Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:12:41 GMT

آخرین آزمایش کرو دراگون امروز انجام می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۰۳۹۹

آخرین آزمایش کرو دراگون امروز انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، اگرچه این پرتاب برای ساعت ۸ صبح روز شنبه برنامه ریزی شده بود اما اسپیس ایکس اواخر روز جمعه اعلام کرد که بالا آمدن آب در اقیانوس اطلس ممکن است مانع بازیابی این کپسول شود و ممکن است این پرتاب در حوالی ظهر انجام شود.    

هدف از این آزمایش که آزمایش «سیستم لغو پرواز» نامیده می شود، این است که مشخص شود این کپسول می تواند جدا شود، موتورهای خود را روشن کند و درصورتی که راکت دچار مشکل شد، فرود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 راکت حامل این کپسول در جو بالای اقیانوس اطلس می سوزد و از بین می رود.  

چنانچه همه چیز به خوبی پیش رود، اسپیس ایکس آماده خواهد بود که نخستین فضانوردان را از زمان پایان برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، از خاک آمریکا به ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب کند.

قرار است کپسول مورد آزمایش سوار بر راکت فالکون ۹ از مجموعه پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کِنِدی پرتاب شود؛ سکوی تاریخی که فضاپیمای آپلو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ از آنجا به ماه پرتاب شد. اسپیس ایکس این مجموعه را اجاره کرده است.

چناچه اسپیس ایکس، آزمایش روز شنبه را به تاخیر بیاندازد، بازه های زمانی روز یکشنبه و دوشنبه برای این پرتاب برنامه ریزی شده است اما پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که اوضاع جوی برای این روزها مناسب نیست.

این پرتاب آزمایشی در حالی انجام می شود که ناسا برای متوقف کردن تکیه خود بر کپسول های روسی «سایوز» به منظور ارسال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی تحت فشار قرار دارد و اسپیس ایکس و شرکت رقیب آن «بوئینگ» سال ها از برنامه زمان بندی شده خود برای ساخت یک کپسول جدید عقب هستند.

راکت مورد استفاده در پرتاب آزمایشی اسپیس ایکس شامل یک مرحله اول تقویت کننده است که برای سومین و آخرین بار دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. کپسول کرو دراگون حدود ۹۰ ثانیه پس از پرتاب  راکت، از آن جدا شده و موتورهای خود را روشن می کند. 

«ایلان ماسک» بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس به تازگی در توئیتی تایید کرد که این راکت از این پرتاب آزمایشی جان سالم بدر نخواهد برد. طبق اعلام ناسا، این راکت در حین ورود به جو زمین بر اثر اصطکاک با هوا و یا نیروهای G از بین خواهد رفت.

اسپیس ایکس اعلام کرد که این کپسول به گونه ای طراحی شده است که نه تنها در چند دقیقه اول بلکه در هر نقطه از سفر راکت به قسمت فوقانی جو، می تواند از خطر فرار کند.  

هشت موتور «سوپردراکو» (SuperDraco) اسپیس ایکس در دیواره های این کپسول تعبیه شده اند و هر کدام از آنها می تواند تا ۱۶ هزار پوند رانش تولید کنند. این موتورها در جریان لغو پرواز می توانند برای حدود ۱۰ ثانیه بیش از ۱۲۰ هزار پوند رانش تولید کنند. رانش یا تراست (Thrust) نیرویی واکنشی است که جسم را در جهت مخالف به حرکت درمی‌آورد.

در مقایسه چهار موتور هواپیمای بزرگ جت ۷۴۷ شرکت بوئینگ می تواند ۲۶۶ هزار پوند رانش تولید کنند؛ این در حالی است که به گفته اسپیس ایکس مرحله اول راکت فالکون ۱.۸۹ میلیون پوند رانش و مرحله دوم این راکت قادر به تولید ۲۱۰ هزار پوند رانش است.

در توضیحات شرکت اسپیس ایکس آمده است که هشت موتور کپسول دراگون کرو مزیتی ارائه می دهند تا در صورت از کار افتادن یک موتور ، فرار هنوز امکان پذیر است.

کپسول کرو دراگون، شبیه کپسول «استارلاینر» شرکت بوئینگ است به این دلیل که در هر دوی این کپسول ها موتورهای تعبیه شده است که دارای سیستم لغو پرواز هستند. اما در کپسول «اوریون» ناسا که برای ماموریت به اعماق فضا طراحی شده است، یک ابزار لغو پرواز جداگانه در نوک این کپسول تعبیه شده است.  

کرو دراگون در جریان آزمایش روز شنبه قرار است موتورهای خود را روشن کند و سپس در راستای ساحل حرکت کند، محموله بار خود را به بیرون بیاندازد و به صورتی بچرخد که سپر حرارتی قسمت پایین آن به سمت اتمسفر قرار گیرد.
چترهای نجات این کپسول آن را قادر می سازد تا فرودی نرم بر اقیانوس اطلس و در نزدیکی گروه بازیابی داشته باشد. ناسا اعلام کرد که راکت حامل این کپسول بر فراز اقیانوس اطلس منهدم می شود. 

ناسا در توضیحات این مأموریت اعلام کرد که زمان انهدام پیش بینی شده بر اساس تعدادی از عوامل از جمله شرایط آب و هوایی و تغییرات جزئی در رفتار و موقعیت این راکت متفاوت خواهد بود اما این رویداد اندکی پس از جدا سازی و یا به محض بازگشت مجدد از قسمت های فوقانی جو صورت گیرد.

ناسا اعلام کرد که تیم های اسپیس ایکس برای بازیابی فوری بقایای این راکت آماده خواهند بود، پرسنل نیروی هوایی آمریکا در بخشی از عملیات بازیابی دراگون، با تیم اسپیس ایکس برای نظارت بر کرو دراگون و نزدیک شدن به این فضاپیما در آب های آزاد اقیانوس اطلس همکاری می کنند. 

در صورت موفقیت آزمایش نهایی سیستم لغو پرواز کرو دراگون، قرار است دو فضانورد کهنه کار به نام «باب بهنکن» و «داگ هورلی» اولین ماموریت اسپیس ایکس در سال جاری میلادی را انجام دهند.کپسول قبلی کرو دراگون در ماه مارس در جریان یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین به ایستگاه بین المللی فضایی رسید اما این کپسول در آزمایش بعدی بر روی سکوی پرتاب منفجر شد و شرکت اسپیس ایکس شکست خورد.

اسپیس ایکس با شرکت بوئینگ در زمینه برنامه تجاری خدمه دار ناسا برای ساخت فضاپیمایی که به ایستگاه بین المللی فضایی برسد، رقابت می کند. کپسول شرکت بوئینگ به نام «استارلاینر» روز بیستم دسامبر بدون خدمه پرتاب شد اما بروز یک مشکل در ساعت این مامورت مانع پهلوگیری این کپسول در ایستگاه بین المللی فضایی شد. 
به رغم این مشکل، بوئینگ و ناسا اعلام کردند که پرواز آزمایشی استارلاینر بیشتر اهداف آنها را برآورده کرده است. ناسا اعلام کرد که بررسی مشکل استارلاینر دست کم دو ماه طول می کشد.

برچسب‌ها فضاپیما ناسا اسپیس ایکس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فضاپیما ناسا اسپیس ایکس فضاپیما ناسا اسپیس ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه

منابع خبری از شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع خبری گزارش دادند که صبح امروز 70 راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه شلیک شده است.

شبکه خبری المیادین لبنان به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که شلیک راکت‌ها از لبنان به یک پایگاه نظامی اسرائیل در جولان اشغالی سوریه اصابت کرده است.

این منبع از دومین حمله موشکی به اصبع الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و جولان اشغالی سوریه خبر داد.

رسانه های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که حدود 70 راکت به بلندی‌های جولان اشغالی سوریه شلیک شده که تعدادی از آن‌ها رهگیری شده است.

رسانه های اسرائیلی از شهرک‌نشینان جولان اشغالی خواستند که به پناهگاه بروند.

مقر فرماندهی لشگر 210 اسرائیل در جولان اشغالی هدف حملات راکتی حزب الله قرار گرفت

در پی این حمله، مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، که در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در غزه و پشتیبانی از مقاومت شجاع و شریف آن و در پاسخ به تجاوز رژیم اسرائیل به منطقه «البقاع»،  رزمندگان مقاومت اسلامی امروز دوشنبه مقر فرماندهی لشگر 210 ارتش رژیم صهیونیستی را در جولان اشغالی سوریه با ده‌ها راکت کاتیوشا هدف قرار دادند.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالیاگر حزب الله نبود اسرائیل به اکثر مناطق لبنان تجاوز می‌کرد

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود
  • ۴۰مبتلا به تب مالت در دیشموک/سه روستا دچار اپیدمی هستند
  • پیشرفته‌ترین لباس فضانوردی رونمایی می‌شود
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • فیلم/ راکت باران کریات سوراخه توسط حزب‌الله لبنان
  • از سامانه راکتی «رجوم» چه می‌دانیم؟ +عکس
  • تصاویری از محل اصابت راکت‌های حزب‌الله به کریمات شمونه | ویدئو
  • برگه‌های آزمایش الکی!
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» ماه آینده انجام می‌شود