Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-04@21:33:30 GMT

آثار انتقام سخت بر اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۵۸۸۰۴

آثار انتقام سخت بر اقتصاد ایران

شاید یکی از مهمترین سوالات مطروحه این باشد که انتقام سخت چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟ آیا پروژه انتقام سخت ضربه جدی بر اقتصاد ایران خواهد زد؟ آیا ندای خویشتن داری به بهانه حفظ ثبات اقتصادی قابل قبول است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ حمله گسترده نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق یعنی پایگاه عین الاسد به عنوان بخشی از پروژه انتقام سخت از جهات اقتصادی حائز اهمیت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاید یکی از مهمترین سوالات مطروحه این باشد که انتقام سخت چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟ آیا پروژه انتقام سخت ضربه جدی بر اقتصاد ایران خواهد زد؟ آیا ندای خویشتن داری به بهانه حفظ ثبات اقتصادی قابل قبول می‌باشد؟

برای بررسی آثار اقتصادی انتقام سخت به بررسی وقایع مشابه و آثار آن بر شاخص‌های اقتصادی نظیرشاخص بهای مصرف کننده (cpi)، قیمت ارزو شاخص بهای بورس تهران می‌پردازیم. همچنین اعلام خروج آمریکایی‌ها از برجام در اردیبهشت ۹۷، اجرای خروج آمریکایی‌ها از برجام در آبان ۹۷، ساقط شدن پهباد آمریکایی در خرداد ۹۸، توقیف کشتی انگلیسی در تیر ۹۸ وقایعی هستند که می‌توانند به عنوان نمونه مشابه در نظر گرفته شوند.

لازم به ذکر است اگر چه حوادث احصا شده در فوق شاید از جهات مختلف نظیر میزان اهمیت یا آثار سیاسی با موضوع انتقام سخت تفاوت داشته باشد، اما می‌تواند به عنوان نمونه جهت و شدت آثار آن بر اقتصاد بررسی گردد و قاعدتا با اعمال ضرایبی از میزان اثر گذاری و شدت اهمیت به تخمینی از آثار انتقام سخت نائل گردیم.

اعلام خبر خروج آمریکا از برجام اثری بر شاخص بورس نگذاشته و در کوتاه مدت نرخ ارز را با افزایش کوچکی مواجه کرده که بلافاصله در روند بلند مدت قرار گرفته است، همچنین اثر جدی بر شاخص بهای مصرف کننده نداشته است.

خروج آمریکایی‌ها ازبرجام همزمان آثار مثبت کوچکی بر نرخ ارز، شاخص بورس داشته و آثار جدی بر شاخص بهای مصرف کننده نداشته است.

ساقط شدن پهباد آمریکایی در شیب کاهشی نرخ دلار رخ داده اگرچه علت آن نمی‌تواند باشد و باعث بالارفتن شاخص بورس شده و در شیب افزایشی شاخص بهای مصرف کننده واقع شده که ناشی از افزایش قیمت ارز در چند ماه قبل بوده که با lag بر روی شاخص بهای مصرف کننده اثر گذاشته و نمی‌تواند علت افزایش شاخص بها باشد. دلیل دیگر این مدعا عدم جهش (jump) در آن برهه می‌باشد.

توقیف کشتی انگلیسی نیز در برهه ثبات نرخ دلار رخ داده و تغییری در نرخ آن ایجاد ننموده است. از طرفی در برهه افزایش شاخص بورس رخ داده که می‌تواند تا حدی به بهبود شاخص کمک نموده باشد، اما اثر جدی بر شاخص بهای مصرف کننده نداشته است.   شاخص بهای مصرف کننده از فروردین ۹۷ تا تیر ۹۸  
به نظر می‌رسد اقتصاد ایران به درجه‌ای از مقاومت رسیده است که تاثیر پذیری چندانی از تهدیدات نظامی نمی‌پذیرد یا به عبارت دیگر رابطه معناداری بین شاخص‌های کلان اقتصادی با تهدیدات نظامی قابل رویت نیست.

اگر چه هیجانات از طریق انتظارات بر اقتصاد تاثیرات آنی می‌گذارند، اما مشاهده می‌شود این تاثیرات پایدار نبوده و تعادل کلان پابرجاست. دکتر سجاد کلانتر مهرجردی - مدرس دانشگاه

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اقتصادی انتقام سخت بانک مرکزی سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۸۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۲ کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند

 مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در مراسم روز کار و کارگر چابهار اظهار داشت: کارگران به عنوان ستون فقرات اقتصاد و تولید هستند و اینجانب به نمایندگی از خانواده بزرگ سازمان منطقه آزاد چابهار، ضمن نکوداشت به پاس قدردانی از خدمات ارزنده و بی دریغ کارگران نجیب، متعهد و پرتلاش این روز مبارک را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم.

حمیرا ریگی گفت: بر کسی پوشیده نیست که کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و عرصه تولید جامعه مشغول به فعالیت هستند و نقش بسیار بی بدیلی را در اقتصاد کشور دارند و قطعاً بخش عظیمی از دستاوردهای اقتصادی و صنعتی کشور هم مرهون تلاش های مجاهدانه و شبانه روزی این انسان های شریف، یعنی شما کارگران بزرگوار هستید.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزادچابهار افزود: از این رو رقع موانع تولید و زمینه جهش تولید با مشارکت مردم با دستان مبارک و دانش شما کارگران خلاق و نوآور محقق می‌شود.

وی گفت: روز جهانی کار و کارگر برای همگان تداعی گر تلاش و همت ارزشمند انسان های سخت کوش در عرصه تولید است و این هفته به عنوان هفته کار و کارگر، فرصتی مناسب برای تبیین نقش ارزنده کارگران عزیز در تولید و اقتصاد، توجه به جایگاه منحصر به فرد سرمایه های انسانی در بنگاه های اقتصادی و ارج نهادن به مقام شامخ کارگران و کارفرمایان است.

ریگی بیان کرد: در دوره نوین مدیریتی نوین سازمان منطقه آزاد چابهار با رویکردی توسعه محور و همچنین با رهیافتی لجستیکی از سرزمین اقتصادی منطقه آزاد چابهار در روز جهانی کارگر فرصت را مغتنم شمرده و به افق های جدید می اندیشیم و می خواهیم به کمک شما عزیزان در مسیر جهانی شدن حرکت کنیم که نقش کارگران متعهد، خلاق و فناور در تولید بویژه در حوزه صنعت دانش بنیان بی دیل است و نه تنها به آن ایمان داریم بلکه با پشتوانه آن در این مسیر قدم گذاشتیم و بر این باور هستیم که امنیت اقتصادی هر کشور هم به دست کارگران آن کشور است.

وی تصریح کرد: با توجه با اهمیت و جایگاه کار و کارگر در اسلام امروزه شاهد هستیم که کشورهای توسعه یافته غیر مسلمان توانسته‌اند بر اساس عمل و اقدام در راستای احکام اسلامی و موازین دین اسلام گام هایی را در جهت شکوفایی تولید و رونق اقتصادی خود بردارند و از قوانین مبین اسلام برای رشد اقتصاد کشورهای خود بهره ببرند.

رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزادچابهار گفت: رشد و شکوفایی بر اساس تعهد، سخت‌کوشی و نظم کارگر است و نباید از این غافل باشیم که امنیت شغلی آن حداقل خواسته ای است که کارگران عزیز به آن نیاز دارند و مورد انتظار ما از کارفرمایان بزرگوار است.

وی افزود: بدیهی است که در جنگ اقتصادی امروز کشورهای دشمن با جمهوری اسلامی ایران، تنها می توان با اتکا بر تولید داخلی از آن سربلند عبور کرد و جامعه کارگری در تحقق این امر می تواند نقش موثری داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۱۶۲ کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند
  • واکاوی ممنوعیت پخش مجموعه «حشاشین»
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • بهار کتاب ایران/از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • بهار کتاب ایران؛از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه