Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-19@09:28:42 GMT

مالیات بر مجموع درآمد چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۴۲۹۹

مالیات بر مجموع درآمد چیست؟

خبرگزاری میزان- مالیات بر مجموع درآمد یا مالیات بر عایدی سرمایه پیشینه‌ای قدیمی در ایران دارد. تاریخ انتشار: 03:13 - 28 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۷۶۹۰

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، مالیات بر سود سرمایه «CGT capital gains tax» نوعی از مالیات است که بر سود سرمایه اعمال و عموما از جنس مالیات بر عواید سرمایه‌ای تلقی می‌شود که هدف آن کاهش میزان سود سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد و موازی بخش تولید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به مالیات بر عایدی سرمایه در ایران

مالیات بر عایدی سرمایه پیشینه‌ای قدیمی در ایران دارد؛ به‌طوری‌که در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۴۵ در ماده (۲۳) بخش درآمد، تفاوت قیمت خرید‌و‌فروش ملک به‌عنوان یک نوع درآمد و عایدی محسوب و مشمول مالیات شده بود.

همچنین در ماده سوم قانون مالیات‌های مصوب سوم اسفند ۱۳۶۶ که از اول سال ۱۳۶۸ قابل اجرا بوده، در «فصل مالیات سالانه املاک ذیل باب مالیات بر دارایی‌ها» نیز، مالیاتی شبیه به مالیات بر عایدی سرمایه تعریف و به طور مشخص به مالیات بر عایدی سرمایه و معافیت خانه اصلی اشاره شده بود؛ اما در سال ۱۳۸۰ این ماده و مواد دیگری اعم از مالیات مستغلات مسکونی خالی و اراضی بایر و همچنین مالیات بر مجموع درآمد «ماده ۱۲۹» حذف شد.

در سال ۱۳۹۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را ارائه کرد و به تصویب هیئت وزیران رسید. این لایحه با قید یک‌فوریت در سال ۱۳۹۱ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

بیشتر بخوانید: تحقق رونق تولید با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی ۲ گام مهم دولتی‌ها برای تحقق رونق تولید

پس از طرح لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس و اعمال تغییراتی در محتوای آن، در لایحه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم به شکل ماده واحده‌ای حاوی تعداد ۶۴ بند در ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۲ برای رأی‌گیری به صحن علنی مجلس تقدیم شد.

در شهریور سال ۱۳۹۳، در بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، بند ۱۷ این لایحه حذف شد و نمایندگان مجلس به «مالیات بر عایدی سرمایه» رأی منفی دادند. بخشی از نمایندگان مخالف، نبود بانک جامع اطلاعاتی از املاک و صاحبان آن را دلیل اصلی اجرائی‌نبودن این قانون عنوان کردند؛ برخی دیگر ازجمله لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز شبهه افزایش تورم (ناشی از نامه دریافتی از آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی و مخالفت وی با بند یادشده) را مطرح کردند.

با توجه به کاهش شدید درآمد‌های نفتی، کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که تیر ۱۳۹۷ به‌منظور بررسی ابعاد و آثار مالیات بر عایدی سرمایه برگزار کرد، جوانب این ابزار مالیاتی را با حضور دستگاه‌های مسئول و کارشناسان مورد بررسی قرار داد و با توجه به جمع‌بندی‌های انجام‌شده در دبیرخانه کمیته طبق نظر کارشناسان و دستگاه‌ها، پیشنهاد طرح دوفوریتی مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

اما کدام معافیت‌های مالیاتی در پیش‌نویس مالیات بر مجموع درآمد حذف شد؟

با پیش نویس لایحه قانون مالیات بر مجموع درآمد یا اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم بحث حذف و یا کاهش بسیاری از معافیت‌ها و مشوق‌ها مطرح شد که به شرح زیر است:

درآمد کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و طیور و زنبورعسل و…: طبق متن این پیش نویس معافیت اشخاص حقوقی برای درآمد‌های حاصله از مشاغل یادشده حذف شده و معافیت اشخاص حقیقی تا ۱۰۰ برابر معافیت پایه در نظر گرفته شده است.  درآمد فعالیت‌های تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستان‌ها و هتل‌ها: طبق متن قانون فعلی، درآمد فعالیت‌های تولیدی و معدنی، خدمات بیمارستان‌ها و هتل‌ها تا ۵ سال از شروع فعالیت معاف از مالیات است؛ اما طبق پیش نویس جدید معافیت بیمارستان‌ها و هتل‌ها حذف شده و سرمایه‌گذاری تولیدی و معدنی به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌شود. درآمد دانشگاه ها، آموزشگاه ها، مهد کودک‌ها و باشگاه‌های ورزشی: طبق متن پیش نویس لایحه، ۵۰ درصد درآمد حاصل از فعالیت دانشگاه‌ها، آموزشگاه ها، مهد کودک‌ها و باشگاه‌های ورزشی از مالیات معاف شده است.  معافیت‌های مالیاتی مربوط به فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی و هنری بر اساس پیش نویس لایحه، حذف شده است. درآمد حاصل از صادرات: بر اساس پیش نویس لایحه، معافیت صادرات محصولات غیرخام به ۵۰ درصد کاهش یافته و معافیت صادرات خام حذف شده است.  معافیت‌های مالیاتی کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی و معافیت درآمد فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی حذف شده است. معافیت مالیاتی درآمد ۲۰ ساله در مناطق آزاد حذف شده است و به جای آن بخشودگی ۵۰ درصد مالیات بر درآمد در نظر گرفته شده است. معافیت مالیاتی درآمد ۱۵ ساله شرکت‌های دانش بنیان حذف و بخشودگی ۸۰ درصد مالیات بر درآمد لحاظ شده است. معافیت مالیاتی سود تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز حذف شده است.

 

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مالیات دانشنامه میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۱۵ درصدی پروژه های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان شب گذشته در شورای هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: هرساله درآمدهای مصوب نرخ افزایشی دارد که استان‌ها تکلیف برای تحقق آن را دارند.

وی عنوان کرد: رقم درآمدهای مصوب شده برای استان در سال ۱۴۰۱ کارشناسی نشده بود و تنها ۲۰۰ میلیارد تومان برای استان درآمد از محل مولد سازی در نظر گرفته شده بود که با توجه به ظرفیت‌های استان قابل تحقق نبود.

ذاکریان ادامه داد: پیرو پیگیری‌های انجام شده عدد درآمدی برای استان در سال ۱۴۰۲ منطقی شد به طوری که برای کل کشور ۴۶ درصد رشد را داشته‌ایم اما برای خراسان جنوبی این عدد ۲۳ درصد در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در سال جاری تنها ۶.۵ درصد رشد درآمد را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در بهمن ماه درآمد ۱۲ ماهه مصوب برای استان را وصول کردیم، عنوان کرد: تا کنون ۱۰.۱ درصد مازاد درآمد داشته‌ایم.

ذاکریان بیان داشت: هزار و ۸۴۰ درآمد مصوب استان بوده برای سال ۱۴۰۲ بوده که تا پایان بهمن ماه ۱,۸۵۷ میلیارد تومان را محقق کردیم و در ۱۱ ماهه ۱۷۰ میلیارد تومان مازاد درآمد داشته‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در استان اشاره کرد و افزود: از محل قانون بودجه ۱۴۰۱ تا کنون هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته است.

ذاکریان با بیان اینکه یک هزار و ۲۸۴ طرح در کارگروه استانی مصوب شده است، اضافه کرد: تا به امروز به ۴۸۸ طرح بالغ بر ۴۹۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی گفت: هم اکنون خراسان جنوبی در تعداد طرح‌های مصوب برای پرداخت تسهیلات در رتبه هفتم کشور و در پرداخت نیز رتبه نهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی نسبت پرداخت استان به تخصیص تا کنون ۴۳ درصد بوده است.

ذاکریان به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و بیان داشت: میزان سرمایه گذاری مصوب طی دولت سیزدهم در استان ۲۸.۳ درصد افزایش یافته است.

وی میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در استان را ۱۰.۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان سرمایه به صورت نقدی و غیر نقدی در ۹ پروژه سرمایه گذاری شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه‌های دارای مجوز سرمایه گذاری از ۱۳ پروژه در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۸ پروژه رسیده است، گفت: در زمینه پروژه‌های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی رشد ۱۱۵ درصد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۶ پروژه سرمایه گذاری خارجی در استان فعال است، ادامه داد: ۶ پروژه سرمایه گذاری استان در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است.

ذاکریان عنوان کرد: بسته پیشنهادی تشویق و جذب سرمایه گذاری خارجی ویژه اتباع کشور افغانستان ارائه شده است.

وی به عملکرد استان در حوزه مولد سازی هم اشاره کرد و بیان داشت: ۱۰۹ ملک مازاد دولتی در استان شناسایی شده است که برای ۶۴ ملک مجوز فروش دریافت کرده‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای ۳۹ ملک نیز در حال اخذ مجوز فروش از سازمان خصوصی سازی هستیم، اضافه کرد: تا کنون ۲۱ ملک به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.

وی به فعالیت درگاه ملی مجوزها اشاره کرد و افزود: تا کنون مجموع درخواست‌های استان ۲۷ هزار و۸۱۴ مورد بوده است و استان خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور در تبدیل پروانه‌های کاغذی را کسب کرده است.

ذاکریان گفت: تا پایان امسال تمامی مجوزهای کاغذی باطل می‌شود و لازم است فعالان اقتصادی و کسبه برای دریافت شناسه یکتا اقدام کنند.

کد خبر 6057788

دیگر خبرها

  • دلار ۵ هزار تومان حباب دارد/ احتمال ریزش نرخ ارز در سال آینده
  • سرمایه‌گذاری شهرداری بوشهر در حریم ۶۰ متری دریا + فیلم
  • مزایا و معایب شغل تعمیرات موبایل؛ بررسی همه چالش‌ها و فرصت‌ها
  • رشد ۱۱۵ درصدی پروژه های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان
  • ۱۵ بانک بزرگ جهان با بیشترین دارایی و سرمایه
  • تمدید معافیت واردات طلا، پلاتین و نقره از پرداخت مالیات
  • تقویت مشوق‌های سرمایه‌گذاری مولد و رشد صادرات کشور در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • واکاوی شکاف درآمد-هزینه دولت
  • مالیات صنایع مستقر در مازندران به حساب درآمد مالیاتی استان واریز شود 
  • لزوم انتشار اوراق خاص برای کنترل نقدینگی/ افزایش مالیات تولید؛ ممنوع