Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کلان‌شهرهایی همچون تهران این مسئله به دغدغه اصلی شهروندان تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم تا به ذکر برخی از مهمترین اصول کاربردی رهن و اجاره آپارتمان در تهران بپردازیم؛ هرچند بسیاری از این نکات برای کسانی که به دنبال خرید مسکن و یا اجاره در شهرهای دیگر نیز هستند کاربردی است. در ادامه نکاتی برای این مسئله ارائه شده که با وجود کلی بودن، مواردی قابل تامل هستند که راهنمای مناسبی درباره اجاره خانه در تهران بشمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدرس به عنوان سامانه خرید، فروش، رهن و اجاره خانه در تهران به شما کمک می کند خانه ای مناسب شرایط خود پیدا کنید.

 

توجه به اولویت‌ها در مراحل اجاره خانه

تعیین اولویت‌ها در اجاره آپارتمان، در بسیاری موارد از میزان بودجه نیز دارای اهمیت بیشتری است؛ فهرست انتظارات هر فرد از منزل مسکونی خود ممکن است شامل موارد زیر باشد: تعداد افراد خانواده، میزان معاشرت با دیگران و مهمان‌ها، فاصله تا محل کار و تحصیل و یا مراکز آموزشی مختص کودکان، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی یا بزرگراه‌ها، نوع محله (نزدیکی به مرکز شهر و دسترسی به امکانات آن و یا ترجیح برای سکونت در محلات خلوت و یا شمال شهر)، میزان درآمد، وجهه اجتماعی و...

 

تعیین دقیق بودجه 

شاید از نظر بسیاری از افراد تعیین بودجه، امری بدیهی باشد که نیازی به محاسبه دقیق و یا تأمل نداشته باشد؛ اما توجه دقیق به میزان نقدینگی است که می‌تواند عامل تعیین کننده در نوع آپارتمان مورد اجاره و متراژ آن، محله، دسترسی به امکانات شهری و میزان فاصله تا محل کار باشد. ایده آل‌ترین شکل، رهن کامل آپارتمان است؛ اما در صورت نداشتن بودجه کافی، بهتر است تا مبلغ کرایه بین 20 تا 40 درصد درآمد ماهیانه شما باشد. در این زمینه، محله‌ای که قصد سکونت در آن را دارید هم در بودجه شما تاثیر مستقیم دارد؛ البته باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که گاهی اجاره آپارتمان در محله بالاتر که فاصله اندکی تا محل کار، محل تحصیل و یا امکانات ضروری شما دارد، از لحاظ زمان و یا هزینه‌های رفت و آمد مقرون‌بصرفه‌تر از سکونت در محله‌ای ارزانتر اما با فاصله دوری از امکانات شماست.

 

تعیین محله و مناطق مناسب اجاره در تهران

پس از تعیین اولویت‌ها و بودجه، نوبت به مناطق و محلات مناسب با شرایط شماست. مناطق مختلف تهران، دارای تنوع بسیار زیادی در امکانات هستند؛ در محله‌های شمالی تهران از جمله سعادت آباد، می‌توان آپارتمان‌ها و خانه‌های ویلایی با متراژ بزرگتر در خیابان‌هایی آرام و دنج را اجاره کرد. در بسیاری از این محلات اجاره آپارتمان‌های مبله نیز مرسوم است که دارای امکانات اولیه و بعضا لوکس و تجملی برای زندگی هستند.

محلات متوسط و جنوبی تهران نیز برای اقامت افرادی که بودجه کمتری داشته و یا دسترسی به امکانات مختلف، وسایل حمل و نقل عمومی و یا محل کار برایشان حائز اهمیت است، مناسبند. در حالت کلی مناطق مناسب اجاره در تهران شامل محلات مرکزی و شمالی و غربی می‌شود؛ وجود مراکز اداری و تجاری مختلف، دسترسی مناسب به وسایل حمل و نقل عمومی، ترافیک و آلودگی هوای کمتر، سطح فرهنگی و اقتصادی بالاتر، بافت مسکونی جدیدتر از جمله عوامل موثر در معرفی این مناطق است. در بسیاری از موارد مشاهده شده که افراد توانایی اجاره خانه بزرگی را در محلات جنوبی شهر داشته‌اند؛ اما با توجه به شرایط و جنبه‌های مختلف، ترجیح داده‌اند خانه‌ای کوچکتر و حتی یک سوئیت را در محلات مرکزی و شمالی‌ تهران اجاره کنند. 

 

مراحل اجاره خانه

حال که از میزان بودجه و محله مورد علاقه یا مناسب با شرایط خود بطور دقیق اطلاع دارید، حال باید وارد مرحله عملیاتی شوید. برای یافتن ملک مناسب از روش‌های مختلفی می‌توان اقدام کرد: مراجعه به املاک و مشاورین مسکن، مراجعه به سایت‌های آنلاین رهن و اجاره خانه و همچنین پرس و جو از اطرافیان مطلع.

مراحل اجاره آپارتمان بصورت تیتروار شامل موارد زیر است:

تعیین اولویت‌ها تعیین بودجه تعیین محله پیدا کردن منزل مناسب انعقاد قرارداد اجاره نقل مکان و اسباب کشی

 

یافتن منزل مناسب

معیارهای انتخاب یک آپارتمان مناسب بسته به شرایط هر فرد متفاوت است؛ تعداد اعضای یک خانواده، یکی از معیارهای تعیین کننده متراژ است. چنانچه تعداد افراد از دو نفر بیشتر نباشد و همچنین بودجه اختصاص یافته برای مبلغ ودیعه و اجاره ماهیانه عدد پایینی است، به نظر می‌آید که اجاره سوییت یا آپارتمانی یک خوابه گزینه بهتری باشد.

از موارد دیگر می‌توان به تعداد واحدهای ساختمان مسکونی، میزان نور و روشنایی منزل، تعداد ساکنین ساختمان، نوساز یا قدیمی بودن ساختمان، استحکام و امنیت بنا، سلامت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و سیم‌کشی‌ها و سایر امکانات منزل، وجود یا عدم وجود پارکینگ، امکانات داخلی آپارتمان از قبیل کابینت، طراحی مناسب و مواردی از این دست اشاره کرد.

 

انعقاد قرارداد و قوانین اجاره مسکن

مهمترین بخش در این مسیر، انعقاد قولنامه‌ای معتبر است که شامل تمامی جوانب بوده و منافع هر دو طرف قرارداد یعنی مالک و مستأجر را درنظر داشته باشد. در ادامه به بخشی از نکات حقوقی و قوانین اجاره مسکن اشاره می‌کنیم:

مدت اجاره حتما باید به طور دقیق معین و مشخص باشد. موجر باید مالک خانه یا آپارتمان باشد؛ البته اجاره ملک از سوی کسی که وکیل قانونی مالک است نیز مانعی ندارد. اجاره نامه آپارتمان حتما باید بصورت کتبی تنظیم شود. موجر باید متعهد شود که آپارتمان را در موعد موردنظر به مستاجر تحویل داده و مبلغ رهن را نیز هنگام تخلیه آپارتمان به وی مسترد کند. همچنین تعمیرات کلی و اساسی بر عهده مالک است. از جمله تکالیف مستاجر نیز پرداخت به موقع اجاره بها، تخلیه آپارتمان در موعد مقرر و عدم خسارت عمدی به محل مورد اجاره است. باید شرایطی پیش‌بینی شود که مالک یا مستاجر در یک بازه زمانی مشخص، بتوانند انصراف خود را از این قرارداد اعلام و آن را فسخ کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۱۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است

ایسنا/البرز مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: هرنوع قرارداد رهن و اجاره ساختمان اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی توسط افراد و مشاوران املاک با اتباع خارجی غیر مجاز ممنوع است.

به گزارش ایسنا، سیروس دهقان شیری روز شنبه هشتم اردیبهشت  افزود: عقد قرار داد رهن و اجاره با اتباع خارجی مجاز نیز منوط به استعلام از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز بوده و درصورت تاییدیه در این زمینه امکان پذیر است.

وی بیان کرد: تمام مشاوران املاک موظف به کسب مجوز قانونی برای اجاره املاک به اتباع خارجی غیر مجاز هستند و بر این اساس با سکان دهندگان بدون مجوز برخورد قانونی به عمل می آید.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز افزود: درصورت بی توجهی به این امر و انعقاد قرارداد بدون تاییدیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان، بنگاه های مشاورین املاک مشمول اعمال مقررات ماده۹ آیین نامه اجرایی ماده ۸۱ قانون نظام صنفی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس این بنگاه‌های مشاورین املاک که بدون رعایت ضوابط ابلاغی به خصوص معرفی نامه اجاره، رهن واحد مسکونی یا تجاری به اتباع خارجی اقدام به تنظیم قرارداد کرده اند، پلمب خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است
  • ممنوعیت عقد قرارداد مسکن با اتباع غیر مجاز
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳