Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@13:43:11 GMT

‌آیین سنتی و مذهبی بلغور‌پزان ‌در روستای سنو ‌+ فیلم‌

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۱۵۶۴

‌آیین سنتی و مذهبی بلغور‌پزان ‌در روستای سنو ‌+ فیلم‌

‍‍‍‍‍‍

یکی از این آیین های مذهبی مراسم بلغور‌پزان روستای سنو است که یکی از ویژگی‌های آن وحت و همدلی است که در بین مردم این روستا ایجاد کرده و چند سالی می‌شود که این مراسم توانسته وحدت و همدلی را در کل شهرستان گناباد ایجاد کند. ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، آیین‌ها و برنامه‌های مذهبی در ایران داریم که مربوط به شهرهای مختلف است و برخی از آن‌ها ثبت میراث ناملموس ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این آیین های مذهبی مراسم بلغور پزان روستای سنو است که یکی از ویژگی‌های آن وحت و همدلی است که در بین مردم این روستا ایجاد کرده و چند سالی می‌شود که این مراسم توانسته وحدت و همدلی را در کل شهرستان گناباد ایجاد کند.

همه ساله، در اوایل اردیبهشت ماه، جنب و جوش خاصی در روستای سنو ایجاد میشود و مردم، کم کم خود را برای برگزاری جشنی بزرگ، که همه ساله در محل چشمه سنو، به پاس شکرانه چشمهای کم نظیر در حاشیه کویر، که مقاومت خود را به اثبات رسانیده است، آماده میکنند.

گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با دکتر شیخ گنابادی‌ها / پزشکی که به دور از تجملات به مردم خدمت می‌کندآیین «بلغورپزان روستای سنو» گناباد ثبت «میراث ناملموس» ایران شدخراسان رضوی|اسکان 300 مسافر در راه مانده در گناباد

این جشن، که یادگار چند صد ساله و آیین سنتی و مذهبی اهالی روستای سنو میباشد را، میتوان تنها همایش خود جوش و مردمی شهرستان گناباد نامید که ضمن داشتن بار سنتی و مذهبی، یک پیاده روی دسته جمعی است که در ایجاد روحیه نشاط و هم بستگی، ایجاد وحدت نقش مهمی را دارد که در یک روز صبح بهاری، از اول صبح، با پیاده روی دسته جمعی اهالی این روستا به محل مظهر چشمه سنو، شروع میشود و با قربانی کردن چند گوسفند در محل مظهر چشمه، به پخت بلغور که یکی از غذاهای سنتی روستای سنو میباشد میپردازند و نماز ظهر را به شکرانه این نعمت خدادای، سالی یک بار، در کنار چشمه برگزار میکنند. 

در ادامه فیلمی از مراسم بلغور پزان روستای سنو در گناباد را می‌بینید.

گزارش از یاسر سالاری

انتهای پیام/282/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۱۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۰۰ روستای کردستان از ارتباط پایدار و با کیفیت برخوردار هستند

ایسنا/کردستان مدیر مخابرات منطقه کردستان گفت: با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در استان، شرایط بهره‌مندی مشتریان ساکن در یک هزار و ۶۰۱ روستای استان از ارتباطی پایدار و با کیفیت فراهم شده است.

آزاد حکمت، امروز دوشنبه 17 اردیبهشت در گفت‌وگو با رسانه های استان با عنوان این مطلب که سرویس تلفن ثابت به عنوان یکی از سرویس‌های مخابراتی مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است، اظهار کرد: در راستای پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان در خصوص ثبت‌نام و واگذاری سرویس تلفن ثابت، پروژه‌های ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تلفن ثابت در استان صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰۵ هزار و ۱۳۶ شماره تلفن ثابت منصوبه در استان وجود دارد که ۵۲۵ هزار و ۶۶ شماره آن در نقاط شهری و روستایی واگذار شده است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان، با اشاره به آمار مشتریان فعال تلفن ثابت در استان بیان کرد: میزان ضریب نفوذ این شاخص در استان می‌تواند بیانگر سطح کیفی خدمات قابل ارائه این سرویس به مشتریان باشد.

حکمت ادامه داد: با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در استان، شرایط بهره‌مندی مشتریان ساکن در یک هزار و ۶۰۱ روستای استان از ارتباطی پایدار و با کیفیت فراهم شده است.

مدیر مخابرات منطقه کردستان در ادامه با اشاره به اینکه در راستای تحقق اهداف و شاخص‌های راهبردی در حوزه تلفن ثابت استراتژی‌های قابل توجهی تدوین و برنامه‌ریزی شده است، گفت: قطعا با حرکت در این مسیر شاهد ارتقاء شاخص‌های کمی و کیفی سرویس تلفن ثابت در استان بیش از گذشته خواهیم بود.

وی همچنین تصریح کرد: از آنجاییکه تلفن ثابت یک محصول زیرساختی برای استفاده از دیگر محصولات مبتنی بر این سرویس بشمار می‌رود اضافه کرد: اینترنت خانگی ADSL ،VDSL و FTTH از دیگر محصولات و خدمات قابل ارائه به مشتریان است که تلفن ثابت زیرساخت‌های آن را فراهم آورده است.

حکمت یادآور شد: با تامین تجهیزات و اختصاص سرمایه‌های لازم، پروژه‌های قابل توجهی در استان برای سال جاری در دست اقدام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردم این شهر امروز پنجاه بِدَر را جشن گرفتند/ جشنی که مدارس را هم تعطیل می‌کند!
  • آغوش باز باغستان سنتی قزوین برای آیین «پنجاه‌به‌در»
  • «پنجاه به دَر» قزوینی‌ها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟ (+عکس)
  • برنامه وزارت علوم برای افزایش ضریب نفوذ فناوری در صنایع سنتی
  • این مراسم به لطافت برگ گل برای نوزادان برگزار می‌شود| از آیین گل غلتان چه می‌دانید؟
  • مدارس نوبت عصر شهر قزوین «پنجاه‌به‌در» تعطیل است
  • پایگاه های امداد و نجات متنوع در تنگستان ایجاد شود
  • سخنرانی رئیسی در آیین تجلیل از مدال آوران و قهرمانان ورزشی آغاز شد
  • ۱۶۰۰ روستای کردستان از ارتباط پایدار و با کیفیت برخوردار هستند
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر