Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده موزه‌ای با پنج هزار اثر در دل بافت تاریخی است که گنجینه و اشیای مردم شناسی مربوط به ۴۲ دوره تاریخی زندگی گذشتگان از دوره هخامنشیان تاکنون را در بردارد.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد یکی از موزه‌های شاخص واقع در بافت جهانی شهر یزد است که در بنایی متعلق به دوران قاجار با گچ‌بری‌های منقوش اسلیمی و مزین به اشعار مذهبی واقعه کربلا واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موزه که از جاذبه‌های گردشگری یزد نیز محسوب می‌شود و همه ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران این شهر جهانی است، مجموعه‌ای متشکل از پنج هزار سکه قدیمیِ از جنس طلا، نقره، مس و برنج متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی پیش از اسلام، دوران اسلامی و معاصر است.

در این موزه تخصصی، سکه‌هایی از دوران مختلف تاریخی ایران زمین مانند عباس بن مأمون و احمد بن علی سامانی، سکه نادرشاه با شعار شیعی و سکه جلوس کریم خان زند در معرض دید بازدیدگنندگان قرار گرفته است.

علاوه بر سکه‌ها، این موزه اسکناس‎های قدیمی متعلق به دوره‎‌های مختلفی از دوره ناصرالدین شاه تا عصر حاضر و انواع ابزار مردم‌شناسی اعم از  ظروف پخت و پز، تزیینی، مراسم‌ها و آیین‌ها و همچنین زیور آلات و تسبیحاتی از جنس نقره، عقیق، کهربا و برنج و همچنین اسناد و نسخ خطی را نیز در خود جای داده است.

از دیگر اشیای قدیمی موجود در موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده یزد می‌توان به مجموعه وسایل طبخ غذا، دیگ‌های سنگی، مسی، تیوها و خمره‌ها، انگشتر عقیق و برنجی، زنجیر، وسایل روشنایی چراغ‌های پیه سوز، فانوس‌های شمعی و نفتی، چراغ هدایت کننده قطار و همچنین بیش از ۱۰۰ عدد قفل و ابزار جنگی اشاره کرد.

آثار موجود در موزه مردم شناسی و سکه حیدرزاده که از حدود ۶۰ سال گذشته تاکنون جمع‌آوری شده، دارای یک هزار فقره گنجینه و اشیای مردم شناسی مربوط به ۴۲ دوره تاریخی زندگی گذشتگان از دوره هخامنشیان تاکنون است که علاوه بر علاقمندان و گردشگران، اساتید و تاریخ شناسان دنیا نیز به این موزه غنی برای مطالعات پژوهشی جلب کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موزه سکه بافت تاريخي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان

سرپرست مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان از بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان خبر داد.

محمودرضا دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در سمنان اظهار کرد: بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان توسط عوامل مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان آغازشده است.

وی افزود: شهرداری سمنان تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای برای بازآفرینی با تاکید بر بازسازی، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده شهری و خانه‌های قدیمی و تاریخی ارائه می‌دهد.

مدیر بافت تاریخی شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: در شهر سمنان ۵۷۳ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد میانی وجود دارد.

سرپرست مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در بازآفرینی شهری، باعث رشد و ارتقای سطح کیفی سیما و منظر شهری خصوصاً در محدوده بافت تاریخی می‌شود.

کد خبر 750843

دیگر خبرها

  • برگزاری ۵ رزمایش برای نوسازی بافت های فرسوده
  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است