Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@11:28:56 GMT

بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۳۰۷۳۰

ساعت24-فرانسه، آلمان و بریتانیا روزگذشته(سه‏‏‏ شنبه) در گزارش به اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات مربوط به «برجام» از قصد خود برای به جریان انداختن «سیستم ماشه» خبر دادند. سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۴ هدف از این اقدام را نه لغو برجام، بلکه واداشتن تهران برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی‌اش اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلال خوش‌چهره در ادامه در روزنامه ابتکار نوشت: سه کشور مدعی‌اند به جریان انداختن سیستم ماشه، سازوکار حل اختلاف‌های مانع در ادامه برجام است. اروپائیان اقدام خود را در خدمت به وادار کردن تهران به اجرای تعهداتش در این توافق بین‌المللی تفسیر کرده‌اند. بند ۳۷ برجام، رسیدگی به شکایت هریک از اعضای امضاکننده این توافق را درباره تخلف دیگری به مراحلی موکول کرده که آخرین ایستگاه آن شورای امنیت سازمان ملل است. بنابراین هرنوع تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره مربوط به قضاوتی خواهد بود که شورای یاد‌شده اعلام می‌کند. از این‌رو سه کشور اروپایی هدف خود را نه بازگشت کامل به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بلکه وا‌داشتن این کشور به قبول بازگشت به اجرای تعهدات برجامی خوانده‌اند. اقدام اروپائیان اگرچه می‌تواند نمادین تلقی شود، ولی هدف از آن اعمال تهدید و هشدار جدی به ایران برای بازگشت از تصمیمی است که پانزدهم آبان‌ماه گذشته اعلام کرد. ایران پیش از این به چهار عضو باقی مانده در برجام هشدار داده بود که اگر به تعهدات‏شان در جبران خسارت‌های این کشور در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای عمل نکنند، گام پنجم و نهایی را در کاهش تعهدات هسته‌ای خود برخواهد داشت. گام‌های اعتراضی ایران مربوط به بی‌عملی گروه ۱+۴ و درک این کشور از ماهیت رفتار اروپائیان در حفظ وضعیت ثابت میان تنش‌های ایران و آمریکاست. به عبارت دیگر، با خروج آمریکا از برجام در بهار سال گذشته و اجرای سیاست «فشار حداکثری» دولت «دونالد ترامپ» تهران سیاست خویشتن‌داری را پیشه کرد با این امید که اروپائیان علاوه‌بر مواضع اعلامی در محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، به عمل در جبران خسارت‌های ایران همت کنند. اما نه‌تنها در این‌باره اقدام موثری انجام نشد بلکه رفته‌رفته اروپائیان در مواضع خود با کاخ سفید همسو شدند. در واقع تفاوت مواضع اروپائیان با دولت ترامپ، تغییرات توافقی در چارچوب برجام یا ترسیم قاعده تازه برای یک توافق هسته‌ای است.

اعلام اجرای سیستم ماشه از سوی سه کشور اروپایی می‌تواند اوضاع را از آنچه بود و هست، بحرانی‌تر کند؛ به‌ویژه این گمان را نزد تهران تقویت می‌کند که اروپائیان به‌رغم ادعاها در حفظ برجام، سودای هم‌پیمانی تازه با واشنگتن در تحمیل توافق تازه با تهران یا بازتعریف برجام با سازوکاری همسان با خواست‌های ترامپ دارند. اظهارات اخیر «بوریس‌جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا حکایت از آمادگی لندن در به رسمیت شناختن ایده‌ای دارد که دولت ترامپ برای توافق هسته‌ای با ایران در چارچوبی بیرون از قاعده برجام اعلام کرده است. جانسون سه‌شنبه( ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰) به «بی‏بی‏سی» گفته است: «طرح دونالد ترامپ در باره برنامه اتمی ایران می‌تواند جایگزین توافق هسته‌ای (برجام) شود.» او تاکید کرده:«‏طرح احتمالی ترامپ قدم بزرگ و رو به جلوست.» اظهاراتی چنین و نیز اعلام اجرای سیستم ماشه از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام، نه‏تنها به افزایش اختلاف‌ها در روابط ایران و اروپا می‌انجامد؛ بلکه به تقویت سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ و بالتبع آن افزایش سوء‏ظن‏ها و تنش‌ها در منطقه خلیج فارس خواهد افزود.
چنین به نظر می‌رسد که به‌رغم خویشتنداری‌هایی که طی روزهای پر‏حادثه اخیر از سوی همه طرف‌ها به نمایش گذاشته شد، حالا همه دست بر ماشه از رفتار یکدیگر مراقبت می‌کنند. پرسش این است: آیا باید بازگشت اروپائیان به سیستم ماشه را نزدیک شدن به پایان دیپلماسی تلقی کرد؟ یا نمایشی نمادین برای واداشتن تهران به قبول وضعی دانست که به طور اصولی با خواست‌های آن تعارض دارد؟

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۰۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید مقاومت فلسطین بر کارشکنی اشغالگران در مذاکرات/ الرشق رژیم صهیونیستی را تهدید کرد

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)تهدید کرد در صورتی که ارتش صهیونیستی تصمیم به حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه بگیرد، با شکست روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در صفحه این جنبش در تلگرام نوشت: آنها ما را تهدید به حمله به رفح می‌کنند، ما به آنها قول شکست می‌دهیم.

به نقل از آناتولی، اظهارات این مقام حماس همزمان با مذاکرات غیرمستقیم در قاهره برای دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در نوار غزه است.

در عین حال منابع برجسته مقاومت فلسطین روز شنبه به المیادین گفتند که مذاکرات «به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از پایبندی به آتش‌بس دائمی» با یک مانع بزرگ روبه‌رو است.

این منابع به المیادین توضیح دادند که حماس «اصرار دارد که هیچ توافقی بدون متن صریح در مورد آتش‌بس را نمی‌پذیرد».

این پس از آن مطرح شد که یک منبع برجسته در جناح‌های فلسطینی به المیادین تاکید کرد که «بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت اشغالگر و رهبران آن «همیشه مذاکرات را خنثی می‌کنند».

وی اشاره کرد که «نتانیاهو سرسخت است و علاقه‌ای به این مذاکرات ندارد و بازگشت اسیران و خواسته‌های خانواده‌هایشان و جهان را برای توقف جنگ نسل کشی به چالش می‌کشد.

این منبع خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، رهبری مقاومت در چارچوب دستیابی به توافقی که خواسته‌های مردم فلسطین برای توقف همه جانبه تجاوز و خروج کامل نیروهای اشغالگر از خاک فلسطین را برآورده می‌کند، انعطاف زیادی از خود نشان می‌دهد.

این منبع به المیادین افزود: مقاومت با چارچوب ارائه شده از سوی میانجی‌ها در راستای دستیابی به توافق و یک معامله جدی برخورد مثبت داشت.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات بین رهبری مقاومت ثابت است و رایزنی‌ها و مذاکرات با میانجی‌ها برای رسیدن به توافق جدی و واقعی ادامه دارد، تاکید کرد که تهدیدات اشغالگران در مورد رفح «نه اراده ملت فلسطین و مقاومت آنها را می‌شکند و نه رهبری مقاومت را در مذاکرات مطیع می‌کند، بلکه موضع آن همچنان قاطع است».

این منبع به المیادین تاکید کرد که «مقاومت برای حفاظت از مردم فلسطین و مقابله با تجاوزات آماده است» و افزود: «جهان باید اشغالگری فاشیستی را مهار و نسل‌کشی را متوقف کند.»

در همین راستا، هیئت حماس اوایل روز شنبه وارد مصر شد تا درباره سند پیشنهادی طرف اسرائیلی برای توافق مذاکره کند.

رسانه‌های مصری گزارش دادند هیئتی از حماس به رهبری خلیل الحیه برای مذاکرات نهایی وارد قاهره شد و از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه خبر می‌دهند.

دوحه در کنار قاهره و واشنگتن نقش میانجی را در مذاکرات با هدف دستیابی به توافق مبادله اسیران صهیونیست با اسرای فلسطینی و آتش‌بس در نوار غزه بین تل‌آویو و حماس بر عهده دارد.

دست کم ۹۵۰۰ زندانی فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر به سر می‌برند.

حماس خواستار توافقی است که شامل پایان دادن به خصومت‌ها، خروج کامل ارتش صهیونیستی از نوار غزه، بازگشت آوارگان و تبادل واقعی اسیران صهیونیست با اسرای فلسطینی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • امیر حیدری: هیچ‌کس قادر به تهدید جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور نیست
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • تهدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی براى حمله قريب الوقوع به رفح
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • ایران در تهدید بحران سالخوردگی قرار دارد
  • تاکید مقاومت فلسطین بر کارشکنی اشغالگران در مذاکرات/ الرشق رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • تهدید بن غفیر در خصوص خروج از کابینه نتانیاهو