Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان می گوید: ما دنبال این هستیم خدماتی که نظام جمهوری اسلامی می دهد را به مردم بگوییم؛ همه اش هم که فقر و ناامیدی و...که نیست؛ سر و سامان دادن به مردم مظلوم پیرخوشاب.

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

«محرومیت» واژه پرتکراری است که تا آن را از نزدیک ندیده باشی هیچگاه نمی توانی به عمق آن پی ببری؛ باید ۱۰۰ کیلومتر آن طرف تر جازموریان را حداقل ۵ ساعته آن هم با ماشین های کمک دار از قبیل تویوتا و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بری و تا آنجا هم دهها بار سرت به سقف ماشین بخوره و بالا پایین بشی و تازه وقتی هم که رسیدی حال پیاده شدن نداشته باشی و وقتی هم که پیاده شدی و خواستی گلویی تازه کنی، به اندازه یک لیوان آب قابل شرب پیدا نکنی!

محرومیت را وقتی می فهمی که ببینی نوعروس 18 ساله ای که 7 ماهه باردار بود، نیمه شب مسافت 14 کیلومتر از روستای پیرخوشاب را با همسرش طی می کند تا شاید وسیله نقلیه ای پیدا کنند که مرضیه را به درمانگاه برسانند بلکه دردهای او کمی فروکش کند اما تازه حوالی ساعت 12 ظهر است که او را سوار بر وسیله نقلیه کرده و به سمت جازموریان حرکت می دهند؛ به درمانگاه چاه ابراهیم که می رسند پزشک آنجا به مأموریت دیگر مناطق محروم رفته؛ به ناچار سعی کردند مرضیه را به زهکلوت برسانند اما مرضیه که انگار دیگر جسمش توان اینهمه درد و رنج را نداشته، نرسیده به زهکلوت جان می دهد. او با فرزندی که هرگز روی دنیا را ندید به آغوش خاک سپرده شد.

 

محرومیت یعنی زندگی بدون حداقل امکانات اولیه؛ آب شرب سالم، سرویس بهداشتی، سقف مناسب و... اما اهالی پیرخوشاب همه این سالها بدون همه این امکانات و تنها در حصاری که اسم آن را حتی کپر هم نمی شود گذاشت، زندگی کردند. حصاری که دورتادور آن را سنگ روی سنگ چیده اند تا مبادا عقرب ها به داخل آن راه پیدا کنند که عقرب گزیدگی های آنجا تاحالا جان چندین نفر را گرفته و سقف آن را هم از شاخه های نخل درست کرده اند.

 

نخستین نهادی که پا به این روستا گذاشت، کمیته امداد امام خمینی(ره)استان کرمان است؛ آن روزی که نخستین بسته های غذایی برای مردم این منطقه که حدود ۶۰ خانوار هستند، ارسال شد.

 

یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد استان کرمان به اتفاق همکارانش از دو سال پیش که وضع این منطقه را دیدند تا حالا که قرار است بارقه هایی از امید در زندگی آنان ایجاد کنند، پیوسته به دنبال حل مشکلات آنان دویده اند و تا آنجا رفته اند که حالا قرار است بزرگترین اتفاق را برای آنان رقم بزنند؛ ساخت مسکن! 

 

صادقی به خبرنگاران می گوید: ما دنبال این هستیم خدماتی که نظام جمهوری اسلامی می دهد را به مردم بگوییم؛ همه اش هم که فقر و ناامیدی و...که نیست؛ سر و سامان دادن به مردم مظلوم پیرخوشاب؛ نقطه ای با وضعیت بحرانی و ۷۰ کیلومتر مسیر صعب العبور که به همین دلیل، افراد زیادی از جمله زنان باردار، کسانی که دچار مارگزیدگی و عقرب گزیدگی شدند و... به خاطر عدم دسترسی به مراکز بهداشتی درمانی مظلومانه جان باختند.

 

وی ادامه داد: جلساست زیادی گذاشتیم و موضوع را دنبال کردیم تا راهی پیدا شود که مردم از آن منطقه خارج شوند اما نمی شد زیرا هر گاه اراده می کردیم مردم مناطق محروم را جابجا کنیم، با مقاومت از طرف خودشان مواجه می شدیم و این کار ما را سخت می کرد{البته این ناشی از فقر فرهنگی هم بود} اما در پیرخوشاب موضوع کاملاً برعکس بود و مردم خود اصراصر به جابجایی داشتند.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان افزود: برای این جابجایی اما گیروبندهای زیادی هم بود؛ مکاتبات فراوانی شد و الان خود کمیته ورود کرده و مسئله را دنبال می کند؛ در مرحله نخست، آنان را در زهکلوت که دارای امکانات بهتری است اسکان موقت دادیم؛ سپس در قالب طرح «راهبری شغلی» با مدیریت و هدایت مجموعه های جهادی، چند رأس دام که حالا با زاد و ولد به ۵۳۰ رأس رسیدند؛ در اختیار آنان قرار دادیم زیرا شغل اصلی آنان دامپروری است و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی، از رونق افتاده بود.

 


وی به اتفاق شیرینی که اخیراً رخ داده اشاره و بیان کرد: ما ساخت مسکن برای این مردم را دنبال می کردیم که پس از پیگیری های فراوان، زمین مرود نظر تأمین و کلنگ زنی شد و  عملیات ساخت و ساز منزل در زمبن بلامعترضمسکن آغاز شد تا اهالی پیرخوشاب برای اولین بار در عمرشان رنگ آسایش و طعم زیرسقف بودن را بچشند زیرا این اولین تجربه انها از زندگی زیر سقف مناسب است.

 

 

صادقی با بیان اینکه مسائل بهداشت و مدرسه بچه های آنان را هم دنبال می کنیم؛ افزود: جابجایی، اسکان موقت و اشتغال را توأمان انجام دادیم و کارهای فرهنگی هم برای آنان دنبال می شود و خوشبین هستیم مطلع خوبی برای محرومیت زدایی آنهاست.

 

وی اظهار داشت: همزمان با کلنگ زنی، مصالح اولیه نیز بارگیری شد و قرار است این منازل ۵۰ متری ظرف ۵۰ روز ساخته و  تحویل شود که در فاز نخست به تعداد ۱۰ خانوار است و بلافاصله برای دیگر اهالی نیز عملیات ساخت ادامه پیدا می کند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه ساخت این منازل از محل تسهیلات و بخشی هم بلاعوض است و در محلی ساخته می شوند که به همه امکانات(جاده، راه، درمانگاه و...) دسترسی داشته باشند ضمن اینکه در مناطقی که اسکان موقت داده شدند مدرسه موقت هم راه افتاده( تا قبل از این به دلیل کوهستانی بودن منطقه و مسیر سنگلاخی، معلمان راضی نمی شدند به منطقه بروند) و مسجدی هم توسط خیرین در حال ساخت است.

 

وی افزود: برای ساخت هر منزل مسکونی ۵۰ میلیون تومان قرارداد بسته شده و برای هر خانواده زمین هزار متری در نظر گرفته شده تا هم محل زندگی آنان و هم محل دامپروری و دیگر امورات آنان باشد و از این رو ان شاءالله  شهرک خوبی ساخته می شود

 

صادقی  با تأکید بر این موضوع که کمیته امداد استان به دنبال گره گشایی از موارد مشابه پیرخوشاب است و اصرار به جابجایی خانوارها به مناطق مناسب تر دارد؛ گفت: موضوعی که مطرح می شود باید دنبال شود و نباید رها شود.

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه مسجد فهما مسجد مسجد شهادت سردار سلیمانی سقوط هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی مسجد یحیی صادقی ساخت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۶۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی ظهر جمعه در خطبه‌های این هفته مسجد جامع سنندج اظهار کرد: امروزه چند مؤلفه در توسعه جامعه و پیشبرد اهداف مؤثر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: امنیت کشور، امنیت زندگی مردم، اجرای عدالت در همه عرصه‌ها، رسیدگی به مسکن محرومان و ایجاد اشتغال برای جوانان منجر به توسعه جامعه می‌شود و باید مسؤولان این موارد را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه امروز مردم در سرنوشت جامعه اثرگذارند، افزود: شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» نیاز به همراهی مردم دارد و مردم باید در این زمینه همراه مسؤولان باشند.

امام جمعه سنندج همچنین به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و مردم غزه اشاره کرد و گفت: تمامی اقدامات رژیم غاصب با به شهادت رساندن ۳۴ هزار و ۱۸۳ نفر در زمان ۲۰۰ روز شهید و زخمی کردن تعداد زیادی مردم، زن و کودک، کادر درمانی خوی وحشیگری و حیوانی آنها را نشان می‌دهد.

ماموستا رستمی همچنین ویران شدن مساجد، بیمارستان، بهداشت و مسکن در غزه را از دیگر اقدامات وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیست برشمرد و بیان کرد: تمامی اقدامات این رژیم علیه مردم فلسطین و غزه محکوم است و سازمان ملل نیز باید سکوت خود را بشکند و به حمایت از این مردم مظلوم بپردازد.

وی از دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین نام برد و گفت: خداوند حافظ دین اسلام بوده و هیچ دشمنی نمی‌تواند آن را از بین ببرد و روزی ریشه‌های ظلم خشک می‌شود.

امام جمعه سنندج با تبریک هفته کار و کارگر، تصریح کرد: کارگران تلاشگران به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید هستند.

ماموستا رستمی اضافه کرد: پیامبر مکرم اسلام در مورد کارگران می‌فرمایند، قبل از خشک شدن عرق کارگران حق و حقوق‌شان را پرداخت کنید، و این توجه پیامبر مکرم اسلام به افرادی که نقش مهمی در به حرکت درآوردن چرخ‌های توسعه و تولید دارند نشان از جایگاه ویژه است.

کد خبر 6089037

دیگر خبرها

  • بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان
  • دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد
  • خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد 
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • نتایج جالب از پژوهشی درباره حس پیری/ زنان درباره سن پیری مردان چطور فکر می‌کنند؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • اخلاص امام راحل(ره) بزرگ‌ترین پشتوانه کمیته امداد است