Web Analytics Made Easy - Statcounter

جدی نگرفتن تاریخ انقضا لوازم آریشی و بهداشتی می تواند برای سلامت شما مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، براي آشنايی بيشتر با نحوه نگهداري و مدت زمان ماندگاري انواع لوازم آرايش، ابتدا لازم است بدانيد که محصولات استاندارد داخلي يا محصولات خارجي که داراي مجوزهاي لازم از وزارت بهداشت هستند، دو نوع تاريخ مصرف دارند؛ تاريخ اول، همان تاريخي است که مدت زمان انقضاي محصول را نشان مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا اگر روي يک محصول آرايشي تاريخ ۲۰۱۵ يا ۱۳۹۵ درج مي‌شود، تاريخ مصرف دوم، به شكل يک قوطي کرم با در باز، پشت محصولات آرايشي و بهداشتي درج و کنار اين قوطي عددهايي مانند ۳، ۹، ۱۲ يا هر عدد ديگري نوشته مي‌شود. معناي اين اعداد، آن است که در صورت باز کردن در محصول آرايشي، مي‌توانيد ۳، ۹ يا ۱۲ ماه آن را مصرف کنيد. يعني حتي اگر تاريخ انقضاي محصول نگذشته باشد هم بايد به اين تاريخ انقضاي دوم توجه كنيد تا دچار عوارض استفاده از محصول تاريخ‌گذشته نشويد.

طول عمر محصولات آرایشی

•  ژل دوش و شامپو: 3-2 سال
•  لوسیون بدن: 12-9 ماه
• کرم صورت: کاسه ای 9 ماه، بطری های پمپی یا تیوپی 12 ماه
•  کرم پودر: مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد؛ توجه و  نداشتن دقت کافی بر روی تاریخ مصرف لوازم آرایشی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای پوست داشته باشد. کرم پودرهای پوششی بیشترین طرفداران را در بین لوازم آرایشی دارد و مصرف کنندگان آن باید بدانند تمام کرم پودرهایی که خطوط و لک های پوستی را برطرف می کند، تنها بین 6 تا 12 ماه تاریخ انقضا دارد و کانسیلرها حداکثر 1 سال قدرت ماندگاری دارد. خانم ها برای محافظت از پوست صورت خود و جلوگیری از بروز سرطان، باید لوازم آرایشی مرغوب، معتبر و دارای تاریخ انقضا خریداری کنند در غیر این صورت عوارض جبران ناپذیری به مرور برای پوست و چشم های آن ها به وجود می آید.
• براش های آرایشی: براش های آرایشی از قوانین تاریخ انقضا لوازم آریشی تبعیت نمی کنن ولی مثل پودرها خوبه که بدونین براش ها جز وسايل پر كاربرد آرايشي به حساب ميان. اين براش ها براي پخش كردن كرم پودر و رژگونه، سايه زدن، رژ لب زدن و ... استفاده مي شن براي همين بايد حواس مون به اين محصول باشه. اين برس ها رو بهتره ماهي يكبار با آب ولرم و يك مايع شستشوي ملايم بشويين و اجازه بدين كاملا خشك بشه تا باكتري هايي كه داخلش مونده از بين بره. هر موقع كه براش ها تون تغيير شكل داد و شروع به ريختن كرد، موقع اون رسيده كه سراغ خريد براش تازه برين.
• لاک ناخن: شاید تصور کنید لاک ناخن تاریخ انقضا ندارد و لزومی ندارد لاکی که سال هاست در میان لوازم آرایش تان است را دور بریزید. بهتر است بدانید لاک ناخن به دلیل انتقال ماده حساسیت زا به سایر قسمت های پوست و آسیبی که به ناخن وارد می کند، نباید به مدت طولانی استفاده شود و منقضی شدن آن برای سلامت پوست بسیار مضر است. افراد محصولات آرایشی استاندارد و مارک های معتبر را فقط از مراکز مطمئن خریداری کنند تا از زیان و ضرر مواد تقلبی محصولات آرایشی بهداشتی جلوگیری شود. بهتر است لاک های تان را بعد از 2 سال دور بیندازید.
• ریمل مژه و ابرو: ریمل جزو یکی از محبوب ترین لوازم آرایشی محسوب می شود که خانم ها برای زیباتر نشان دادن چشم های خود آن را مدام استفاده می کنند اما باید توجه داشت برای کاهش عوارض چشمی هر ریملی تنها 3 تا 4 ماه تاریخ انقضا دارد و گذشت این تاریخ به منزله دورانداختن آن است. هر زمانی که شما برس ریمل یا خط چشم خود را به درون مخزن آن فرو می برید در واقع آن را در میان باکتری ها فرو خواهید برد. درواقع این محصول دارای کوتاه ترین طول عمر است. از این رو اگر مایلید چشمان خود را از خطر ابتلا به عفونت ها دور کنید، بهتر است خساست به خرج ندهید و زود به زود ریمل تان را عوض کنید.
•  پوشاننده سیاهی دور چشم: 6- 3 ماه
•  کرم روز و شب: 9- 6 ماه
•  پاک کننده آرایش چشم و صورت: 6- 9 ماه
•  اسکراب و لایه بردارها: 6- 9 ماه
•  ماسک مرطوب کننده: 6- 9 ماه
•  ماسک پاک کننده: 6- 9 ماه
•  کرم ضد قرمزی: 8 ماه
•  لوسیون بدن: 12 ماه
•  رژگونه:  به تاریخ انقضای رژگونه ها دقت کنید. اگرچه رژگونه پودری یک ماده آرایشی خشک است، اما به مرور زمان و گذشتن از تاریخ مصرف آن، باید کنار گذاشته شود. این موضوع در مورد نوع کرم آن بسیار مهم است. تاریخ انقضای رژگونه ها معمولا بین 12 تا 18 ماه است.
•  سایه چشم: 3-2 سال
•  پنکیک: 3-2 سال
•  مداد ابرو: 2 سال
• مداد چشم: دورانداختن مدادهای قدیمی بسیار مهم است. از آنجایی که چشم ها بسیار حساس هستند، مراقبت و نگهداری موادی که با چشم سروکار دارد، بسیار سخت است. برای اینکه عمر مداد خط چشم را بیشتر کنید، آن را به کرات بتراشید تا پوشش بیرونی مداد تراشیده شود. اگر از مدادهای خود به درستی نگهداری کنید، حدود 18 تا 24 ماه باقی خواهدماند.
•  رژ و مداد لب: رژلب از آن دسته لوازم آرایشی است که دیر فاسد می شود، اما به دلیل برخورد زیاد با لب و دهان نباید از آن ها زیاد استفاده کرد. خصوصا بعد از سرماخوردگی یا بیماری های دهان و لب، رژلب تان را عوض کنید. ظاهر رژ لب فاسدشدن آن را نشان می دهد. رژ لب های جامد وقتی سفت می شود و خوب روی لب نمی نشیند و رژلب های مایع وقتی چسبناک می شود، باید با آن ها خداحافظی کنید. عمر مفید یک رژلب بین 12 تا 18 ماه است.

نشانه های لوازم آرایش فاسد

شناخت نشانه های فساد در مورد برخی مواد آرایشی ضروری است، اما در برخی دیگر حتی استفاده از محصول بعد از فرا رسیدن تاریخ انقضا هم مشکل ساز نمی شود. مثلا عطرها هر چند تاریخ شان بگذرد برای سلامت مضر نخواهندبود. رنگ عطری که فاسد شده و از زمان مصرف آن گذشته، معمولا تیره است و بوی اولیه خود را ندارد. در نتیجه فرد مصرف کننده خواه ناخواه آن را کنار می گذارد اما بوی بیشتر محصولات آرایش مثل رژلب، کرم پودر و... معمولا پس از مدتی تغییر می کند و بوی روغن اشباع شده دارند.

محصولات پودری نیز خشک می شوند و بافتشان تغییر می کند. برخی محصولات به ویژه ریمل و خط چشم هم بوی نامطبوعی می گیرند یا خشک می شوند. در مورد محصولاتی که با چشم در ارتباط اند باید به محدوه زمان مصرف توجه زیادی داشت.

توصیه های کاربردی

۱- هر موقع كه لوازم آرايش مي خرين بهتره تو يه جايي مثل گوشي يا دفتر يادداشت‌تون تاريخ انقضا رو بنويسين تا خيالتون بابت اينكه كي وقته دور ريختن لوازم آرايشتون راحت بشه. لوازم آرايش هم مثل هر ماده‌ي مصرفي ديگه‌اي راس زمان انقضا فاسد مي شه و ديگه نمي تونين ازش استفاده كنين.
۲- دقت كنين وسايلي رو بخرين كه از تاريخ توليدش خيلي نگذشته باشه، چون فرض كنين اگه يه رژ لب يك سال تاريخ مصرف داشته باشه، بعد موقعي كه شما اون رو مي‌خرين 7 ماهش گذشته باشه، قطعا خيلي نمي تونين ازش استفاده كنين.
۳- همه محصولات آرایشی باید شکل یک بطری درباز به همراه یک عدد روی بسته بندی هایش داشته باشد. این علامت ممکن است روی جعبه یا روی خود محصول تعبیه شده باشد. قبل از این که جعبه لوازم آرایشی را دور بیندازید حتما به این علامت روی جعبه دقت کنید.
شمارش این عدد از زمانی شروع می شود که درب محصول را باز کرده اید نه از روزی که آن را خرید کرده اید. پس اگر محصول را خریده اید و به مدت یک ماه درب آن پلمپ مانده و باز نکرده اید این یک ماه به حساب نمی آید. از اکنون به بعد با دقت به این نشانه دیگر محصول تاریخ گذشته مصرف نخواهید کرد.
۴- دما و شرايط محيطي نگهداري از محصولات آرايشي هم بسيار مهم است. معمولا دماي مناسب براي نگهداري از تمام محصولات داخلي و خارجي استاندارد که داراي تاييديه‌هاي لازم از وزارت بهداشت هستند، در کاتالوگ يا روي جعبه آنها درج شده‌است. برخي از محصولات را بايد در يخچال نگهداري كرد و برخي ديگر را مي‌توان در دماي زير ۲۴درجه سانتي‌گراد هم نگه داشت.
نکته مشترکي که درباره نگهداري مناسب از انواع لوازم آرايش براي پيشگيري از فساد زودرس آنها وجود دارد، اين است که در محلي خشک و خنک و دور از تابش مستقيم نور آفتاب قرار بگيرند. برخي محصولات آرايشي هم بايد در جاي تاريک نگهداري شوند که اين مساله روي برچسب محصول عنوان مي‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی داورزن امروز گفت: هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان، امسال زیر کشت انواع محصولات جالیزی قرار گرفته است.     سعید خسروجردی با اشاره به کشت مالچ در مزارع جالیز به منظور ذخیره‌سازی آب، کاهش آبیاری و رویش علف‌ های هرز، اظهار کرد: بهره برداران بیش از ۹۹ درصد مزارع جالیز در داورزن، از شیوه کشت مالچ استفاده می کنند و با این روش کاشت، محصول یک ماه زودتر وارد بازار مصرف می‌ شود.   وی افزود: امسال ۸۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان داورزن، زیر کشت زیره رفته است که با میانگین عملکرد ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار، پیش بینی می‌ شود ۵۶۰ تن محصول زیره از این سطح برداشت شود.   وی گفت: زیره سبز، از گیاهان دارویی بومی داورزن است که به دلیل استفاده کمتر از سموم و کودهای شیمیایی، محصول تولیدی این شهرستان در ردیف گیاهان سالم قرار دارد و به صورت پودر و ادویه و در صنعت عرق‌ گیری، استفاده می‌ شود.   مدیر جهاد کشاورزی داورزن خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه بیش از ۴۰ ساله کشت زیره در این منطقه، کشاورزان زیره کار این شهرستان دارای دانش فنی و بومی بالایی هستند که این امر منجر به دستیابی به عملکرد تولیدی تا هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار شده است.   خسروجردی گفت: ۱۲۸ هکتار از مزارع این شهرستان نیز امسال به کشت کلزا اختصاص یافته است که ۹۵ هکتار آن با شیوه‌ های نوین آبیاری می شود.   وی بیان کرد: ۲ هزار و ۲۶۰ هکتار از عرصه های کشاورزی شهرستان داورزن نیز به عمل آوری محصولات باغی اختصاص دارد.   وی گفت: از این سطح ۱۴۵ هکتار انگور است که به طور متوسط با میانگین عملکرد ۱۴ تن محصول در هکتار، حدود ۲ هزار تن محصول از تاکستان های شهرستان برداشت می‌شود که بیشترین آن گونه های عسکری، پیکامی، ترکمن و یاقوتی است.   مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: هم اکنون ۴۵ استخر کشاورزی در این شهرستان به صورت دومنظوره و برای پرورش آبزیان فعالیت دارند.   مرکز شهرستان داورزن در ۷۵ کیلومتری سبزوار و ۳۰۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳