Web Analytics Made Easy - Statcounter

سودان برای اولین بار پس از سرنگونی نظام عمرالبشیر از مصر به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد. ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه سودان تریبون ، دولت خارطوم رسما از مصر به دلیل اختلافاتش با این کشور در خصوص مثلث حلایب به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و از این شورا خواست رسیدگی به این موضوع را در دستور کار امسال خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حلایب منطقه‌ای است که میان مصر و سودان و دریای سرخ قرار دارد و از زمان استقلال سودان در سال 1955 خارطوم و قاهره در خصوص این منطقه با یکدیگر اختلاف دارند به گونه‌ای که در سال 1958  دو طرف در آستانه جنگ قرار گرفتند.

بر اساس قطعنامه استقلال سودان، حلایب بخشی از خاک سودان محسوب می‌شود اما نظامیان مصری این منطقه را طی دهه 1990 میلادی به اشغال خود درآورند. بارها سودان از دولت مصر درخواست کرده برای پایان دادن به اختلاف دو کشور در خصوص مثلث حلایب به دادگاه‌های بین‌المللی رجوع شود اما قاهره تاکنون به این درخواست پاسخ مثبتی نداده و آن را رد کرد‌ه‌ است.

پیشتر سرلشکر عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی سودان گفته بود: حلایب جزیی از خاک سودان است و خارطوم امیدوار است اختلافاتش با مصر در این خصوص پایان یابد.

استعفای مدیر سرویس امنیتی سودان و تشکیل کمیته تحقیقاتی درباره شورش مسلحانه

این روزنامه در خبر دیگری نوشت: به دنبال استعفای هفته گذشته مدیر سرویس امنیتی سودان شورای حاکمیتی  سرلشکر "جمال عبدالمجید قسم السید " را به عنوان مدیر جدید سرویس امنیتی سودان تعیین کرد. او پیش از منصوب شدن به این سمت ریاست بخش اطلاعات ارتش سودان را به عهده داشت.

به دنبال شورش  هفته گذشته نیروهای هیئت عملیات وابسته به سرویس‌های امنیتی سودان ابوبکر دمبلات مدیر سرویس امنیتی این کشور از سمت خود استعفاء داد. او متهم شده بود که در انجام وظایفش کوتاهی کرده است.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۶۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در تداوم دیپلماسی فعال امنیتی و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای، عصر امروز (چهارشنبه) یادداشت تفاهم امنیتی بین «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه به امضا رسید.

بر اساس این یادداشت تفاهم، سطح مناسبات و همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های مختلف راهبردی افزایش خواهد یافت.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی امروز با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.

بنا بر اعلام نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، در این اجلاس،‌ دبیران شورای امنیت، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست وزیر، روسای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی ۱۰۶ کشور جهان حضور داشتند.

در اجلاس سن‌پترزبورگ، همچنین چهار نشست با عناوین «تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی ( تهدیدها و فرصت ها)» ، «حفظ هویت ملی و ارزش های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین المللی»، «همکاری های بین المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی» و «مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی» برگزار شد.

همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از محصولات و تولیدات نظامی، فناوری های پیشرفته، امنیت اطلاعات و مقابله با چالش های جدید و انرژی هسته ای نیز برپا شده بود.

کد خبر 847098 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • احمدیان در سن‌پترزبورگ چه می کند؟
  • دیدار و گفت‌وگوی احمدیان و دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه
  • اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه + جزئیات
  • امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  • یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد
  • آغاز به کار نشست عالی امنیتی با حضور احمدیان در سنت‌پترزبورگ
  • استقلال از شکایت ۴۲میلیاردی یک ایجنت تبرئه شد
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • عکسی از دبیر شورای عالی امنیت ایران در نشست امنیتی سن‌پترزبورگ
  • تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت