Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-08@17:13:05 GMT

عرضه‌کنندگان مسکن منتظر افزایش قیمت نباشند

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۳۶۷۲۱

عرضه‌کنندگان مسکن منتظر افزایش قیمت نباشند

به گزارش اتاق خبر، گفته‌هاي مشاوران املاک نيز حاکي از آن است که در فصل جاري فايل‌هاي عرضه کاهش پيدا کرده و فروشندگان براي عرضه ملک خود احتياط بيشتري به خرج مي‌دهند. مشخصا در زمان کمبود توليد، طبيعي است صاحبان املاک رفتار محافظه‌کارانه‌اي نشان دهند؛ چراکه آنها در قبال خانه‌اي که مي‌فروشند بايد براي خانواده خود نيز سرپناهي پيدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوي ديگر به نظر مي‌رسد دلالان بار ديگر آينده‌اي مبهم را نسبت به قيمت‌ها به وجود آورده‌اند و احتمال افزايش نرخ‌ها را در بازار جا انداخته‌اند. اين در حالي است که در دو سال اخير قيمت مسکن در پايتخت حداقل 200 درصد افزايش داشته و ديگر کشش رشد بيش از اين وجود ندارد. البته برخي از تحليلگران اتفاقات اخير سياسي و بين‌المللي که شرايط منطقه را پرتنش کرده در رفتار معامله‌کنندگان بي‌تاثير نمي‌دانند؛ اما چنين تحليلي محلي از اعراب ندارد و در شرايط تنش به نظر مي‌رسد مالکان براي فروش دارايي خود عجولانه‌تر رفتار کنند و حتي عده‌اي براي فروش ملک تحريک شوند که اکنون بالعکس اين ماجرا اتفاق افتاده است. در اين زمينه «آرمان ملي» گفت‌وگويي با ايرج رهبر، نايب رئيس انجمن انبوه‌سازان مسکن، انجام داده است که در ادامه مي‌خوانيد.

گفته‌هاي مشاوران املاک و بنگاه‌داران مسکن حاکي از آن است که در فصل زمستان صاحبان املاک با احتياط بيشتري اقدام به عرضه مسکن مي‌کنند. به نظر شما دليل کاهش استقبال از فروش مسکن چيست؟

دليل خاصي که نمي‌توان براي آن برشمرد. متاسفانه بازارهاي ايران به سمتي حرکت کرده‌اند که رفتار معامله‌گران در آن چندان مبتني بر منطق و بايسته‌هاي علم اقتصاد نيست. با اين حال به نظر مي‌رسد همچنان کمبود توليد به‌عنوان مهم‌ترين عامل کاهش عرضه ايفاي نقش مي‌کند. متاسفانه مساله توليد در اقتصاد ايران چندان برنامه‌ريزي‌شده نيست و اکثر سازندگان هم خط توليدي ندارند که اين کالا را به بازار عرضه کنند. فقط عده‌اي به‌صورت تک‌ساز فعاليت دارند که آنها مدت زيادي را صرف تکميل پروژه مي‌کنند. يعني علاوه بر کمبود توليد، بازار مسکن ايران اکنون از کندي توليد هم رنج مي‌برد. نه‌تنها در مرحله توليد که در پيش‌توليد هم شاهد بوروکراسي فراوان اداري در صدور پروانه و ارائه جواز ساخت هستيم. بازار نيز طي اين سال‌ها در رکود عميقي گير افتاده و خروج از آن نياز به تلاش فراواني دارد. دولت هم برنامه‌اي جدي براي نجات مسکن از رکود ندارد؛ بر اين اساس، ديگر براي توليدکنندگان انگيزه‌اي نمي‌ماند پروژه خود را زودتر به پايان برسانند. فاصله‌اي که بين درخواست آنها براي جواز ساخت تا دريافت آن ايجاد مي‌شود تمام معادلات را برهم‌ مي‌ريزد. به هر حال سرمايه‌گذار يک پيش‌بيني سرمايه‌اي انجام مي‌دهد و سپس درخواست فعاليت مي‌دهد، اما زماني که به او جواز و پروانه داده مي‌شود قيمت تمام محصولات اوليه تغيير کرده است؛ بر اين اساس بهتر است که در بازار مواد اوليه يک ثبات ايجاد شود و همچنين شهرداري، وزارت راه و ... با سرعت عمل بيشتري حمايت خود از توليدکنندگان را نشان دهند. در چنين شرايطي ممکن است افراد موفق به دريافت مجوز شوند، اما ديگر اقدام به ساخت‌وساز نکنند. از مسائل ديگر هم مي‌توان به سختي تامين منابع اشاره کرد. متاسفانه انبوه‌سازان به منابعي قابل اعتنا دسترسي ندارند.

آيا ممکن است صاحبان املاک در انتظار بالارفتن قيمت‌ها باشند تا با قيمت بالاتر داراييشان را بفروشند؟

بله اکنون در ماه‌هاي پاياني سال به سر مي‌بريم و اين تصور در بازار وجود دارد که قيمت‌ها در نزديکي عيد نوروز يا پس از آن افزايش مي‌يابد. به همين دليل با احتياط بيشتري نسبت به عرضه مسکن عمل مي‌کنند. با اين حال باز هم لازم به تاکيد است که کمبود توليد به‌عنوان اصلي‌ترين عامل رکود اين بخش شناخته مي‌شود که گاه در فايل‌هاي عرضه بنگاه‌هاي مسکن نمايان مي‌شود.

اين انتظار را تا چه حد منطقي مي‌دانيد؟ در دو سال اخير قيمت مسکن در پايتخت حدود 200 درصد افزايش داشته، آيا بازار کشش افزايش قيمت بيش از اين را دارد؟

همين افزايش 200 درصدي قيمت عامل مهم ديگري در رکود مسکن شناخته مي‌شود. بعيد به نظر مي‌رسد که افزايش قيمت جديدي رخ دهد. با اين حال در اقتصاد ايران ديگر نبايد از اتفاقات شگفت‌زده شد. هيچ چيزي را نمي‌توان پيش‌بيني کرد، اما حداقل تا پايان امسال تغييري در قيمت‌ها به وجود نمي‌آيد. پس از عيد هم نبايد انتظار داشت که قيمت‌ها صعودي باشد، مگر اينکه اتفاق غيرمترقبه‌اي روي دهد.

راهکار افزايش توليد چيست؟ چه اقدامي مي‌توان انجام داد که پشتوانه‌اي براي توليدکنندگان باشد؟

در اين زمينه دولت و بخش خصوصي دخيل هستند. دولت بايد برنامه‌ريزي دقيق، جامع و مهم‌تر از آن قابل اجرايي را تنظيم کند که در آن از انبوه‌سازان مورد حمايت قرار بگيرند. در اين برنامه دولت بايد ساخت مسکن براي اقشار متوسط و پايين جامعه از لحاظ درآمدي را در دستور کار قرار دهد تا تقاضاي آنها هم سرکوب نشود. در اين سال‌ها همواره شاهد سرکوب تقاضاي اين بخش از جامعه بوده‌ايم و بيشتر برنامه‌ها به نفع سرمايه‌داران بوده است.

وام‌هايي که اخيرا بانک مسکن در نظر گرفته داراي اقساطي بالاتر از سه ميليون تومان هستند. آيا دهک‌هاي پايين و متوسط توانايي بازپرداخت اين وام‌ها را دارند؟

خير قدرت خريد مردم در اين سال‌ها بشدت کاهش يافته و اين وام‌ها براي آنها کارساز نيست. مبلغ بازپرداخت اين وام‌ها حتي اگر يک ميليون تومان هم باشد دهک‌هاي مياني و پايين‌تر درآمد آنچناني ندارند که در ماه يک ميليون تومان براي قسط وام کنار بگذارند، حال چه برسد به طرح‌هاي جديدي که اقساط سه ميليون تا 5/3 ميليون توماني که به دوش تهسيلات‌گيرندگان مي‌گذارد. علاوه بر کاهش هزينه‌هاي مردم، لازم است مدت زمان بازپرداخت اين وام‌ها به بيش از 20 سال افزايش يابد تا طرحي موفق باشد.

در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير اقتصاد کشور تحت تاثير مسائل سياسي و بين‌المللي قرار گرفته است. آيا افزايش تنش‌هاي منطقه‌اي در خروج معامله‌گران از بازار مسکن تاثيرگذار بوده‌اند؟

خير بعيد به نظر مي‌رسد که ارتباطي بين اين دو عامل وجود داشته باشد. اگر کسي هم در اين شرايط احساس خطر کند درصدد آن برمي‌آيد که زودتر معامله را انجام دهد و از نوسانات در امان بماند. بنابراين نبايد براي اين عامل تاثيري قائل شد.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۳+ اینفوگرافیک

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۳ نشان از آن دارد که در این ماه تعداد معاملات کاهش و میانگین قیمت خرید هر متر مربع واحد مسکونی هم افزایش داشته است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نشان از آن دارد که قیمت خرید هر متر مربع واحد مسکونی، با رشد ۲۲.۹ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه با خود در سال قبل و همچنین با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه گذشته خود یعنی اسفند ۱۴۰۲، به عدد ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار رسیده است.


بر خلاف قیمت، تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه کاهش قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش مذکور، در این ماه ۱ هزار و ۵۰۸ معامله در پایتخت صورت گرفته که در مقایسه با فروردین سال ۱۴۰۲، کاهش ۱۴.۲ درصدی داشته است.


علاوه بر آن، تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه ۱۴۰۳ هم نسبت ماه قبل خود کاهش ۷۵.۶ درصدی داشته است، بنابر اعلام بانک مرکزی در اسفند ماه سال گذشته ۶ هزار ۱۷۹ معامله در تهران انجام شده است.


تداوم رکود بازار مسکن در سال ۱۴۰۳


«کیانوش گودرزی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علت کاهش معاملات مسکن در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: بازار مسکن در سال گذشته شرایط کاملا رکودی را تجریه کرد و به نظر می‌رسد که این وضعیت در سال جدید هم ادامه پیدا کرده باشد.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین درباره کاهش تعداد معاملات مسکن تهران در فروردین هم گفت: ما در این ماه با تعطیلات نوروزی و همچنین ایام ماه مبارک رمضان مواجه بودیم؛ لذا، این دو اتفاق مهم در بازار مسکن فروردین ماه به ویژه در بخش معاملات این ماه اثرگذاری قابل توجه‌ای داشته‌اند.


وی تصریح کرد: میانگین قیمت خرید هر متر مربع در فروردین ماه نسبت به ماه قبل خود افزایش بسیار اندکی داشته است، اما تعداد معاملات در این ماه نسبت به اسفند سال ۱۴۰۲ کاهش چشمگیری داشته است که بیشتر متاثر از رکودی است که از سال قبل بر بازار مسکن حکمفرما شده است.


گودرزی همچنین درباره معاملات صورت گرفته در فروردین ماه سال جاری هم گفت: بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد؛ لذا به واسطه این موضوع، معامله جدی در آن صورت نمی‌گیرد. اکثر معاملات انجام عمدتاً از سوی افرادی صورت گرفته که یا خانه اولی بودند و یا اینکه خانه‌ای داشتند، اما در سال جدید تصمیم گرفتند که آن را به تبدیل به احسن کنند.



پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار مسکن ، قیمت مسکن ، معاملات مسکن ، بازار مسکن تهران ، بانک مرکزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TAM

دیگر خبرها

  • راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد / آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران
  • آخرین وضعیت بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۳+ اینفوگرافیک
  • یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ مالکان و مستاجران منتظر این تغییر باشند
  • توقف بازار مسکن در فروردین
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • فروشندگان لوازم خانگی و اداری زیر ذره‌بین بازرسان قرار گرفتند
  • کف و سقف قیمت مسکن و اجاره تعیین می‌شود
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا و ارز در روزهای آینده/ منتظر این قیمت‌ها در بازار باشید