Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: اگر ما می‌خواهیم با مصیبتهای فردی و اجتماعی مبارزه کنیم و بهداشت فردی و اجتماعی داشته باشیم باید با علم و "معرفت" جامعه را آسیب زدایی کنیم؛ اگر جهالت‌ها را از بین ببریم مصیبت‌ها را ریشه کن می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس صالحی امروز _پنجشنبه ۲۶ دی ماه_ در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین (ع) با بیان اینکه امام علی (ع) به عنوان هم نفس پیامبر اسلام؛ قرآن ناطق و روح نازله الهی است، اظهار کرد: برای صفاتی که از امام علی (ع) می‌توان بر شمرد سال‌ها و قرن‌ها همه انسان‌ها و همه ملائک اگر بگویند و بنگارند کم می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جورج جرداق نویسنده مسیحی در کتاب " کتاب الامام علی صوت العدالت الانسانیه" به بخشی از ابعاد وجودی مولا علی "ع" اشاره کرده است، گفت: ما نیازمند کتاب‌هایی نظیر این کتاب در ابعاد دیگر نیز هستیم؛ امام صدا و صوت جامعه فرهنگی هم بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: امام علی (ع) تلاش کرد رسوب فرهنگ جاهلی را کم و بدعت‌هایی را که در فرهنگ جاهلی به وجود آمد حذف کند و به جای فرهنگ جاهلی فرهنگ انسانی را جایگزین کند.

صالحی با بیان اینکه ادبیات، فرهنگ و کلام علوی برای فرهنگ انسانی معیارهایی را می‌شناسد، افزود: نخستین مؤلفه فرهنگ انسانی علوی آگاهی و دانایی است که پیامبر اسلام(ص) آن را آورد و علی (ع) ترویج کرد.

وی با اشاره به اینکه امام (ع) هیچ شرافتی را به اندازه دانایی نمی‌داند، گفت: اگر ما می‌خواهیم با مصیبتهای فردی و اجتماعی مبارزه کنیم و بهداشت فردی و اجتماعی داشته باشیم باید با علم و "معرفت" جامعه را آسیب زدایی کنیم؛ اگر جهالت‌ها را از بین ببریم مصیبت‌ها را ریشه کن می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جغرافیای معرفتی امیرالمؤمنین (ع) مطالب بسیاری راجع به دانایی و آگاهی وجود دارد، تصریح کرد: به عقیده من اگر امام علی (ع) نبود تمدن طلایی قرن دوم و سوم اتفاق نمی‌افتاد و به رغم وجود تعالیم رسول اسلام (ص) جریان جهالت می‌توانست نطفه آگاهی و دانایی را خفه کند.

صالحی خاطرنشان کرد: اندیشه علوی چه در ۲۵ ساله سکوت که حتی در آن دوره نیز درحال نشر علم و آگاهی بود و چه در دوره خلافت ادامه دهنده چراغ آگاهی بود که پیامبر اسلام (ص) آن را برافروخت.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت و خردورزی مؤلفه دوم انسان فرهنگی در فرهنگ و جامعه علوی است، گفت: امام علی (ع) با ادبیات علوی مناسبات عقلانیت و دینداری را به ما یاد می‌دهد؛ در تعالیم امام علی(ع) دامنه دینداری با سنجش تراز انسانی حرکت می‌کند.

صالحی با بیان اینکه نمی‌توان متدین بود اما خردورزانه عمل نکرد، ادامه داد: دین و دیانت را با عقلانیت می‌توان بارور کرد بنابراین انسان در جامعه فرهنگی، انسانی است که وجودش با خردورزی همراه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه کرامت انسانی مؤلفه سوم جامعه فرهنگی علوی است، خاطرنشان کرد: این مؤلفه در افق معنایی معارف علوی جایگاه بسیار مهمی در روابط انسان با دیگران و همچنین انسان با خود دارد.

صالحی با اشاره به اینکه تعالیم امام علی (ع) سرشار از تعالی است که کرامت را اصل روابط انسانی می‌داند، افزود: ایشان در نامه خود به مالک اشتر یادآوری می‌کند که ساکنان مصر اگر هم دین‌اند کرامت دارند اگر انسان‌اند ولو غیر هم دین نیز انسان‌اند و مراودات خود را اینگونه و بر اساس کرامت انسانی دنبال کن"؛ در سیره علوی همواره کرامت انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر انسان توجه داشته باشد کرامت انسانی خود را با هیچ چیزی عوض نمی‌کند، گفت: این اصول می‌تواند دریچه‌ای باشد برای اینکه بدانیم امام علی (ع) چگونه صوت العداله الانسانیه است و می‌تواند دریچه‌ای را به افق انسان فرهنگی در جامعه‌ای فرهنگی بگشاید.

به گزارش ایمنا، هدف اصلی برگزاری این کنگره در چهاردهمین قرن شهادت امام علی (ع) بازشناسی و معرفی ابعاد شخصیتی ایشان به مردم ایران و جهان، بازشناخت نهج البلاغه و تداوم ارزش ها و آرمان های انقلاب در سایه سیره امیرالمومنین(ع) است. حدود هزار و ۸۲ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که شامل ۴۷۰ مقاله، ۱۳۱ کتاب، ۸۸ پایان نامه دکترا،  ۳۰۵ اثر  شعر و ۱۸۲ اثر هنرهای تجسمی است. این آثار توسط ارزیابان و هیئت داوری در هربخشی ارزیابی و مقالات برتر برگزیده شدند که حاصل آن چاپ ۱۷ جلد کتاب است. این آثار در مراسم اختتامیه رونمایی شد و افراد مورد تقدیر قرار گرفتند،  همچنین ۳۲ مقاله و کتاب برای ترجمه به زبان های فرانسوی و اسپانیولی انتخاب شدند. کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه برگزار شد. در این کنگره از خانواده سردار سلیمانی تجلیل و به آنها نشان ولایت اهدا شد. همچنین از تمبر یادبود کنگره و آثار برتر نیز رونمایی شد.

کد خبر 406057

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنگره امام علی ع امام علی ع شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری

امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد قائمیان در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نکته اشاره کرد: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا(ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

اتابک نادری به نمایندگی از دبیران بخش‌ هنرهای نمایشی جشنواره با اشاره به اعلام نهضت پلاتوسازی را انقلابی برای بچه‌های تئاتر دانست و گفت: مجتمع‌ها آماده شده‌اند اما برای واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی در استان‌ها ساده‌ترین روش را برگزیدند که واگذاری کامل است. بدنه کارشناسی وزارت فرهنگ باید وارد شود. هزینه روزی 30 میلیون تومان برای کنسرت قابل تامین است اما برای تئاتر هزینه بالایی است.

وزیر ارشاد وعده ساخت «بازمانده‌ها» را دوباره تکرار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمدید یک دوره دیگر مسئولیت مدیران جشنواره امام رضا(ع)، گفت: با تمدید مدیریت آقای قائمیان در جشنواره امام رضا(ع) امیدواریم تمدید و تکمیل کارها را داشته باشیم. هر جامعه‌ای بخواهد به حوزه تمدنی برسد، با اختناق و سلب آزادی اتفاق نمی‌افتد. علت درخشش تمدن دوره اسلامی، ذات آزاداندیشانه این تمدن است که محوریتش تسامح و تساهل و پذیرش اختلاف سلیقه‌هاست، از تمدن علی‌بن موسی الرضاست. 

وی همچنین اشاره کرد: در سفر اخیر به پاکستان، هرچه بین مردم، اهالی فرهنگ و دولتمردان پاکستانی دیدم، عشق و علاقه به علی‌بن موسی الرضا(ع) بود. کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با ذوق و شوق از علی‌بن موسی الرضا صحبت می‌کنند.

 

.

 

اسماعیلی همچنین به ساخت فیلمی درباره اقبال لاهوری هم اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهیم کیفیت را فدای سرعت کنیم و تا پایان سال یا اوایل سال آینده کار ساخت اقبال لاهوری را به اتمام می رسانیم.

او درباره پنج توافق مشترک بین ایران و سریلانکا و سفر به آذربایجان، تأکید کرد: از پنج توافق مشترک بین ایران و سریلانکا، چهار مورد آن در حوزه فرهنگ و هنر بود. طی چند روز آینده به چند کشور دیگر منطقه از جمله آذربایجان سفر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • سید حسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد