Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سخنگوی فرماندهی نیرو‌های مسلح عراق از عدم موافقت بغداد با ازسرگیری عملیات نظامی نیرو‌های آمریکایی در عراق خبر داد. تاریخ انتشار: 17:52 - 26 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۷۵۰۲

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، عبدالکریم خلف، سخنگوی فرماندهی نیرو‌های مسلح عراق انتشار برخی خبر‌ها مبنی بر موافقت بغداد با ازسرگیری عملیات نظامی آمریکا در عراق را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند مقام نظامی آمریکایی که نامشان فاش نشده است، اعلام کرد که پس از دو هفته از حمله به سفارت آمریکا در بغداد، ارتش ایالات متحده روز گذشته (چهارشنبه) عملیات مشترک خود را با عراق با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش از سر گرفت.

این خبر در حالی منتشر شد که «ولیم ورده» سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق سه شنبه گذشته در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرد که بغداد هرگز توافقی را برای باقی ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق با هدف ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش نخواهد پذیرفت.

وی افزود: تا این لحظه دولت به تصمیم پارلمان برای اخراج نیرو‌های آمریکا پایبند بوده و این قانون تنها شامل نیرو‌های آمریکایی نمی‌شود بلکه همه نظامیان خارجی باید عراق را ترک کنند.

سخنگوی دولت پیشبرد امور همچنین وجود هرگونه توافق میان واشنگتن و بغداد برای حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را رد کرد و گفت: دولت در مسیر درست خود برای اخراج نیرو‌های نظامی خارجی قرار دارد.

در پی شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر در روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ که با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه طرح خروج نیرو‌های آمریکایی‌ها از خاک این کشور را به تصویب رساند.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت موقت عراق نیز در جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور خواستار خروج فوری نیرو‌های آمریکایی از عراق شد و گفت که منافع عراق و آمریکا ایجاب می‌کند نیرو‌های خارجی خاک عراق را ترک کنند.

نخست‌وزیر عراق همچنین پنج شنبه گذشته در گفت‌وگویی تلفنی از «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا خواست که مکانیسم خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق را مشخص کند.

بیشتر بخوانید: صدور بیانیه کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای محکومیت تهدید حمله نظامی آمریکا به اماکن فرهنگی وزیر دفاع ترکیه خواستار تلاش مشترک برای جلوگیری از توسعه تنش‌ها در منطقه شد

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کشور عراق نظامیان آمریکایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ارسال درخواستی رسمی به وزیر نفت عراق از بغداد خواسته است که صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه را به‌دلیل نگرانی‌های اقتصادی ازسر گیرد.

به گزارش پایگاه خبری کردستان ۲۴، یک منبع در وزارت نفت دولت مرکزی عراق به رسانه‌های عراقی اعلام کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) به‌طور ویژه از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق خواسته است که با هدف کاهش نگرانی‌های اقتصادی به روند ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های نفتی منطقه کردنشین با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه شتاب بخشد.

به گفته این منبع، اوپک به دولت عراق مجوز داده است که روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردنشین این کشور با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه انتقال دهد و از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه روانه بازارهای جهانی کند.

بر اساس این گزارش، در پاسخ به درخواست اوپک، عبدالغنی این درخواست را به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق ارسال کرده و منتظر پاسخ است.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

دولت مرکزی عراق فروردین‌ پارسال مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

عبدالغنی پیش‌تر اعلام کرده بود که  عراق با ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت میدان‌های کرکوک با خط لوله کرکوک - جیهان به تفاهم رسیده است.

در حالی که وزارت انرژی ترکیه آمادگی عملیاتی شدن خط لوله صادراتی نفت کرکوک-جیهان را از چهارم اکتبر ۲۰۲۴ تأیید کرده، دولت مرکزی عراق در ازسرگیری صادرات نفت از میدان‌های نفتی منطقه کردنشین در استان کرکوک با خط لوله کرکوک-جیهان تردید دارد و مسائل پیش‌روی آن حل نشده است.

توقف طولانی مدت صادرات نفت اقلیم کردستان عراق زیان اقتصادی قابل‌توجهی را به عراق، اقلیم کردستان و شرکت‌های نفتی خارجی فعال در منطقه کردنشین وارد کرده است.

عراق در طول دوره توقف ۱۴ ماهه فعالیت خط لوله کرکوک -جیهان، زیان ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری و جریمه روزانه ۸۰۰ هزار دلاری به‌دلیل رعایت نکردن توافق‌های صادراتی را متحل شده است.

افزون بر این، سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار متوقف و در پی آن درآمد سالانه شرکت‌های نفتی با کاهشی قابل‌توجه روبه‌رو شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است.

کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند که توقف صادرات نفت نه‌تنها باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده، بلکه وجهه بین‌المللی عراق را هم خدشه دار کرده، اعتماد سرمایه‌گذاران هم کاهش یافته و تقاضای تجاری در داخل کشور را کاهش داده است.

دیگر خبرها

  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • شکست پنجه عقاب در صحرای طبس
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان