Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:49:25 GMT

هدف از افزایش قیمت بنزین رفع کسری بودجه بود

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۴۰۴۹۶

هدف از افزایش قیمت بنزین رفع کسری بودجه بود

به گزارش خبرنگار مهر، سجاد برخورداری در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی در نشستی با عنوان «اصلاح یارانه بنزین» با بیان اینکه یارانه را به این معنا تعریف می‌کنیم که کالایی که پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه می‌شود، مابه التفاوت آن تا قیمت واقعی توسط دولت پرداخت می‌شود، گفت: در این خصوص که آیا بنزین همچنان با نرخ یارانه ای به مردم واگذار می‌شود، اختلاف نظر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا زمانی که دولت نگوید چه هزینه‌ای برای واردات و یا تولید بنزین صرف می‌کند و چه درآمدی از فروش آن دارد نمی‌توانیم به این کالا، کالای یارانه‌ای بگوییم. من فکر می‌کنم دولت از این وضعیت سو استفاده می‌کند و مرتب می‌گوید یارانه پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه معتقد نیستم که بنزین کالایی نیست که در تمام دنیا نرخ مشابهی دارد، اظهار داشت: مقایسه قیمت بنزین در ایران با سایر کشورها، ساده انگاری موضوع است. چون قیمت بنزین در کانادا و امریکا نیز با یکدیگر تفاوت دارد که نشأت گرفته از شرایط اقتصادی این کشورهاست و نباید بگوییم قیمت بنزین در ترکیه چند برابر نرخ بنزین در ایران است، چون شرایط اقتصادی این دو کشور کاملاً متفاوت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهدافی که دولت برای افزایش نرخ بنزین اعلام کرده، تصریح کرد: دیدیم که هیچ اتفاقی در کاهش آلودگی یا ترافیک و یا میزان مصرف آن رخ نداد، چون تفکر اشتباهی داشتیم و به جای ایجاد بازار برای این کالا به قیمت آن چسبیده ایم.

برخورداری با تأکید بر اینکه از میزان مصرف سوخت را علاوه بر قیمت، شرایط دیگر نیز تعیین می‌کند، گفت: وقتی خودرویی تولید می‌کنیم که استاندارد مصرف آن دو برابر استاندارد جهانی است، معلوم است که افزایش قیمت بنزین تغییری در مصرف آن ایجاد نمی‌کند. به نظر می‌رسد دولت‌ها عمدتاً با تغییر قیمت بنزین به دنبال رفع کسری بودجه خود هستند که آن هم در کوتاه مدت جواب می‌دهد.

وی برای اصلاح قیمت بنزین یادآور شد: اگر ۵ سال به بخش خصوصی فرصت بدهند تا سطح تولید بنزین را به سطح سرانه مصرف برساند، می‌بینیم که به تدریج قیمت بنزین به تعادل رسیده و دولت هیچ گاه دغدغه قیمت گذاری نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تجربه واگذاری قیمت‌ها به بازار اشاره و خاطرنشان کرد: در هند، دولت تعیین کننده قیمت برق بود ولی یک بار برای همیشه آن را به بازار واگذار کرده است که اتفاقاً نرخ بازاری آن از نرخ دولتی کمتر شد.

برخورداری ادامه داد: برای جبران خساراتی که به خانواده‌های فقیر و کم درآمد از محل قیمت گذاری بنزین از طریق بازار آزاد ایجاد می‌شود، می‌توان به سیستم‌های حمایتی رایج در دنیا رو آورد.

وی درباره تجربه شکست آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، یادآور شد: اگر دیدیم که تغییر قانون قیمت گذاری بلیت هواپیما در بازار آزاد شکست خورد به این علت بود که اساساً چنین بازاری شکل نگرفت. تا پیش از آزادسازی قیمت گذاری بلیت هواپیما، سوخت، فرودگاه و ناوگان در اختیار دولت بود و هر قیمتی که می‌خواست تعیین می‌کرد. برای آزادسازی باید این انحصارها شکست می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداد و به ایرلاین‌ها گفتند که خودتان قیمت‌ها را تعیین کنید. هنوز هم می‌بینیم که هما ایرلاین زیان ده است و اتفاقاً گران‌ترین قیمت بلیت‌ها نیز به ایران ایر اختصاص دارد.

کد خبر 4827282 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: یارانه نرخ بنزین اصلاح الگوی مصرف بانک مرکزی ایران قیمت دلار قاسم سلیمانی سقوط هواپیما بازار سهام قیمت نفت سیل سیستان و بلوچستان بورس قیمت سکه بهار آزادی وزارت جهاد کشاورزی سقوط هواپیمای اوکراینی سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت یورو بورس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنزین برای پنجمین بار در اسرائیل گران شد

طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

الحوثی: بندر ایلات در پی حملات یمن به طور کامل تعطیل شده است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • بنزین برای پنجمین بار در اسرائیل گران شد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟
  • افزایش حقوق سربازان اجرایی می‌شود؟