Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای نخستین‌بار در وزارت نفت، سامانه نرم‌افزاری تصمیم‌ساز مدیریت شبکه انرژی، در پالایشگاه گاز شهید‌هاشمی‌نژاد به بهره‌برداری رسید. ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، برای نخستین‌بار در وزارت نفت، سامانه نرم‌افزاری تصمیم‌ساز مدیریت شبکه انرژی، در پالایشگاه گاز شهید‌هاشمی‌نژاد به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه که توسط یک هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه فردوسی به اجرا در‌آمده است، از شهریور‌ماه گذشته و پس‌از 16‌ماه تحقیق و کار عملیاتی، راه‌اندازی شده است.

علی فرزانه، مدیر اجرای این پروژه در رابطه با سامانه نرم‌افزاری تصمیم‌ساز مدیریت شبکه انرژی اظهار داشت: در مجموعه‌ای مانند یک پالایشگاه برای تصفیه‌کردن گاز مقداری انرژی مصرف می‌شود. پالایشگاه‌ها واحد‌های مختلفی دارند که میزان مصرف انرژی هر واحد متفاوت است. اگر ما شناخت کاملی از مصرف انرژی هر واحد داشته باشیم به همان اندازه هم انرژی در‌اختیار آن واحد قرار می‌دهیم و در این فرایند انرژی هدر نمی‌رود.

صرفه‌جویی میلیونی در مصرف گاز

فرزانه در رابطه با کاربرد این سامانه هوشمند مدیریت انرژی بیان کرد: اتفاقی که به‌صورت سنتی در پالایشگاه‌های کشور می‌افتد، این است انرژی به‌صورت مجزا با برآورد اولیه‌ای که کارشناس هر بخش انجام می‌دهد، به آن واحد اختصاص پیدا می‌کند و در‌ نهایت مقداری از انرژی تولید‌شده اضافه‌ می‌ماند و به هدر می‌رود. اما سامانه هوشمندی که ما طراحی کردیم، متناسب با میزان ظرفیت پالایشگاه، برآورد دقیقی از میزان انرژی مورد‌نیاز هر واحد دارد و متناسب‌با این نیاز، انرژی مورد‌نیاز هر بخش را به‌صورت دقیق به هر بخش اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره‌به اینکه این سامانه هوشمند برای اولین‌بار توسط یک مجموعه تخصصی داخلی راه‌اندازی شده است، بیان کرد: با راه‌اندازی این سیستم در پالایشگاه گاز شهید‌هاشمی‌نژاد، بین 5 تا 8‌درصد در مصرف انرژی این مجموعه صرفه‌جویی شده است. این میزان صرفه‌جویی در سال، چیزی حدود 20‌میلیون متر‌مکعب گاز است که ارزش ریالی بسیار زیادی دارد.

مدیریت انرژی در نمایشگاه تهران هوشمند می‌شودکویرتایر برنده تندیس نقره‌ای سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی شدامنیت کشور مرهون هوشیاری علمای اهل سنت و شیعیان است/مدیریت انرژی و منابع باید اصلاح شود

در مسیر اعتماد به متخصصان داخلی

فرزانه با بیان اینکه شرکت‌های بزرگی در دنیا مشغول کار در این زمینه هستند، گفت: در دیگر کشورها سامانه‌های مشابه مدیریت انرژی با قیمت‌های بسیار کلان و بیش‌ازیک میلیون دلار توسط شرکت‌های پیشرفته و شاخص تولید شده است. علاوه‌بر زیادبودن قیمت، در شرایط تحریمی که کشور ما با آن روبه‌روست، امکان دسترسی به این سیستم‌ها نیز به‌شکل مطلوب وجود ندارد. سامانه هوشمندی که ما تولید کردیم، با قیمت بسیار کمتر از مدل‌های خارجی تولید شده است.

وی ایجاد اعتماد در بدنه وزارت نفت به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را از نتایج اجرای این پروژه برشمرد و گفت: برای اولین‌بار بود که یک پالایشگاه کشور به متخصصان داخلی برای راه‌اندازی چنین سیستمی اعتماد کرد و خوشبختانه خروجی این طرح آن‌قدر برای مسئولان این مجموعه جالب توجه بود که مدیرعامل پالایشگاه، دستاوردهای سامانه ما را به وزارت نفت منعکس کرده است. به همین دلیل جلسات مشترکی با مسئولان وزارت نفت داریم و تا الان هم گام‌های اولیه را برای راه‌اندازی این سامانه در برخی دیگر از پالایشگاه‌های کشور برداشته‌ایم.

انتهای پیام/282/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۵۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام یکی از گام های تعریف شده برای توقف موتور بدهی در صنعت برق است، گفت : پیش بینی می شود با تزریق این مبلغ و اعتبار باقی مانده در حساب های وکالتی شرکت های توزیع در هفته گذشته، شاهد افزایش حجم معاملات در بورس انرژی برای هفته آتی باشیم.

به گفته سخنگوی صنعت برق در هفته گذشته ارزش معاملات برق در بورس انرژی به ۱۲۱ میلیارد تومان رسید.

رجبی مشهدی ادامه داد: در همین راستا ۳۲ شرکت توزیع برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کردند.

وی گفت: همچنین در هفته گذشته سهم نیروگاه های خصوصی از برق عرصه شده در بورس انرژی ۴۶ درصد و سهم نیروگاه های دولتی ۵۴ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به عزم وزارت نیرو و شرکت توانیر از اجرای این طرح گفت : بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و به حساب شرکت‌های توزیع و همچنین حساب خرید برق شرکت های توزیع واریز خواهد شد و اکنون شاهد رونق و افزایش حجم معاملات در بورس انرژی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش متخصصان داخلی در حراست هوشمند از آسمان کشور ارزنده است
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها