Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@03:02:20 GMT

پشت پرده اخبار جعلی در حمایت از نظام

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۴۳۴۲۱

پشت پرده اخبار جعلی در حمایت از نظام

در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری که به نقل از یک شخصیت جعلی، یک نهاد جعلی و ... تولید شده و هیچ پشتوانه‌ای نیز ندارد، بوده‌ایم؛ اخباری از BBC، نیویورک تایمز و ... که در مرحله نخست، خبری تبرئه کننده ایران نشر یافته و با فاصله‌ای، خبری بر ضد ایران منتشر می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا،محمد مهدی اسلامی؛ حتماً شما هم این روزها با اخباری مواجه شده‌اید که ظاهری مدافعه‌گرانه از ایران دارد؛ اما خیلی زود مشخص شده است که آن خبر دروغ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظورم تحلیل‌های غلط برخی کارشناسان بر اساس داده‌های اشتباه نیست، درباره خبرپردازی‌های دروغین سخن می‌گویم.

مثلاً شاهد خبری در رسانه‌های فارسی زبان بودیم که خبرنگار CNN در اولین حضور خبری در «عین الاسد» از قطعی بودن تلفات در کنار گودال‌های موشکی خبر می‌دهد، خبری که خیلی زود مشخص شد متفاوت از گفته‌های زبان اصلی، ترجمه شده است. حتی اگر این خبر را خطای ترجمه بدانیم، بعضی اخبار دیگر هیچ جای توجیهی ندارد. مثلاً اخباری که به نقل از یک شخصیت جعلی، یک نهاد جعلی و ... تولید شده و هیچ پشتوانه‌ای نیز ندارد. رویه مشابه دیگری نیز به کمک این خبرها آمده است. اخباری از BBC، نیویورک تایمز و ... که در مرحله نخست، خبری تبرئه کننده ایران نشر یافته و با فاصله‌ای، خبری بر ضد ایران منتشر می‌شود. جالب اینکه بسیاری از این اخبار نیز بر اساس شنیده‌ها یا تحلیل‌های بدون مستندات کارشناسان است.

رفتاری که احساس می‌کنی با سرد و داغ کردن روح مخاطب، فروپاشی آرامش ‌روانی او را هدف گرفته است...

شاید برای تحلیل رفتار این روزهای آمریکا، بد نباشد به یک نظریه پر سر و صدا نگاهی بیاندازیم. کریستین ویتن، پژوهشگر ارشد مرکز نشنال اینترست و مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در دولت‌های ترامپ و بوش بوده است. او این روزها نیز نقش فعالی در فضای رسانه‌ای آمریکا دارد. چه پیام‌های کوتاهی که در توئیتر در موافقت تقویت ترامپ برای بی‌نیازی از گرفتن مجوز جنگ از کنگره منتشر می‌کند، از قدرت ‌سایبری ایران برای انتقام از آمریکا می‌گوید و ... و چه برنامه‌هایی که در فاکس نیوز و دیگر رسانه‌ها به تفصیل به میدان می‌آید.

کریستین ویتن را بیش از هر چیز به کتاب « قدرت ‌هوشمند، بینابین دیپلماسی و جنگ» می‌شناسند. کتابی که او در خصوص چگونگی استفاده همزمان از قدرت سخت ( جنگ نظامی) و جنگ نرم نوشته است و یکی از اصلی‌ترین مسئلههای آن، چگونگی مواجهه با ایران است و یک فصل کامل کتاب، به راهبردهای تضعیف ایران و جبهه ‌مقاومت باز می‌گردد.

او در همان روز ترور سردار سلیمانی، درباره گام‌های بعدی آمریکا به فاکس نیوز گفت ایالات متحده توان حملات نظامی با ریسک کم و اثرات اقتصادی جدی بر ایران را دارد اما به احتمال زیاد نیازی به این مراحل نیست؛ او تحریک معترضان داخلی ایران برای آشوب را به‌عنوان بهترین گزینه برای مهار ایران در سیاست خارجی مطرح کرد.

شاید روزی که تشییع جنازه شهید ‌سلیمانی تحیر جهان را برانگیخت، کسی گمان نمی‌کرد این صفوف متحد را بتوان به‌زودی در هم شکست و یک دو قطبی جدید با موضوع راهبرد دفاعی ایران ساخت. اما اینجا قدرت رسانه خود را نشان داد.

نظریه گرداب سکوت، یکی از سلاح‌های عملیات ‌روانی و جنگ نرم است که طبق نظریه قدرت هوشمند باید در کنار جنگ سخت قرار گیرد. نیومن در این نظریه می‌گوید مردم از انزوای اجتماعی می‌ترسند و هرگاه احساس کنند که دیدگاهی دارند که عموم از آن پشتیبانی نمی‌کند، نه تنها در آن خصوص سکوت می‌کنند؛ حتی تمایل پیوستن به نگرش غالب در جامعه، در آنها چنان رشد می‌کند که بقیه دیدگاه‌هایشان را از بین می‌برد.

کافی است وقتی شما از موضوعی دفاع می‌کنید، به شما اطلاعاتی داده شود که خیلی زود غلط بودن آن موجب رسوایی شما و کاستن از انگیزه حمایتی شما شود. گمان می‌کنم توضیح اضافه‌تری درباره ریشه تولید خبرهای دروغین - که ظاهری مدافعه گرانه از نظام دارد- برای شکاندن وحدت حاصل از رستاخیز تشییع جنازه حاج‌قاسم، نیاز نیست.

بر این اساس؛ اصلی‌ترین پدافند ما در برابر این فاز از جنگ ‌هوشمند دشمن، از یک سو ارزیابی دقیق اخبار پیش از انتشار و از سوی دیگر هوشیاری نسبت به این موضوع است که هدف دشمن، فرو بردن ما در لاک سکوت است. باید همزمان با دست نکشیدن از جهاد ‌تبیین و آگاه‌سازی در برابر عملیات روانی دشمن، مراقب باشیم که در تله اخبار شیرین اما سم‌آلودی که برای به تله انداختن ما منتشر می‌شود، نیفتیم.

اینک که تصویر بی‌نظیری که همگی با هم از وحدت ‌ملی مقابل افکار عمومی جهان ترسیم کرده‌ایم، هدف دشمن قرار گرفته است؛ هنگامه جا زدن نیست. باید از این تصویرسازی جهانی صیانت کنیم، و چه فرصتی بهتر از نمازجمعه‌ای با حضور طیف‌های گسترده‌ای از امت؟

انتهای پیام/4127/

منبع: آنا

کلیدواژه: عین الاسد نیویورک تایمز اخبار جعلی فیک نیوز رسانه های فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!

به گزارش خبرآنلاین رئیسی نژاد کارشناس مسائل ژئوپلیتیک در رشته پیامی در ایکس نوشت: از پایانِ جنگِ سرد این اسرائیل بود که مدام تهدید به حملۀ مستقیم به خاک ایران می‌کرد. شگفت آنکه تهران بود که این مهم را برای نخستین بار انجام داد! عملیاتِ "وعدۀ صادق" در پاسخ به بمبارانِ کنسولگری ایران در دمشق انجام شد؛ عملیاتی که دست‌کم ۱۲ پیامد استراتژیک داشته است:

۱) تغییر خطوط قرمز پیشین

اشتباه استراتژیک اسرائیل فرصتی برای سپاه فراهم کرد تا خط قرمز نوینی را حولِ اصل تقدسِ سرزمینی (territorial sanctity) تعریف کند؛ اصلی مطابق با حقوق بین‌الملل که در میان حامیان و حتی منتقدین مشروعیت دارد، گرچه نمی‌تواند امنیت پایگاه‌ها در سوریه را تضمین کند.

۲) دگرگونی در استراتژی منطقۀ خاکستری ایران

رویکرد دیرین ایران در پیشروی تدریجی از طریقِ قلمروسازی با تکیه بر متحدین غیردولتی خود در منطقه تغییر یافت. با این حال، تهران در سودای احیای جنگِ سایه‌ها همراه با پرهیز از برخورد مستقیم با آمریکا و اسرائیل است تا تداومِ زدوخوردِ رودررو.

۳) افزایش وابستگی دفاعی اسراییل به آمریکا:

علی‌رغم برخورداری اسرائیل از سامانه‌های ضدِّ موشکی گنبد آهنین و پیکان و حضور ائتلافی غربی - عربی، چندین موشک ایرانی برخورد کرد؛ امری که وابستگی دفاعی تل‌آویو به آمریکا را نشان داده و چه بسا پیش‌درآمد ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه MEAD شود.

۴) عدم تمایل آمریکا به دخالت گسترده در خاورمیانه:

بایدن دگربار نشان داد که خواهان تعمیق تنش در منطقه نیست. چرا که این امر نه تنها باعث برهم‌زدن تمرکز آمریکا از اوکراین و ایندوپاسیفیک می‌شود، بلکه چه بسا به افزایش بهای نفت و تشدید تورم در میانۀ کارزار انتخابات آمریکا منجر گردد.

۵) احیای حمایتِ تضعیف شده دول غربی از نبرد اسراییل با حماس

عملیات انتقامی سپاه در میانۀ انتقادات روزافزون از بمباران روزمرۀ غزه و تشدید صداهای مخالفت درون جوامع غربی انجام شد؛ امری که اکنون می‌تواند مجرای تنفسی برای نتانیاهو در تداوم عملیاتِ علیه حماس همراه با اشغال رفح گردد.

۶) تغییر در ابهام استراتژیک ایران

از پایان جنگ با عراق یکی از ستون‌های بازدارندگی ایران بر ابهام استراتژیک استوار بود؛ رویکردی مبتنی بر جذب حداکثری ضربۀ نخست از سوی رقیب و پاسخ شدید به آن در زمان و مکان مبهم؛ امری که بدلیل ناتوان در یک دهۀ اخیر به صبر استراتژیک تقلیل یافته بود.

نمایش تغییر در ابهام استراتژیک اما بیش از آنکه نشان از محاسبات سنجیده استراتژیک نهادهای نظامی و دستیابی به ابزار پیشرفته باشد، ریشه در فشار حامیان نظام و حتی منتقدین داشت. به نظر می‌رسد فشار افکار عمومی، به ویژه از سوی خودی‌ها، می‌تواند بر استراتژی‌های امنیت ملی کشور تاثیرگذار باشد.

۷) استراتژی اسرائیلی تروییکا علیه ایران

استراتژی نوین تل‌آویو احتمالاً بر سه‌گانه خرابکاری علیه تأسیسات هسته‌ای درون قلمرو ایران، تداوم بمباران پایگاه‌ها در سوریه و حضور بیشتر در پیرامون ایران تمرکز کند. اگر زمانی اربیل بستر اصلی فعالیت اسرائیل بود، امروز آن را در باکو بجویید!

۸) موفقیتِ نسبی ایران در نمایش بازدارندگی معتبر

پیامد اصلی عملیات "وعدۀ صادق" بیش از آنکه احیای بازدارندگی ایران باشد، مبتنی بر نمایش توان و اراده برای اعمال بازدارندگی بود تا صرف اعمال قدرت. بی‌تردید، همکاری با روسیه در حوزۀ سامانه‌های دفاع موشکی و خرید سوخو ۳۵ تشدید خواهد یافت.

۹) افزایش هزینۀ بمباران مراکز دیپلماتیک:

روندی که از بمباران سفارت چین در بلگراد توسط ناتو در سال ۱۹۹۹ آغاز و به بمباران کنسولگری ایران در دمشق انجامید، احتمالاً متوقف شود. به نظر می‌رسد که دولت‌ها ارادۀ بیشتری در حفظ امنیت مراکز دیپلماتیک خود در برابر عملیات‌های نظامی داشته باشند.

۱۰) بازسازی نسبی چهره جمهوری اسلامی در میان اعراب و مسلمانان:

جنگ در غزه و پاسخ شوکه‌کننده به اسرائیل، چهرۀ آسیب‌دیده ایران در جنگ داخلی سوریه را تا حدودی ترمیم کرده است. با این حال، به نظر نمی‌رسد که کشور، توان ترجمه این وجهه بدست آمده را به قدرتِ نرم برای نفوذ پایدار داشته باشد.

۱۱) تسریع فرایند هسته‌ای شدن ایران در صورت عملیات انتقامی اسراییل

هر گونه حملۀ اسرائیل به قلمرو ایران به تغییر در سیاست‌گذاری هسته‌ای ایران منجر خواهد شد؛ تهدیدی که از دیگرسو می‌تواند به احیای گفتگوهای هسته‌ای نیز بینجامد. این نکته را در نوشته ۵ ماه پیش خود گوشزد کرده بودم.

۱۲) نمایشِ خشن رقابت، میان یک قدرت ژئوپلیتیک و یک قدرت تکنولوژیک

اگر اسرائیل، مهم‌ترین قدرتِ تکنولوژی در غرب آسیا است، ایران رفته‌رفته از موجودیتی صرفاً ایدئولوژیک به قدرتی ژئوپلیتیک تبدیل شده است. هر چند که انزوای اقتصادی و شکافِ درونی، موانعِ ایران برای تبدیل به‌ قدرتِ اصلیِ منطقه است.

چشمِ اسفندیارِ اسرائیل،‌ آسیب‌پذیری ژئوپلیتیکی این کشور است؛ کشوری با قلمرویی کوچک، محصور در میان مدیترانه و رودِ اردن و فاقد حوزه نفوذ طبیعی ورای مرزها! برعکس، جایگاه ژئواستراتژیکِ ایران به عنوانِ محوری حیاتی در میانِ خاورمیانه، قفقاز، آسیای مرکزی و جنوبِ آسیا، بنیانِ اصلی قدرتِ کشور است.

چنین تفاوتِ ژئوپلیتیکی در استراتژی‌های امنیتِ ملیِ دو کشور نیز نمایان شده است: اگر ضربۀ شوک‌آور مبتنی بر حملۀ پیش‌دستانه، ستون استراتژی تل‌آویو بوده، پیشروی تدریجی در محدودۀ منطقۀ خاکستری کلیدِ استراتژی‌ ایران است. به یاد داشته باشید که تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898565

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود
  • الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • اسکله کمک‌رسانی آمریکا به غزه؛ پرده دودی برای حمله به رفح
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!
  • ایران قدرتی منطقه‌ای است که به تدریج به قدرت جهانی تبدیل خواهد شد
  • در ظاهر بی‌قدرت اما همه کاره در پشت پرده؛ هونس و رومنیگه چه جایگاهی در بایرن مونیخ دارند؟
  • فدرر به نادال؛ در لیورکاپ می‌بینمت!
  • ۱۲ نکته مهم درباره عملیات وعده صادق/ تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند ژئوپلیتیک را رام سازد!