Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان قزوین گفت: بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان قزوین در سال جاری موفق به تشکیل بانک اطلاعاتی نخبگان به منظور سازماندهی مخترعین و مبتکرین بسیجی شده‌است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ استانی صنعتی، کشاورزی و دانشگاهی است که در دامان خود نخبگان و مخترعین زیادی را پرورش داده‌ تا پرچم پرافتخار ایران را در عرصه‌های مختلف به اهتزاز درآورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پاسخ مخترعینی که با هزاران امید و آرزو در راستای استقلال کشور می‌کوشند بی‌مهری‌ها و کم‌کاری‌های برخی مسئولین است، این ماجرای دردناک گاهی آنقدر موجب آسیب روحی مخترعین و مبتکرین می‌شود که این افراد بعضأ برای اجرای اختراعات خود فعالیت در کشورهای دیگر را به ایران ترجیح می‌دهند.

در این میان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه صاحب‌الامر(ع) استان قزوین در راستای حمایت از مخترعین، مبتکرین و نخبگان وارد میدان شده است.

مهدی برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار علم وفناوری صبح‌قزوین؛ درباره‌ی عملکرد بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه صاحب‌الامر(ع) استان قزوین اظهار کرد: بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان قزوین در سال جاری موفق به تشکیل بانک اطلاعاتی نخبگان به منظور سازماندهی مخترعین و مبتکرین بسیجی شده‌است.

وی افزود: بسیج علمی درسال گذشته و سال جاری اقدامات لازم، برای تکمیل بانک اطلاعاتی از ظرفیت نخبگان استان انجام داده‌ که طی این اقدامات وضعیت نخبگانی که از سال 90 فعالیت خود را آغاز کرده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند مورد بررسی قرار گرفته‌است.

شناسایی 43 هسته‌ی علمی در استان

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی، فناوری سپاه استان قزوین اذعان کرد: در این راستا بانک نخبگان، مخترعین و مبتکرین با 156عضو، بانک هسته‌های علمی، دانشی و فناور، گفتمان ساز و توانمند ساز با 43 هسته و 150 عضو و  10 کارگروه در کانون نخبگان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی در ادامه گفت: راه اندازی هسته‌های علمی فناور، دانشی، گفتمان ساز و توانمند ساز از دیگر فعالیت‌های بسیج علمی به شمار می‌رود که طی این فعالیت 43 هسته‌ی علمی شناسایی شده و به صورت کاربردی در سپاه صاحب الامر(عج) استان ذیل مرکز رشد خلاقیت و نوآوری مشغول فعالیت هستند.

برزگر ابراز کرد: در راستای اهداف بسیج علمی 10 کارگروه تخصصی از افراد با تحصیلات تکمیلی، در قالب گروه‌هایی مانند شیمی‌ و مواد، فیزیک، مکانیک، الکترونیک، ریاضی و نرم‌افزار، مدیریت کارآفرینی و آینده پژوهی در مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی تشکیل شد که این کارگروه‌ها در پارک علم و فناوری استان درحال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: بسیج علمی در قالب سه کانون نخبگان، مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی و مرکز رشد خلاقیت و نوآوری در شهرک صنعتی البرز با وجود کارگاه‌های آموزشی و سه شرکت دانش‌بنیان تشکیل شده‌ و این شرکت‌ها به مرحله‌ی تجاری‌سازی رسیده‌اند و تولیدات خود را به عراق، ترکیه، افغانستان و برخی استان‌های دیگر صادر می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قزوین عنوان کرد: بسیج علمی با شش دانشگاه استان مانند دانشگاه آزاد قزوین، بوئین زهرا و تاکستان، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه رجاء و دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین سه شرکت ایران چوب، لوازم خانگی پارس و لامیران تفاهم نامه‌ی همکاری امضا کرده‌است.

این مقام مسئول اضافه کرد: طبق این تفاهم‌نامه در فضای دانشگاه با برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای مخترعین قصد داریم اهداف سازمان بسیج علمی را به نمایش بگذاریم و علاوه بر آن در راستای جذب و شناسایی مخترعین فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: طبق تفاهم نامه بسیج علمی با شرکت‌های استان، کارگروه‌های بسیج دانشجویی در شرکت‌ها برای عارضه‌یابی و برطرف‌سازی مشکلات فنی شرکت حاضر می‌شوند برای مثال در شرکت ایران چوب کارگروه‌های شیمی‌ و مواد، برق و مکانیک حضور یافتند و با همکاری مدیرعامل این شرکت موفق به تولید چسب و مواد مورد نیاز این شرکت با کیفیت مشابه کالاهای خارجی شدند.

برزگر افزود: کارگروه‌های مکانیک و برق با حضور در شرکت‌ها موفق به تولید قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها و رفع مشکلات آن‌ها شدند که نمونه‌ی بارز آن ساخت برد کنترلی هوشمند ماشین ‎‌لباس‌شویی توسط کارگروه الکترونیک برای شرکت پارس بود که این نمونه کار به ساخت 5 هزار قطعه برد کنترلی منجر شد.

وی ادامه داد: در گفتگو با دانشگاه علوم پزشکی مطلع شدیم که دستگاه‌های آندوسکوپی، ام آرآی و  سی‌تی اسکن موجود در دانشگاه وارداتی هستند که به علت تحریم این دانشگاه نمی‌تواند از خدمات پشتیبانی این دستگاه‌ها استفاده کند و ما برای حل این مسئله کارگروه تجهیزات پزشکی، الکترونیک و هسته‌ای بسیج را برای بررسی و حل مشکلات دانشگاه اعزام کردیم.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان قزوین ابراز کرد: رسالت ما در بسیج علمی بسیج کردن مراکز رشد، تحقیقاتی و صنعتی و ارائه‌ی خدمات علمی به بسیجیان است که این اهداف را با عملکردهایی مانند کارگاه‌های آموزشی، استارت‌آپ‌ها، مسابقات ایده پردازی و مسابقات علمی جشنواره‌های علم و فناوری انجام می‌دهیم.

75 هزار دانشجو در استان قزوین مشغول تحصیل هستند

وی تاکید کرد: هدف ما از تشکیل بسیج علمی جذب نیروهای توانمند و ارائه‌ی خدمات عام‌المنفعه و کمک‌رسانی است؛ و در تلاش هستیم تا نخبگان ایرانی را در کشور خود حفظ کنیم و با فراهم کردن زمینه‌ی پیشرفت این مخترعین اقداماتی مانند تکیه بر توانمندی‌های داخلی، حمایت از تولیدات داخلی و استقلال علمی را بیش از پیش پررنگ کنیم.

برزگر در ادامه بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های ما تبدیل فکر به ایده و ایده به پدیده‌ است که این فرایند به گونه‌ای انجام می‌شود که فرد ایده را به بسیج ابلاغ کرده و ایده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده‌ی صلاحیت ایده، به مرکز رشد ارجاع داده می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: مخترعین در کارگاه‌های ما به فعالیت خود با هم‌فکری و مشاوره‌های متخصص ادامه می‎دهند؛ همچنین در پایان در صورت تایید نهایی اجرای اختراع، تجاری سازی انجام می‌شود که البته در این مرحله کیفیت و قیمت مناسب در اولویت است.

وی درباره‌ی سایر فعالیت‌های اجرایی بسیج علمی و پژوهشی عنوان کرد: گروه‌ها و طرح‌های فعال در حوزه‌ی بسیج علمی مانند طراحی بردهای لباس‌شویی مدل 1061 شرکت لوازم خانگی پارس، موتور حیات(موتور برق بدون سوخت)، عسل‌های دارویی، گوگرد مایع، ساخت ماسک شیمیایی دوزیست، ایجاد ارزش افزوده از ضایعات ذرت شرکت گلوکوزان، تولید سولفات مس جهت مصارف صنعتی و کشاورزی و تولید شیرینی برای مصارف افراد دیابتی از دیگر فعالیت‌های این سازمان است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان افزود: تولید چسب سیلیکات، توربین آبی، ساخت رنگ، قرص کلسیم ویژه‌ی دام، چراغ‌های روشنایی کم مصرف معابر و خیابان‌ها، ساخت انواع حلال‌ها و اسیتون بدون بو، ساخت کنترل‌های باربر جرثقیل، آندایز انواع پروفیل الومینیومی و فلزی و واگن کندوهای زنبور عسل از دیگر طرح‌ها و ایده‌های مخترعین و مبتکرین بسیج علمی است.

برزگر با اشاره به اهدای وام به مخترعین بیان کرد: در این راستا وام‌های بلاعوض بین3  الی 5 میلیون تومان به مخترعین استانی یا به اصطلاح پروژه‌های آماتور و برای پروژه‌های نیمه حرفه‎ای تا حرفه‌ای، وام‌های 10 الی 40 میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای مخترعین آقا در صورت ارائه‌ی پروژه‌های صنعتی محصول محور، دفاعی و نظامی حدود 12 ماه کسر خدمت انجام می‌شود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی، فناوری سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین درباره‌ی کم‌کاری حمایت مسئولین نسبت به مخترعین گفت: کم‌کاری مسئولین در حمایت از نخبگان متاسفانه باعث دلسردی نخبگان استان شده‌است، قول‌های در کلام خلاصه شده‌ی مسئولین، جوانان نخبه را به فعالیت در خارج از کشور ترغیب می‎کند.

وی عنوان کرد: استان قزوین در سه محور صنعتی، دانشگاهی و کشاورزی زبانزد کشور است اما متاسفانه این سه محور مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و این درحالی است که  75هزار دانشجو در  46واحد دانشگاهی استان درحال تحصیل هستند.

مسئولان برای حمایت از نخبگان تلاش کنند

برزگر تصریح کرد: همچنین در استان قزوین یک هزار و 400 هیئت علمی و 4 هزار و 300 استاد در 311 رشته‌ی تحصیلی، تدریس می‌کنند که این آمار با تدبیر صحیح می‌تواند استان را در سه محور مهم مطرح کند.

این مقام مسئول ابراز کرد: از 311 رشته‌ی موجود در دانشگاه‌های قزوین حدود 163 رشته مستقیما با صنعت، 32 رشته با پزشکی و  8 رشته با کشاورزی ارتباط دارند و افرادی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند به عنوان کارشناسان و سرمایه‌های استان شناخته می‌شوند این افراد ظرفیت‌های مهم استان قزوین هستند که متاسفانه مورد حمایت مسئولین قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: 9 شهرک صنعتی بزرگ در استان وجود دارد که متاسفانه بیشتر این شهرک‌های صنعتی در مسیر منحل شدن قرار گرفته‌اند زیرا برخی از این شرکت‌ها با مشکلات عدم تولید قطعات، مواد و عدم بازار فروش مواجه هستند برخی دیگر نیز به علت تحریم‌ها ورشکست شده‌اند که اگر تدبیر درستی در این زمینه انجام نشود استان از جایگاه صنعتی بودن خارج می‌شود.

برزگر بیان کرد: باتوجه به ظرفیت دانشجویی موجود در استان باید به فریاد شهرک‌های صنعتی و دشت‎‌های حاصلخیز رسید چنانچه رهبر معظم انقلاب در سفر خود به استان، دشت قزوین را دشت حاصل‌خیز کشور دانستند که این جمله باید اسباب انگیزه برای استان شود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان ابراز کرد: سالیان دراز از سفر رهبری به استان می‌گذرد اما متاسفانه دولت‌هایی که در این سال‌ها فعالیت داشتند هیچ فکری به حال دشت‌های استان نکرده‌اند و ما شاهد نابودی دشت قزوین و تغییر آب و هوای معتدل به آب و هوای خشک هستیم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه فارغ التحصیلان ما بیکار بوده و از ظرفیت نخبگان نیز در بهبود وضعیت صنعت، کشاورزی و اقتصاد استان استفاده نمی‌شود.

برزگر در پایان گفت: همفکری‌های مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی در صحنه‌ی جلسات خلاصه می‌شود و خروجی این تصمیمات در استان قابل مشاهده نیست، لازم است مسئولین برای حمایت از نخبگان به پا برخیزند و کشور را در مسیر استقلال و تکیه بر توانمندی‌های داخلی قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۶۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخبگان علمی و المپیاد دانش‌آموزی آملی تجلیل شدند

ایسنا/مازندران نخبگان علمی و المپیاد دانش آموزی شهرستان آمل با حضور احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش و عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی تجلیل شدند.

در این مراسم از ۵۳ دانش آموز نخبه علمی و المپیادی شهرستان آمل با رتبه کمتر از ۲هزار در کنکور سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که موفق به ورود دانشگاه‌های معتبر کشوری شدند، تجلیل شد.

مدیرآموزش و پرورش شهرستان آمل با بیان اینکه این شهرستان دارای افتخارات و مفاخری ارزشمند است، گفت: این نخبگان و دانش‌آموزان از برترین‌های علمی این شهرستان محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام محمدعلی ابراهیم زاده، افزود: دانش آموزانی که تجلیل شدند در یک سال گذشته رتبه کمتر از ۲۰۰۰ را در کنکور سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کسب کردند و یا در المپیادهای علمی و المپیاد بین المللی فیزیک، شیمی و زیست شناسی رتبه کسب کردند.

وی ادامه داد: مراسم تجلیل از دانش‌آموزان نخبه شهرستان در سال‌های اخیر با هدف ایجاد انگیزه میان سایر دانش آموزان برگزار می‌شود و امسال در شانزدهمین سال آن از تعداد ۵۳ نخبه علمی و کنکور دانشگاه‌ها تجلیل شد.

مدیرآموزش و پرورش آمل با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان عزیز آینده کشور را می‌سازند و ما باید از آنها حمایت کنیم، تصریح کرد: سخت‌ترین موضوع توجه به استعدادهای طبیعی است که باید آنها را در تحصیل هدایت کرد.

حجت الاسلام ابراهیم زاده، با اعلام اینکه معلمان باید استعدادها را کشف کنند، افزود: هر انسانی استعدادی دارد که باید معلم مربوطه آن را کشف کند و دانش آموز را به سمت رشد سوق دهد.

وی، با تاکید براینکه آموزش و پرورش به دنبال تربیت نسلی متناسب با ارزش‌های الهی است، اضافه کرد: در اجرای مفاد این سند مهم و جریان فرهنگی معلم نقش اول و بی‌نظیری را ایفا می‌کند.

مدیرآموزش و پرورش آمل، برگزاری آیین تجلیل از نخبگان علمی و المپیادی را نوعی قدرشناسی این نهاد از تلاش‌های دانش آموزان مستعد و نخبه اعلام کرد و گفت: این اقدام همچنین باعث ایجاد انگیزه برای دانش آموزان فعلی که درحال تحصیل هستند، خواهد شد تا از دانش آموزان نخبه الگوگیری کنند.

شهرستان آمل دارای حدود ۶۷ هزار دانش آموز درمقاطع مختلف تحصیلی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از بسیجیان نمونه سیرجان
  • انتشار پیام اعتراضی بسیج دانشجویی امیرکبیر پس از دیدار با وزیر کار
  • اجرای بیش از یک هزار و ۶۰۰ برنامه فرهنگی در دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۴۰۲
  • احیاء ۱۹۰ واحد تولیدی تعطیل در لرستان
  • ۳۳ مصوبه اقتصادی سفر رئیس جمهور به لرستان اجرایی شد
  • نمایشگاه قرآن کریم باید پاسخگوی نیاز نخبگان و فعالان این عرصه باشد
  • کوثر از کمک نخبگان استفاده خواهد کرد
  • بیش از شش‌هزار جایزه در 60 سال فعالیت جایزه ملی البرز اعطا شد
  • جذب ۱۲ میلیارد وام دانشجویی در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی لرستان
  • نخبگان علمی و المپیاد دانش‌آموزی آملی تجلیل شدند