Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، حامد مهرآبادی، مجری طرح و دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس، در این باره گفت: روش مرسوم در کشور برای کنترل آفات استفاده از ترکیبات شیمیایی است که این روش مضرات بسیاری برای سلامت انسان و همچنین محیط زیست دارد؛ از این رو همواره باید به دنبال روش‌های جایگزین باشیم که کمترین میزان زیان را برای سلامت انسان و محیط زیست در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی استفاده از میکرو ارگانیسم‌ها را یکی از روش‌های مناسب و دوستدار محیط زیست برای کنترل آفات دانست و اظهار کرد: برای این منظور تحقیقاتی را با عنوان "سازوکار اپی‌ژنتیکی درگیر در برهمکنش میکروارگانیسم‌ها-حشرات" اجرایی کردیم تا بر اساس آن از میکروارگانیسم‌هایی که به طور طبیعی در محیط وجود دارد، برای کنترل آفات استفاده کنیم.

مهرآبادی با تاکید بر اینکه در این طرح به دنبال استفاده از روش‌های کاملا دوستدار محیط زیست برای کنترل ناقلین بودیم، یادآور شد: در این راستا از میکروارگانیسم‌های مختلف از جمله باکتری‌ها و ویروس‌ها بهره بردیم؛ ولی قبل از اینکه این طرح اجرایی شود، نیازمند تحقیقات بنیادی در این زمینه بود که در این زمینه به دنبال مکانیزم‌های مربوط به حوزه اپی‌ژنتیک این برهمکنش‌ها بودیم که توانستیم برای کشور دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

مجری طرح با بیان اینکه حشرات به عنوان مدلی ارزشمند در مطالعات زیستی از جمله برهمکنش میکروب میزبان مورد استفاده قرار گرفتند، خاطر نشان کرد: حشرات اهمیت بسیاری در حوزه‌هایی چون کشاورزی، پزشکی و محیط زیست و همچنین تاثیر بسزایی بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان دارند. برای این منظور در برهمکنش ویروس‌های بیمارگر، باکتری‌های بیمارگر و همزیست‌های میکروبی با حشرات مختلف بررسی‌هایی صورت گرفت و نتایج این تحقیقات نشان داد که اپی ژنتیک نقش تعیین کننده‌ای در این برهمکنش دارند و می‌توانند به میزان بسیار زیادی نتیجه برهمکنش را به سود میزبان یا میکروارگانیسم تغییر دهند.

وی اضافه کرد: بر این اساس در این پژوهش مهمترین ساز و کارهای اپی ژنتیک از جمله RNA های کوچک تنظیم کننده (Small regulatory RNA) و متیلاسیون DNA و نقش آنها در برهمنکش حشرات-میکروارگانیسم‌ها بررسی شد.

مهرآبادی با اشاره به دستاوردهای این مطالعات، یادآور شد: در این طرح توانستیم میکروارگانیزم‌هایی برای کنترل آفات کشاورزی و همچنین ناقلین بیماری معرفی کنیم. از این دستاوردها می‌توان در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و کنترل آفات بهره برد.

این دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: چاپ بیش از ۲۰ مقاله در مجلات معتبر علمی، ارائه مقاله و سخنرانی در مجامع بین‌المللی، راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه تخصصی و شناسایی ایزوله‌های بومی برخی میکروارگانیسم‌های مرتبط با حشرات و تعیین توالی ژنوم یکی از میکروارگانیسم‌ها از دیگر یافته‌های این تحقیقات به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

169 / 167 آفات محیط زیست سلامت انسان میکروارگانیسم‌ سموم شیمیایی کشاورزی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آفات محیط زیست سلامت انسان میکروارگانیسم سموم شیمیایی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۴۸۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی