Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@22:02:08 GMT

دلار از طلا عقب افتاد

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۴۹۵۴

دلار از طلا عقب افتاد

ساعت24 -در آخرین روز هفته، سکه و دلار راه متفاوتی را در پیش گرفتند؛ روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۴۵ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند تا روی کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان دهد.

در آخرین روز هفته، سکه و دلار راه متفاوتی را در پیش گرفتند؛ روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۴۵ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند تا روی کانال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در بازار موازی، قیمت دلار راه کاهشی را در پیش گرفت و با ۳۰ تومان افت به بهای ۱۳ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. حرکت معکوس سکه و دلار، این وضعیت را برای معامله‌گران بیشتر آشکار کرد که دو دارایی پرطرفدار بازار در دو مسیر متفاوت قرار دارند؛ چرا که در طول هفته نیز به‌رغم هم مسیر بودن، سرعت رشد فلز گرانبهای داخلی چشمگیرتر از شاخص ارزی بود.

مرز حیاتی در بازار سکه
این موضوع از طریق بررسی بازدهی هفتگی هر دو نیز قابل بررسی است؛ سکه در هفته‌ای که گذشت، بیش از ۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه رشد دلار تنها به نزدیکی یک درصد می‌رسید.در این میان آنچه برای معامله‌گران بازار سکه بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد، واکنش این فلز گرانبها به مرز ۵ میلیونی در هفته جاری است. سکه به مرز حیاتی ۵ میلیونی نزدیک شده، ولی هر زمان از آن عبور کرده، در نهایت طی چند روز به کانال پایین‌تر بازگشته است.

در بازار سکه با توجه به افرایش نوسانات، دیدگاه‌ها نیز تندتر شده است و می‌توان معامله‌گران بازار را به دو دسته کاملا افزایشی و کاملا کاهشی تقسیم کرد؛ یعنی یک عده در بازار باور دارند، در هفته جاری بازار به‌طور قطع از مرز ۵ میلیونی نه تنها عبور خواهد کرد، بلکه به رشد خود ادامه خواهد داد و به سوی سقف‌های تاریخی بالای ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد؛ در مقابل دسته‌ای با قاطعیت عنوان می‌کنند در خوش‌بینانه‌ترین حالت افزایشی، این فلز گرانبها از مرز ۵ میلیونی عبور می‌کند؛ ولی به سرعت به سوی قیمت‌های پایین تر بازخواهد گشت. دسته اول عمدتا به ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی اشاره می‌کنند. در کنار این، باور دارند تقاضای احتیاطی وارد بازار سکه شده است که سمت عرضه توانایی پاسخگویی به آن را ندارد. بر اساس باور این گروه، ارزش ذاتی سکه هم اکنون به راحتی به بیش از ۵ میلیون تومان می‌رسد و طبیعی است که قیمت بازار نیز سعی کند خود را به ارزش ذاتی نزدیک کند.

در کنار این، از نظر آنها با توجه به محدودیت‌هایی که در بازار ارز برای خرید وجود دارد، برخی معامله‌گران ترجیح می‌دهند به بازار سکه رجوع کنند. به گفته آنها، برخی بازیگران چنین ذهنیتی دارند که خرید ارز ممکن است شامل مالیات شود و معامله‌گران هم تصور می‌کنند، دولت نسبت به خرید دلار حساس‌تر از سکه است، در نتیجه تمایل پیدا می‌کنند، سرمایه خود را به بازار کم‌ریسک‌تر سکه تبدیل کنند. از آن سو در سمت عرضه، بازارساز به‌طور فعالانه از طریق صرافی‌های خود اقدام به عرضه ارز می‌کند؛ حال آنکه در بازار سکه، بازارساز به نظر می‌رسد حداقل چون بازار ارز حضور فعالانه‌ای ندارد.

در مقابل کاهشی‌ها عنوان می‌کنند، ماه‌هاست که سکه کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و این مساله جدیدی دربازار نیست. از نظر آنها، این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا حتی ظرفیت آن را نداشته است که سکه را به قیمت ذاتی خود نزدیک کند و با توجه به این موضوع از ضعف تقاضا صحبت می‌کنند. در کنار این، آنها باور دارند بازارساز به‌طور معمول از کانال دلار، قیمت سکه را نیز مدیریت خواهد کرد؛ در واقع آنها انتظار دارند، اگر طلای جهانی کاهشی نشد، بازارساز از طریق عرضه دلار به قیمت سکه نیز فشار وارد کند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: قیمت طلا قيمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۴۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید.

به گزارش تسنیم، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.

کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۳۸ درصدی به ۲۲۹۴ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.

بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.

نرخ بالای بهره به ضرر طلاست، چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد.

ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی ۶ ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۲۶ دلار و ۶۵ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۲۶ درصدی ۹۳۵ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عبور از دژاووی بورسی
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱