Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@05:53:14 GMT

تأکید بر مطالعات مقارن در حوزه تقریب

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۴۳۵۳۰

تأکید بر مطالعات مقارن در حوزه تقریب

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار اظهار داشت:دشمنان حوزه های علمیه در تلاش هستند تا در راستای منافع خود با استفاده از ابزار تفرقه بین مذاهب اسلامی جهان اسلام را مشغول به خود کنند؛ در طول تاریخ اسلام به خصوص 300 سال اخیر نظام استکبار جهانی چه انگلیس، چه آمریکا و چه دیگر مستکبران در تلاش بودند تا با ایجاد تفرقه بین ملل و دول و مذاهب اسلامی بتوانند منویات خود را که تسلط بر ثروت جهان اسلام است به پیش ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در مقابل این تفکر که تعارض بین مذاهب اسلامی بوده، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی تلاش وافری کردند تا بتوانند فقه جعفری را در جهان اسلام معرفی کنند و با اعزام آیت الله قمی به مصر و تأسیس دار التقریب توسط ایشان موفق شدند فقه جعفری را در کنار فقه دیگر مذاهب به عنوان یک کرسی در الازهر مصر تثبیت کنند؛ یکی از آرمانهای آیت الله بروجردی این بوده است که ملل اسلامی دست به دست هم دهند و اجازه ندهند دشمنان اسلام با ایجاد تفرقه به منویات خود برسند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری ادامه داد:ایشان بسیار عنایت داشتند که احادیث و فقه اهل سنت را  در کنار درسهایشان مطالعه کنند و توصیه می کردند که شاگردانشان  هنگام تفسیر و تحلیل احادیث شیعه به احادیث اهل سنت نیز توجه کنند؛ برخی گفته اند که ایشان فقه شیعه را حاشیه بر فقه اهل سنت می دانسته و تأکید بر مطالعه منابع حدیثی و فقهی اهل سنت داشته است.

وی اظهار کرد:آیات قرآن و احادیث ما در یک زمینه و بافت و سیاق نازل شده و آن بافت و  سیاق قرائن حالیه ای است که در کلمات ائمه و در آیات قران محفوف بوده و محفوفیت این قرائن باعث می شود که معانی آیات قران و معانی احادیث شیعه متفاوت از آن چیزی که  با خواندن متن به نظر می آید، باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان تأکید کرد که باید در حوزه تقریب به این نکته پافشاری کنیم که مطالعات مقارن داشته باشیم، مطالعاتی که نشان دهد فقه جعفری در چه زمینه ای رشد و نمو کرده و توسعه پیدا کرده است.
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۳۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، محسن مسچی؛ معاون امور ایران و مشاور عالی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم برجسته اهل سنت؛ ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق شهرستان جوانرود را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:
 
انالله و انا الیه راجعون
 
با کمال تأسف و تأثر رحلت عالم ربانی و فقیه ارجمند، مدرس عملی اخلاق و فضیلت، مجاهد متعهد، انقلابی و طلایه دار تقریب و وحدت امت اسلامی، علامه فرزانه حاج ماموستا ملااحمد فخری جوانرودی رضوان الله تعالی علیه را به مردم قهرمان پرور استان کرمانشاه و منطقه اورامانات و خصوصا اهالی شریف شهر جوانرود، علما اعلام، شاگردان و مستفیدان از محضر ایشان و بازماندگان آن روحانی خدوم، علی الخصوص به بیت شریف ایشان و آقازادگان مکرم شان تسلیت عرض می نمایم.
 
خدمات بیشمار آن فقید سعید در سنگر امامت جمعه و مدیریت و تدریس در حوزه های علمیه و تربیت و ارشاد چند نسل از مردم و خاصه علما و فضلا در آن خطه و فعالیتهای اجتماعی بیشمار دیگر ،از جمله حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم راحل است که فراموش ناشدنی است و ذخیره شایسته ای برای جهان آخرت و عالم عقبای اوست. عاش سعیدا و مات سعیدا.
                               
از خداوند متعال خواهانم که روح پاک آن عالم متدین را با ارواح مطهر معصومین سلام الله علیهم اجمعین محشور گرداند و به خاندان و بازماندگان معزز ایشان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.
 
والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین         
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است