Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، ‌۲۴ اقتصاددان کشور در نامه ای به رئیس‌جمهور راهکارهای دهگانه را بدون کمک خارجی برای نجات اقتصاد ایران پیشنهاد کردند.

متن نامه به این شرح است:  

جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

امروز در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستید با تکیه بر داخل و بدون کمک خارجی مشکلات اقتصادایران را حل کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادآوری میکنیم کثیری از کارآفرینان و کارشناسان کشور تاکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیشتر ناشی از سوءمدیریت و "تحریم داخلی" است نه خارجی.

اینجانبان جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگران اقتصاد ایران، در پاسخ به فراخوان ضمنی امروز شما، با حسن نیت و حسب وظیفه ملی، ۱۰ راهکار کم هزینه و موثر در کوتاه مدت را که بدون تکیه بر خارج، میتواند اقتصاد ایران از بن بست فعلی نجات دهد تقدیم می کنیم:

۱. صدور مجوزهای کسب وکار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف کنید.

۲. همه سفارتخانه های ایران را مامور کنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند.

۳. بانکها را از خرید و نگهداری املاک و رقابت با یکدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع کنید.

۴. بازار سرمایه را مامور کنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را بسوی تولید هدایت کند.

۵. به سازمان "تامین اجتماعی" دستور دهید بجای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تامین مخارجش، هزینه های زایدش را مهار کند و جلوی هدر رفتن منابعش را بگیرد.

۶. به بانک مرکزی دستور دهید با روشهای نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمانهای پولی دوجانبه با شرکای اصلی تجاری و... تحریمهای بانکی کشور را کم اثر کند

۷. وزارت کشور را مامور کنید با اجرای ماده۱۶ قانون بهبود محیط کسب وکار، برای تولیدکنندگان کوچک ایرانی، بازار و امکان فروش فراهم کند.

۸. در تصمیم ۳ماه پیش تان درباره بنزین بازنگری و دستورفرمایید سهمیه بنزین، بجای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه، از سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه ها بدست آید.

۹. با شناسنامه دار کردن همه تراکنش های بانکی و تلفیق بانکهای اطلاعاتی موجود، از حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید. فردی را هم که ۷سال پیش به شما تلقین کرد نباید در حسابهای شهروندان سرک کشید، برای همیشه از خود برانید.

۱۰. با تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه های مردم بجای سوداگریهای ضدتولیدی، بسوی تولید هدایت شوند.

خواهش می کنیم به دستگاه های اجرایی دستور فرمایید بدون فوت وقت این سیاستها را اجراکنند تا با رونق ایجادشده در اثر آن، هم فشار اقتصادی بر اقشار کم درآمد کاهش پیداکند و هم برای کثیری از جویندگان کار، شغل مناسب ایجادشود.

بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی که بطور متقابل به کشور ما احترام میگذارند هم، به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت محترم باشد.

با آرزوی ایرانی سربلند و مقتدر

پنجشنبه ۲۶ دیماه ۱۳۹۸

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

دکتر روح الله ایزدخواه، پژوهشگر اقتصاد ایران

دکتر میثم پیله فروش، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر احمد تقوایی، پژوهشگر اقتصادایران

مجتبی توانگر، پژوهشگر اقتصاد انرژی

دکتر محمد جلیلی، پژوهشگر اقتصاد مالی و اعتبارسنجی

دکتر پیمان حدادی، پژوهشگر مالی

دکتر سیدمحمدرضا حسینی، پژوهشگر اقتصاد و حقوق

دکتر سیداحسان خاندوزی، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر مجتبی رضاخواه، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر محمدجواد رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر سید حسین رضوی پور، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر محسن زنگنه، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر سیدمحمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر سید امیر سیاح، پژوهشگر محیط کسب وکار

دکتر مالک شریعتی، پژوهشگر اقتصاد انرژی

دکتر محمد شیریجیان، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر مهدی طغیانی، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر ارسلان ظاهری، پژوهشگر دکتری اقتصاد پولی

دکتر صمد عزیزنژاد، عضو هیات علمی و پژوهشگر اقتصادی

دکتر میثم لطیفی، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر مهدی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه

محسن مهدیان، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر ناصر یارمحمدیان، عضو هیات علمی دانشگاه

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۳۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد

رئیس دانشگاه تهران در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیران علمی و اجرایی و مسئولان کمیته‌های این آیین را که همزمان با نود سالگی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، منصوب کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ با شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با صدور احکام مسئولان ستاد بزرگداشت این فخر ملی، دکتر مهدی شهبازی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان دبیر شورای علمی ستاد آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران در نودمین سالگی تأسیس دانشگاه تهران، محمدحسین حاج ابراهیمی معاون مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان دبیر شورای اجرایی این ستاد و حسین رضایی دبیر نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران را به عنوان رئیس دبیرخانه و کنترل پروژه این ستاد منصوب کرد.

رئیس دانشگاه تهران در احکام دیگری، روسای کمیته‌های این ستاد را نیز منصوب نمود که بر اساس آن، دکتر الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته امور بین‌الملل، دکتر فرزاد زیویار مشاور رئیس دانشگاه به عنوان رئیس کمیته فرهنگی و سیاسی، دکتر مهدی قربانی رئیس دانشکده منابع طبیعی به عنوان رئیس کمیته ذی‌نفعان، ابراهیم حسن‌زاده کلیشمی مدیرکل رفاه و سلامت کارکنان دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته تدارکات و پشتیبانی، مهدی تجلی معاون ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی (سمات) دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته هنری، دکتر ناصر غلامی مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، محمدرضا تقی‌دخت رهقی رئیس اداره روابط عمومی دانشکدگان فنی به عنوان رئیس کمیته تولید محتوا و مدیریت دانش، ابراهیم پاک رئیس اداره تشریفات و مراسم‌های مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته تشریفات و نیما شایان مدیر ارتباطات و رسانه دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه ستاد آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران در نودمین سالگی تأسیس دانشگاه تهران منصوب شدند.

دکتر مقیمی همچنین دکتر رقیه قاسم‌پور مدیر اجرایی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان قائم‌مقام دبیر نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که دومین دوره اعطای این نشان در آیینی ویژه در هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و از برنامه‌های ویژه دانشگاه تهران است، منصوب کرد.

پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

بررسی سیر تکامل نماد‌های آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی، چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

دیگر خبرها

  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، استاد نمونه کشوری
  • انتخاب عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان استاد نمونه کشوری
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت