Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید شقاقی شهری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اقدام کمیسیون تلفیق بودجه که مالیات کارمندان را از پنج پله به دو پله کاهش داده است، اظهار داشت: در نظام مالیاتی ما عدالت محوری و بحث کاهش شکاف طبقاتی هرگز مدنظر نبوده است؛ تاکنون عمدتاً به مالیات بیشتر نگرش درآمدی آن هم یک درآمد ناچیز داشته ایم.

این کارشناس اقتصادی افزود: تاکنون هر بودجه‌ای که بسته ایم ۴۰ تا ۵۰ درصد متکی به درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد متکی به درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها و انتشار اوراق مالی و ۳۰ تا ۳۵ درصد وابسته به مالیات بوده که عدد ناچیزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع نشان می‌دهد که هرگز به مالیات نگاه تنظیم گیر و ایجاد کننده عدالت نداشته ایم و رویکرد این نظام عدالت محور نبوده است.

وی ادامه داد: مالیات در ادبیات جهانی سه رویکرد دارد که شامل درآمدمحوری، عدالت محوری و اشتغال و تولید محوری می‌شود؛ متأسفانه در نظام مالیاتی از دو رویکرد عدالت محوری و اشتغال و تولید محوری همواره غفلت شده است.

شقاقی شهری با بیان اینکه مالیات صرفاً در ادبیات جهانی برای بحث درآمدمحوری دولت‌ها نیست، گفت: در دنیا بیش از ۸۰ درصد درآمد دولت‌ها از مالیات است از این رو همیشه تبعیض‌هایی در این حوزه قرار می‌دهند و انواع مالیات بر ثروت، مجموع درآمد، حقوق و دستمزد و … را برای جلوگیری از افزایش شکاف طبقاتی وضع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد، اظهار داشت: نگاه دولت برای مالیات ۵ پله‌ای حقوق کارکنان منطقی‌تر و به عدالت محوری نزدیک تر است در حالی که مالیات دو پله‌ای خطر زیادی دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید حقوق‌های بالای ۳ میلیون تومان برای پرداخت مالیات طبقه بندی می‌شدند اینکه قرار باشد مالیات کسانی که ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند با کسانی که حقوق ۲۱ میلیون تومانی دارند برابر باشد، هم به نفع نجومی بگیران است و هم به هیچ عنوان به عدالت نزدیک نیست.

وی ادامه داد: تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس برای مالیات دوپله ای بی معنی است و یک حرکت انفعالی محسوب می‌شود بنابراین باید حتماً اصلاح شود.

شقاقی شهری گفت: زمانی که قانون نوشته می‌شود هم باید جامعیت داشته باشد و هم همه جوانب مدنظر قرار گیرد و عدالت محور باشد، اما تصمیم مجلس برای مالیات کارکنان هیچ یک از این شرایط را ندارد.

کد خبر 4824699 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: مالیات لایحه بودجه لایحه بودجه سال 99 کل کشور کمیسیون تلفیق بانک مرکزی ایران سیل سیستان و بلوچستان سقوط هواپیما بازار سهام قیمت دلار قیمت نفت بورس سقوط هواپیمای اوکراینی قیمت سکه بهار آزادی وزارت جهاد کشاورزی سازمان هواپیمایی کشوری قیمت طلا قاسم سلیمانی عبدالناصر همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۷۹ درصدی درآمد شهرداری قم در فروردین

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم گفت: درآمد شهرداری قم در فروردین امسال در حوزه نقدی و غیرنقدی، تحقق ۷۹ درصدی داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، محمد وحید نیا، امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جلسه شورای مدیران که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد با اشاره به درآمد پیش‌بینی شده برای فروردین ماه مجموعه شهرداری قم اظهار کرد: در مجموع ۷۹ درصد این درآمد محقق شده که در حوزه نقدی ۷۴ درصد و در حوزه غیر نقدی ۹۶ درصد تحقق داشتیم.

وی با اشاره به عملکرد مناطق هشت‌گانه شهرداری قم در حوزه درآمد نقدی فروردین ماه افزود: منطقه یک شهرداری قم ۸۶ درصد، منطقه دو ۸۵ درصد، منطقه سه ۱۰۲ درصد، منطقه چهار ۱۰۴ درصد، منطقه پنج ۶۵ درصد، منطقه شش ۱۰۱ درصد، منطقه هفت ۳۱ درصد و منطقه هشت شهرداری قم به ۷۰ درصد درآمد پیش بینی شده برای فروردین رسیده‌اند.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری قم با اشاره به اینکه مجموع درآمد وصولی شهرداری قم در فروردین ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه نقدی است، خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۲ میلیارد تومان درآمد در شهرداری قم ایجاد شده است.

وحیدنیا با اشاره به درآمد غیرنقدی مجموعه شهرداری قم در فروردین، گفت: در این زمینه منطقه سه شهرداری قم ۱۵۶۳ درصد تحقق بودجه داشته است.

وی با اشاره به عملکرد ۸۵ درصدی منطقه چهار شهرداری قم در حوزه درآمد غیرنقدی، افزود: منطقه هشت شهرداری قم نیز ۱۰۵ درصد تحقق درآمد غیر نقدی را در فروردین رقم زده است.

کد خبر 747466

دیگر خبرها

  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!
  • تحقق ۷۹ درصدی درآمد شهرداری قم در فروردین
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود