Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@14:37:40 GMT

تصویری از زندگی

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۴۲۲۹

تصویری از زندگی

‌گروه فرهنگی/ عکس تأثیرگذار «رنگرزی سنتی» در جشنواره بین‌المللی قرقیزستان مقام نخست را از آن خود کرد. این تصویر نشان می‌دهد زنی روستایی در مقابل خانه‌اش که برف آنجا را سپیدپوش کرده در حال شستن نخ‌های رنگ‌شده است. این تصویر نوستالژیک حس آرامبخشی به مخاطب خود القا می‌کند و شاید یکی از عواملی که این عکس در جشنواره بین‌المللی برنده شده است همین موضوع باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید قاسمی ۴۳ ساله اهل روستای اسکانلو از توابع شهر اهر در آذربایجان شرقی که به گفته خودش از ۱۴ سالگی عکاسی را با دوربین «زنیت» روسی آغاز کرده و از سال ۸۹ بطور حرفه‌ای این تخصص را ادامه داده است درباره فعالیتش به «ایران» می‌گوید: «این عکسی که برنده مسابقات «فیاب» شده یکی از ۵ هزار عکسی است که در این چند سال از روستاییان و عشایر آذربایجان انداخته‌ام. بیشتر عکس‌هایم مربوط به زمانی است که برف باریده باشد، یعنی زمانی که برف می‌بارد از خانه بیرون می‌زنم و برای تهیه عکس که برخی را از قبل برنامه‌ریزی کرده‌ام به دل روستاها می‌زنم تا از زندگی آنها در این برهه عکاسی کنم.»
سعید قاسمی که تاکنون در چند مسابقه داخلی و حتی خارجی مقام‌های مختلف به دست آورده درباره عکس «زن رنگرز» عنوان می‌کند: «خیلی وقت بود به دنبال رنگرزی با مواد طبیعی در یکی از روستاها می‌گشتم و بالاخره موفق شدم. در یکی از روستاهای نسبتاً دور به شهر اهر زنی بود که رنگرزی سنتی داشت و به این کار ادامه می‌داد. زمانی به روستاها رسیدم که برف همه جا را سپیدپوش کرده بود. زمان خوبی رسیدم چراکه زن روستایی تشت‌های نخ‌های رنگ شده را کنار هم قطار کرده بود تا آنها را بشوید. زمانی که می‌خواستم عکسی بگیرم خروس و مرغ‌ها هم کنار این زن بودند و عکس‌هایی که گرفتم یکی از آن یکی بهتر شد و در نهایت این عکس در جشنواره بین‌المللی فیلارمونیای قرقیزستان در بخش عکس رنگی مقام نخست را کسب کرد. این را بگویم که خودم انتظار داشتم که عکس جزو ۳ عکس برتر باشد چراکه در مسابقات عکاسی تاجیکستان هم دیپلم کسب کرده بود. خوشحالم که تلاش‌هایم به نتیجه رسیده است و به نظرم این ابتدای راه است و باید عکس‌های دیگری بگیرم که تصویر زندگی روستایی و عشایری را به‌خوبی نشان دهد.»
او در پایان از کتاب مستند زندگی روستایی و عشایری که در حال تهیه و تدوین آن است چنین می‌گوید: «در طول چند سال گذشته سعی کرده‌ام به دنبال سوژه‌ تصاویری از زندگی روستاییان باشم که هیچگاه به تصویر کشیده نشده‌اند. تاکنون بخشی را عکاسی کرده‌ام و مطالبی درباره آنها نوشته‌ام و برخی هم باید تهیه شوند و نیاز به فرصت و فراهم بودن موقعیت دارد. امیدوارم بتوانم این کتاب را با بهترین و تأثیرگذارترین عکس‌هایم از زندگی این مردم مهربان بزودی منتشر کنم.»‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان

معاون فرماندار همدان گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، اسدالله ربانی‌مهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی، توسعه زیرساخت‌ها و اختصاص امتیازات ویژه باعث مهاجرت به روستاها، کاهش جمعیت شهری و رونق روستا خواهد شد.

وی افزود: شغل‌هایی همچون کشاورزی، مشاغل خانگی، خیاطی و قالی‌بافی، صنایع‌دستی، نان‌های خانه‌پز و زنبورداری از کسب و کارهای موفق در روستاها است و روستاهای ابرو و چشین در کنار گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

معاون فرماندار همدان با تقدیر از برادران بختیاری در توسعه کسب‌وکار در این روستا، ادامه داد: از کسب‌وکارهای بانوان این روستا حمایت و به برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیلات کمک خواهیم کرد.

ربانی‌مهر تصریح کرد: دفتر کارآفرینی با مشارکت خوب بانوان و مدیریت برادران بختیاری، اقدامات خوبی را با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید در رشته‌های قالیبافی، خیاطی، کشاورزی، نان خانه‌پز در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی انجام داده است.

وی گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

کد خبر 748674

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • فرایند پخت نیمرو با 1000 تخم مرغ توسط آشپر روستایی (فیلم)
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • پایان رقابتهای فوتبال جام روستایی مریوان با حضور گسترده مردم