Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@04:32:57 GMT

آمریکا در آستانه خروج تحقیرآمیز از عراق

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۱۵۱۵

آمریکا در آستانه خروج تحقیرآمیز از عراق

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، شبکه سی ان ان در گزارشی به موضوع فشارهای اخیر بر دولت ایالت متحده برای خروج از عراق پرداخت و نوشت: علی‌رغم وعده‌های دونالد ترامپ برای پایان دادن به جنگ های آمریکا در خاورمیانه، وی هنوز نظامیان آمریکایی را از عراق خارج نکرده است.

این گزارش افزود: مقامات پارلمان عراق که روابط قدرتمندی با تهران دارند، روندی را برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق آغاز کرده‌اند که یک واکنش تند در قبال حمله آمریکا به ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی این حملات، عملیات‌های مشترک آمریکا و عراق علیه داعش به حالت تعلیق درآمد و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشبرد امور در بغداد تاکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی تنها راه حمایت از عراقی‌ها است هرچند که تاکید کرده، تصمیم گیری درباره این مساله از وظایف دولت بعدی عراق است.

با این حال کارشناسان می‌گویند که حتی خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیز می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. گروه تروریستی داعش به حملات خود ادامه می‌دهد و بدون آمریکا و نیروهای خارجی این گروه فرصت بیشتری برای احیای خود پیدا خواهد کرد. همزمان ایران نیز می‌تواند قدرت خود را در عراق توسعه دهد.

سی ان ان مدعی شد، از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، تهران و واشنگتن در حال رقابت برای نفوذ در عراق هستند و در این نبرد ایران در حال پیروز شدن است. استراتژی مستحکم و پایدار ایران که آمریکا فاقد آن است به تهران اجازه داده است به صورت تدریجی طرح خود را به بافت سیاسی عراق ببافد.

سی ان ان با اشاره به روابط مستحکم ایران در حوزه‌های مختلف با گروههای مختلف عراقی طی سالیان اخیر اضافه کرد، به دلیل این پیوندهای محکم، اصلا تعجب ندارد که مقامات ارشد دولت و پارلمان این کشور بعد از ترور ژنرال قاسم سلیمانی در سمت ایران قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این ترور به سود اهداف دراز مدت ایران است؛ یعنی خروج نظامی آمریکا از منطقه.

«فواز گرگز» استاد روابط بین الملل مدرسه اقتصادی لندن می‌گوید، «ایران در حال حاضر متنفذترین دولت در عراق است و اگر واشنگتن مجبور به ترک عراق شود این قدرت افزایش نیز خواهد یافت».

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه گفت: «اگر آمریکا عراق را ترک کند، مردم کل منطقه فکر می‌کنند که علیرغم ادعاها، ترامپ واقعا هیچ راهبردی برای غرب آسیا ندارد و در پایان مجبور می‌شود به خانه بازگردد.»

سی ان ان اضافه کرد، خروج اجباری از خاک عراق پایانی تحقیرآمیز ماموریت طولانی مدت ارتش آمریکا در عراق خواهد بود که میلیاردها دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را بر باد داده و جان هزاران سرباز آمریکایی را گرفته است.

سی ان ان در پایان نوشت: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا خروج نظامیان آمریکایی از عراق را رد کرد اما همزمان به کاهش احتمالی شمار این نیروها در عراق اشاره کرده است. گرگز در این باره می‌گوید، این پیشنهاد به عنوان یک تمرین نجات دهنده برای آمریکا است که اجازه می‌دهد نیروهای آمریکایی برای مقابله با داعش در تعداد کم در عراق بمانند اما اساسا آغازی است برای روند خروج از خاک عراق.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دونالد ترامپ خاورمیانه نظامیان آمریکایی قاسم سلیمانی داعش خروج نظامیان آمریکایی از عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۱۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل

جان لیمبرت، گروگان سابق سفارت آمریکا در تهران در مطلبی با اشاره به سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا بر لزوم گفتگو بین طرفین تاکید کرد و گفت که صحبت با ایران سخت خواهد بود؛ اما اگر بتواند هر دو طرف را از مسیر فاجعه دور نگه دارد، ارزش دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ جان لیمبرت، دیپلمات پیشین آمریکایی در مطلبی برای اندیشکده ریسپانسیبل استیت کرفت نوشت، برای چندمین بار، ایالات متحده و ایران به یک جنگ آشکار نزدیک شده اند که هیچ یک از طرفین آن را نمی‌خواهند. بر اساس این گزارش، اخیرا اسرائیلی‌ها به ساختمانی در محوطه کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند که منجر به شهادت هفت مستشار نظامی ایران شد.

در مقابل ایرانی‌ها به این نقض اماکن دیپلماتیک اعتراض کرده و با پرتاب صد‌ها پهپاد و موشک جنگی به سمت اسرائیل به آن پاسخ دادند. در این بین آمریکا با هشدار‌های فراوان به رهگیری آن‌ها کمک کرد. اسرائیلی‌ها برای نشان دادن توانایی خود، دست به یک حمله متقابل زدند. به نظر می‌رسد که این مبادله تا دور بعدی فعلا پایان یافته است.

دیر یا زود، اگر آمریکا و جمهوری اسلامی می‌خواهند از این درگیری باخت-باخت اجتناب کنند، باید شروع به گفتگو کنند. ۴۵سال اتهام و نکوهش از سمت دو طرف، دستاوردی برایشان به ارمغان نیاورده است. همچنین برای دولت‌های متوالی ایالات متحده، ایران همچنان معما است و معما باقی خواهد ماند.

با الهام از تروتسکی می‌توان گفت «شما ممکن است کاری با ایران نداشته باشید. اما ایران با شما کار دارد.» برای ایران، آمریکا یک مشغله ذهنی باقی می‌ماند. جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داده که بعد از چهل و پنج سال جایگاه خود را حفظ کرده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید با جمهوری اسلامی صحبت کنیم، در حالی که اصل سیاست جمهوری اسلامی به قول یکی از مقامات ایرانی «مخالفت با آمریکا» است؟

جان لیمبرت ادامه می‌دهد: «ما باید صحبت کنیم، زیرا صحبت کردن (و گوش دادن) به دشمن به معنای تامین منافع ملی ما از طریق برقراری ارتباط است. حرف زدن هرگز به معنای تایید یا حمایت نیست.» تا امروز که دو طرف با هم صحبت نکرده اند، چه اتفاقی افتاده است؟ یا به عنوان مثال وقتی نمایندگان جمهوری اسلامی در جلسات از ملاقات حضوری با همتایان آمریکایی خود اجتناب می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

هر گاه دو طرف، همسایه ها، اقوام، کشور‌ها به هر دلیلی نتوانند با هم صحبت کنند، هر یک از طرفین برای دیگری به طور همزمان تبدیل به مافوق بشر می‌شوند که قادر به هر کاری است. در این صورت، یک ایران مافوق بشر می‌تواند در عرض چند هفته سلاح هسته‌ای بسازد و تحویل دهد، نیرو‌های محور مقاومت را برای انجام ماموریت هایش در هر جایی تقویت و امپراتوری‌های قدرتمند ایرانی دوران یونان و روم را بازسازی کند.

از سوی دیگر، ایالات متحده مافوق بشر نیز می‌تواند سیاست مداخله در رویداد‌های ایران را به شکل دیگری ادامه دهد. در یک سطح، سیاستمداران تهران و واشنگتن به دنبال اجتناب از جنگ ایران و آمریکا هستند. ایران نمی‌خواهد جنگ بزرگ، اوضاع را در این کشور به‌هم ریزد و در واشنگتن، هر دو رئیس جمهور دموکرات و جمهوری خواه می‌دانستند که «جنگ احمقانه دیگر» در خاورمیانه یک بازنده سیاسی به همراه دارد.

در سال ۲۰۱۶، ترامپ در برابر چنین جنگ‌هایی مقاومت کرد و پیام او قدرتمند بود. اگرچه او به طرز احمقانه‌ای توافق هسته‌ای ایران را رها کرد و تهدیدی عجیب برای زدن «۵۲ مکان تاریخی» در ایران مطرح کرد، اما به وضوح شکی برای پرهیز از جنگ نداشت. زمانی که مشاور امنیت ملی‌اش او را به سمت رویارویی سوق داد، وی را اخراج کرد.

آیا نخست وزیر بنیامین نتانیاهو می‌خواهد ایالات متحده را وارد جنگ با ایران کند؟ به نظر می‌رسد که او در پی حفظ خود در قدرت است. جنگ‌ها اغلب با بیان اینکه هر دو طرف خواهان صلح هستند، آغاز می‌شود. اما محاسبات نادرست یا دست کم گرفتن طرف مقابل و اقدامات شخص ثالث می‌تواند کشوری را به سمتی سوق دهد که خود می‌داند ویرانگر است. لیمبرت در نهایت تاکید کرد که صحبت با جمهوری اسلامی سخت خواهد بود، اما اگر بتواند هر دو طرف را از مسیر فاجعه دور نگه دارد، ارزش دارد.

دیگر خبرها

  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • تحصیل رایگان دانشجویان معترض آمریکایی در ایران + اسامی دانشگاه‌ها
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • درب دانشگاه‌های ایران به روی دانشجویان معترض آمریکایی باز شد