Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@14:25:54 GMT

دست اروپا روی ماشه گستاخی

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۲۹۷۰۷

دست اروپا روی ماشه گستاخی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سه کشور اروپایی، پس از ۲۰ ماه وعده‌های بی نتیجه و شعار‌های سیاسی بدون هیچ اقدام عملی برای حفظ برجام و تامین شدن نیاز‌های ایران از توافق هسته ای، روزگذشته با گستاخی رسما فرایند حل اختلاف را که به «مکانیسم ماشه» معروف است، فعال کردند.

آلمان، انگلیس و فرانسه درحالی روز گذشته در بیانیه‌ای از فعال شدن مکانیسم حل اختلاف خبردادند که از اردیبهشت ۹۷ تا کنون که آمریکا از برجام خارج شد ده‌ها بار وعده ایجاد مکانیسمی برای منتفع شدن ایران از مزایای برجام را داده بودند، اما به این وعده خود عمل نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مدت، کشورمان ۱۲ ماه به اروپایی‌ها وقت داد و سپس طی پنج گام از اردیبهشت ۹۸ تا کنون برخی تعهدات خود در برجام را طبق بند‌های همین توافق با هدف ایجاد توازن در تعهدات در حال اجرای آن، کاهش داده است.

به گزارش اسپوتنیک در این بیانیه بدون اشاره به بی عملی اروپایی‌ها در حفظ برجام، آمده است: «با توجه به اقدامات ایران، هیچ انتخاب دیگری نداشتیم، برای ثبت نگرانی هایمان و این که ایران به تعهداتش در برجام پایبند نیست به کمیسیون مشترک رجوع می‌کنیم.»

بنا بر گزارشی که رویترز در همین زمینه منتشر کرده است سه کشور اروپایی مدعی شده اند که این قدم به معنای پیوستن به «کارزار فشار حداکثری آمریکا» نیست. یکی از دیپلمات‌های اروپایی در این زمینه به رویترز گفت: «هدف ما این نیست که تحریم‌ها را برگردانیم بلکه می‌خواهیم اختلاف‌های خود را از طریق مکانیسم ایجاد شده در این توافق حل کنیم.»

مکانیسم ماشه چیست؟
گفتنی است، مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام (مکانیسم ماشه) لزوما به معنای بازگشت تحریم‌ها نیست و این گونه است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک (شامل ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا) شکایت کند.

پیشتر آمریکا نیز جزو این کمیسیون بود، اما با خروج این کشور از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۹۷، عملا از کمیسیون مشترک برجام خارج شد. تصمیم گیری در این کمیسیون به صورت اجماعی و شامل مراحلی برای رسیدگی است و به صورت خلاصه اگر ظرف ۳۵ روز، شکایت آن گونه که شاکی می‌خواهد حل نشودو شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق «عدم پایبندی اساسی» به برجام است، آن گاه شاکی می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق «عدم پایبندی اساسی» به شمار می‌آید.»

شورای امنیت ۳۰ روز وقت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند. شورای امنیت باید قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها به رای بگذارد. در واقع با این مکانیسم، برای حفظ برجام نباید هیچ‌یک از اعضای دایم شورای امنیت، قطعنامه تازه را وتو کند. اگر پس از ارائه شکایت از عدم اجرای تعهدات ایران از سوی دیگر اعضا به شورای امنیت، چنین قطعنامه‌ای ظرف ۳۰ روز تصویب نشود، مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت که به بازگشت ایران به ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل منجر می‌شود، بار دیگر اعمال خواهد شد.

با این حال به گزارش فارس «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام تاکید کرد: با توجه به تنش‌های خطرناک فعلی در خاورمیانه، حفظ برجام از هر زمانی بیشتر اهمیت دارد. وی افزود: من به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، بر فرایند مکانیسم حل اختلاف نظارت خواهم کرد.

موسوی: اقدام ۳ کشور اروپایی کاملا انفعالی و از موضع ضعف است
همزمان به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره بیانیه سه کشور اروپایی گفت: اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می‌رود. وی افزود: فرایند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یک سال و اندی پیش با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده بنابراین نه به لحاظ فرایندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است.

موسوی تاکید کرد: چنان چه اروپایی‌ها – که در بیانیه خود مدعی هستند این اقدام را با حسن نیت و با هدف حفظ برجام صورت داده اند- به جای تلاش برای ایفای تعهدات خود و بهره‌مند کردن ایران از آثار لغو تحریم‌ها وفق پیوست ۲ برجام، به تداوم مسیر وادادگی در برابر آمریکا ادامه دهند یا بخواهند از فرایند حل و فصل اختلافات در کمیسیون مشترک برجام سوءاستفاده کنند، باید خود را برای پذیرش تبعات آن نیز آماده کنند که این تبعات قبلا به آنان از طرق مقتضی گوشزد شده است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۲۹۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2

به گزارش "ورزش سه"، طبق ادعای رسانه اوکراینی اسپورتارنا که در مارکا و آاس نیز بازتاب داشته، باشگاه خیرونا متهم به کلاهبرداری مالیاتی در انتقال آرتم دووبیک شده است. وضعیتی که می تواند آنها را از حضور در رقابت های اروپایی باز دارد.

خیرونا که یک فصل باورنکردنی در لالیگا (سوم، امتیاز 71)، را پشت سر می گذارد، به احتمال فراوان برای اولین بار در تاریخ خود، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب خواهد کرد اما این شادی ممکن است کوتاه مدت باشد. 

باشگاه اسپانیایی در خطر حذف از جام های اروپایی است. دلیل؟ 

ایوگنی کوزمین، وکیل اوکراینی، باشگاه خیرونا را به تقلب مالیاتی در خصوص انتقال آرتم دووبیک، بهترین گلزن فعلی لالیگا با 19 گل، متهم کرده است. این فوتبالیست اوکراینی در آگوست 2023 به مبلغ 8 میلیون یورو توسط این باشگاه اسپانیایی خریداری شد که بزرگترین انتقال تاریخ خیروناست. دووبیک فصل قبل برای دنیپرو بازی می کرد.

کوزمین توضیح می دهد که باشگاه خیرونا مبلغ انتقال دووبیک را به درستی پرداخت نکرده است. در این مورد، انتقال و مالیات آن باید منحصراً مطابق با قوانین اوکراین انجام شود. این طبیعی است زیرا فروشنده یک باشگاه اوکراینی است. تمام پرداخت ها باید به حساب بانک های اوکراینی واریز می شد اما طبق ادعای این وکیل، پول به حساب یک واسطه در کشور استونی واریز شده است.

ایوگنی کوزمین ایجنت بازیکن، الکسی لوندوفسکی، را مقصر می داند. او ظاهراً یک شرکت در استونی برای دور زدن اداره مالیات اوکراین تاسیس کرده است. به گفته کوزمین، از این شرکت برای ثبت تراکنش مربوط به انتقال دووبیک استفاده شده تا در اوکراین هیچ مالیاتی پرداخت نشود.

کوزمین شکایتی را به یوفا ارائه کرده و امیدوار است که این تخلفات را بررسی کرده و تصمیم عادلانه و مناسبی اتخاذ کند. اگر بررسی ها نشان دهد که این انتقال نادرست بوده، خیرونا ممکن است از جام های اروپایی حذف شود و حتی به دسته دوم سقوط کند. به گفته این وکیل، اولکسی لوندوفسکی نیز خطر لغو مجوز خود قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ضربه احتمالی لورکوزن به برنامه‌‌های اروپایی بارسلونا
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • گلایه امری از لیگ برتر: جلوی رویای تیم‌ها را می‌گیرند!
  • امری: سطح بالای لیگ برتر مانع موفقیت تیم‌های انگلیسی در اروپا است
  • دریسن: امیدواریم توماس توخل بایرن مونیخ را با جام اروپایی ترک کند