به تفاهم رسیدند.

هیئت ایرانی که به سرپرستی اسلام پناه در این رویداد شرکت دارد، علاوه بر هیات پاکستانی با سایر هیئت‌های شرکت کننده دیدار‌های جداگانه‌ای را با هدف گسترش همکاری‌ها و ارتقا سطح فنی دو طرف برگزار و در این خصوص مذاکراتی نیز انجام شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور