Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود واعظی در واکنش به اقدام سه کشور اروپایی عضو برجام در فعال کردن مکانیزم حل اختلاف، گفت: ایران حق دارد وقتی طرف های دیگر به تعهداتشان عمل نمی‌کنند تعهداتش را کم کند، و مکانیزم ماشه فعال نخواهد شد.

محمود واعظی در واکنش به اقدام سه کشور اروپایی در فعال کردن مکانیزم ح اختلاف در برجام پس از گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به خبرنگار قدس آنلاین گفت: گفت: بحثی که ما همواره با اعضای باقی‌مانده برجام داشتیم این بود که آمریکا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده و اجازه نمی دهد کشورهای باقی‌مانده در برجام به تعهدات خود عمل کنند و مدتی با آنها اتمام حجت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه ما  از اردیبهشت‌ماه گام‌هایی برداشتیم و ۱۰ روز گذشته گام پنجم که گام بسیار اصولی است را برداشتیم، افزود: تقریباً در گام پنجم همه محدودیت‌هایی که برای غنی سازی وجود داشت،  را برداشتیم اما اعلام کردیم که ما با نظارت آژانس این کار را خواهیم کرد و تاکید کردیم که این موضوع  به معنای خروج از برجام نیست.
واعظی گفت:در واقع همان کاری که آنها کردند را  ما هم انجام دادیم ؛ آنها برجام را حفظ کردند ولی به تعهدات خود عمل نکردند ما هم حرفمان این است که به برجام پایبند هستیم ولی این تعهداتی که اعلام کردیم انجام نمی‌دهیم که این مقداری سخت شان بود مخصوصاً که گام پنجم گام اساسی است بنابراین آنها هم از نظر افکار عمومی اعلام کرد که می‌خواهند کمیسیون مشترک را راه‌اندازی کنند.
 رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: برگزاری کمیسیون مشترک به هیچ وجه به معنای استفاده از روش ماشه نیست. تشکیل کمیسیون مشترک به معنای این نیست که برجام به هم می خورد. ما هم در گذشته درخواست تشکیل کمیسیون مشترک دادیم و در آنجا بحث کردیم و حرفهای هم را شنیدیم.
 وی گفت: همانطور که دیروز روسیه اعلام کرد که این حق ایران است وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند،او هم حق دارد تعهداتش را کم کند.بنابراین به نظر من این جلسه‌ تشکیل و در همان جا حل و فصل خواهد شد و این به هیچ وجه نه به شورای امنیت می‌رود و نه سیستم ماشه اجرا می‌شود. تبلیغاتی است که هیچ پایه و اساسی ندارد و کاری هم که اروپایی ها اعلام کردند از روی ظرف و انفعال است.

واعظی درباره بازداشت سفیر انگلیس در تهران و اتفاقات بعد از آن هم گفت: آنچه به ما گزارش دادند کار ایشان کار اشتباهی بوده است و قاعدتاً سفیر آن هم سفیر کشوری مثل انگلیس باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وقتی جایی درگیری هست و جایی هست که مقداری شلوغ است نباید برود.
 وی اظهار داشت: ایشان اشتباه کرده وزارت خارجه هم وظیفه دارد که بررسی می‌کند اگر از اصول اصلی خارج شده بر اساس عرف بین‌الملل آنچه که هست را انجام می دهد.

رئیس دفتر روحانی  در خصوص اقدامات دولت برای رسیدگی به وضعیت سیل زدگان اظهارداشت: اقای رییس جمهوری بلافاصله بعد از اینکه سیل اتفاق افتاد، دستوراتی دادند، نماینده ایشان دکتر علوی به کرمان رفتند وآقایان رضا اردکانیان و مهندس جهرمی به دیروز به سیستان و بلوچستان رفتند.دیروز عصر هم آقای دکتر نمکی به مناطق سیل زده رفتند.
واعظی اظهارداشت: بلافاصله وقتی که این اتفاق افتاد، هلال احمر و بقیه دستگاه‌ها بسیج شدند. امروز هم حدود ۱۰۰ میلیارد تصویب کردیم که ان‌شاءالله سریعاً رسیدگی شود و دستوراتی که آقای رئیس جمهور دادند به سرعت برای کمک رسانی به سیل زدگان در دست اقدام است.
وی درباره اظهارات نخست وزیر انگلیس درمورد اینکه  باید به فکر یک توافق دیگر به جای برجام باشیم، گفت: بحثی که اروپایی‌ها اعلام کردند بر اساس بندی هست که در برجام به تصویب دو طرف رسیده است. حتی ما خودمان هم وقتی آمریکا از برجام خارج شد بر اساس همین ساز و کار ما درخواست برگزاری کمیسیون مشترک کردیم.
ویوی با بیان اینکه حرفی که ترامپ می زند حرف جدیدی نیست از وقتی بر سر کار آمده فقط هم درباره برجام نیست وی از همه تعهدات تاریخی و بین المللی که اوباما امضا کرده بود یا از آنها خارج شد یا اگر دو جانبه بود به طرف مقابل پیغام فرستاد که چیز دیگری امضا کنیم، گفت:  فکر می کرد چنین کاری با برجام هم می‌تواند بکند ولی این کار شدنی نیست.

واعظیتصریح کرد: مطالب و اتفاقاتی که به تازگی افتاده و هم فشارهای حداکثری که آمریکا از یکسال و نیم گذشته روی ملت و نظام آورده است راهش وحدت و تبدیل کردن اختلافات گروه‌های به انسجام داخلی است آن چیزی که باعث ناامیدی دشمن و خنثی کردن توطئه‌ها می‌شود موضوع انسجام داخلی ما است.

وی افزود: اگر از ایران یکصدا شنیده شود و مسائل داخلی خود حل کنیم و "آتو" دست کسی ندهیم قطعا آنها عقب نشینی می کنند و الان هم ناامید شدند. انها امیدوار شده بودند در یکی، دو روز که در دانشگاه‌ به بهانه سوگواری جان‌باختگان سقوط هواپیما تجمع برگزار می‌شد ولی هدف دیگری داشتند مقام‌های آمریکایی چون ترامپ و پمپئو توییت زد. به نظر راه آن انسجام است و نباید اجازه دهیم دشمن از این اتفافات سو استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محمود واعظی مکانیزم ماشه کمیسیون حل اختلاف برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۷۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

دیگر خبرها

  • آرزوی ستاره سیتی: آرسنال امتیاز بدهد، خوب می‌شود
  • مشق نوشتن دانش‌آموزان چینی زیر سرم/ شکست اصلاحات آموزشی چین برای تکالیف منزل (فیلم)
  • حضور ۲۰ واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!