Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن امینی عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد میزان بازدهی نیروی کار کشور گفت: در زمینه میزان بازدهی نیروی کار آمار دقیق علمی در دسترس نیست، اما بر اساس برآورد‌هایی که انجام شده، میزان بازدهی نیروی کار ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار پایین است و از نظر بهره‎وری منابع انسانی و غیرانسانی در کشور مشکل داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش بازدهی نیروی کار، قیمت نسبی عوامل تولید است. برای مثال دستمزد نیروی کار واحد تولیدی که با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‎گذاری راه‌اندازی شده است، با میزان سرمایه‌ تناسب ندارد.

نامناسب بودن قیمت نسبی عوامل تولید در ایران

امینی در ادامه گفت: در ایران نسبت به کشور‌های دیگر نرخ بازگشت سرمایه پایین است، هراندازه مقدار دستمزد نیروی کار جوان تحصیل کرده پایین باشد از میزان بهره‌وری و بازدهی کاسته می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: از عوامل کاهش بازدهی می‌توان به نا‎مناسب بودن قیمت نسبی عوامل تولید در ایران، عوامل مهارتی و تخصصی افراد و در آخر عوامل انگیزشی نیروی کار اشاره کرد.

او در پاسخ به این سؤال که تعطیلات در میزان بازدهی نیروی کار نقش دارد، گفت: تعطیلات رسمی که برای کشور در نظر گرفته شده است ۵۲ جمعه به اضافه ۲۵ روز تعطیلات غیررسمی است، بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی پنج‌شنبه‌ها هم تعطیل هستند که این امر میزان بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: در کل ۵۰ روز هم تعطیلات پنهان داریم به اضافه تعطیلات پیش‌بینی نشده، مانند زمانی که تغییرات آب و هوا، آلودگی هوا و زلزله رخ می‎دهد. از آنجایی که از قبل برای این تعطیلات برنامه‌ریزی نشده است، ضربه‌ای هم که به میزان بازدهی نیروی کار می‌زند بیشتر است.

امینی افزود: به طور کلی تعطیلات رسمی و پنهان هر کدام به نوعی بر میزان بازدهی نیروی کار اثر می‌گذارند.

او در پایان در پاسخ به این سؤال که مراکز آموزشی چه نقشی در افزایش میزان بازدهی دارند، گفت: در سیستم آموزشی دانشگاه باید آموزش و مهارت‌ها با نیاز‌های جامعه متناسب باشد، دانشگاه در این زمینه نقش کلیدی و مؤثری دارد اما انگیزه خود فرد هم در مواردی مهم است. علاوه بر آموزش رسمی، نیروی کار باید دانش تخصصی و مهارت لازم را به طور ضمن خدمت فرا بگیرد، در غیر این صورت اگر شخصی تنها با مدرک دانشگاهی و بدون مهارت وارد محیط کار شود میزان بازدهی و انگیزه برای ادامه کار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تعطیلات رسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۶۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حل مشکل مسکن کارگران از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شود

استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: از ظرفیت شرکت‌های تعاونی برای حل مشکل مسکن کارگران استان استفاده شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی صبح امروز در نشست با نمایندگان تشکل‌های کارگری و اعضای ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: برای ساخت مسکن در سیستان و بلوچستان محدودیتی برای تأمین زمین وجود ندارد و تشکل‌های کارگران با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها می‌توانند مشکل مسکن جامعه هدف خود را حل کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها نباید به کارگران خود بدهکار باشند افزود: بر اساس گزارش‌ها میزان معوقات کارگران در سیستان و بلوچستان از شش به سه ماه کاهش پیدا کرده است و باید تلاش کرد این میزان هم به صفر برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه به اجرای طرح‌های زیربنایی و توسعه ای در استان اشاره کرد و گفت: توانمند‌سازی‌ نیروی انسانی از ضروریات سیستان و بلوچستان است، چراکه کار با تجهیزات جدید و فنی، نیروی کار ماهر می‌خواهد.

کرمی بیان کرد: کار و تلاش عبادت است و افراد در جایگاه‌های مختلف نباید از کار کردن خسته شوند.

وی افزود: رشته‌های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید متناسب با نیازهای استان بومی‌سازی شوند تا افراد پس از فراغت از تحصیل بتوانند صدها شغل ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری/ فوت ۱۰۹ نفر 
  • شوک نیروی قدس سپاه به تروریست های سیستان و بلوچستان /عوامل جیش الظلم کجا مخفی شده بودند؟
  • بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • بازدید دادستان کل کشور از اقدامات فرماندهی انتظامی هرمزگان
  • قدردانی دادستان کل کشور از اقدامات فرماندهی انتظامی هرمزگان
  • برای حل مشکل مسکن کارگران از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شود
  • پرداخت معوقات کارگران در سیستان و بلوچستان به سه ماه کاهش پیدا کرده است
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت