Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@22:32:51 GMT

بازار مسکن آرام‌تر شد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۹۳۳۷

بازار مسکن آرام‌تر شد

با فروکش کردن التهابات ناشی از تغییر قیمت بنزین و تنش‌های منطقه‌ای، رشد قیمت مسکن متوقف شده و واسطه‌ها از کسادی معاملات در دو هفته اخیر خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، همزمان با افت معاملات مسکن بعد از تنش‌های اخیر منطقه‌ای، رشد قیمت‌های پیشنهادی نیز متوقف شده و فعالان بازار از محو شدن شوک افزایش قیمت بنزین در بازار مسکن خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آن‌که خرید و فروش مسکن در شهر تهران طی آذرماه ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کرد قیمت‌های پیشنهادی تا ۱۵ درصد و قیمت‌های قطعی ۸.۵ درصد بالا رفت که به نگرانی‌ها از ورود بازار مسکن به دوره پرش قیمتی منجر شد. اما واسطه‌های ملکی بیان می‌کنند که بازار مجددا آرام شده و طرف تقاضا در نشست‌ها دست بالا را پیدا کرده است.

بررسی آگهی‌های عرضه شده به بازار مسکن نیز گویای آن است که فایل‌های زیر قیمت و به‌قیمت روز به روز بیشتر می‌شود. این در حالی است که در دو هفته‌ی قبل عمده مالکان این نوع واحدها، فروش را به حالت تعلیق درآورده بودند. با ورود املاک زیر قیمت انتظار می‌رود سایر مالکان نیز نرخ‌های پیشنهادی را پایین بیاورند و فضا برای رونق بازار در شب عید فراهم شود.

یکی از مشاوران املاک منطقه ۸ تهران گفت: خاصیت دیرپذیری بازار مسکن با افزایش وسایل ارتباط جمعی و ورود تکنولوژی از بین رفته است. پیش از این نوسانات بازارهای موازی اثر خود را شش ماه بعد در بخش ملک نشان می‌داد اما بعد از تغییر قیمت بنزین به یکباره شاهد افزایش نرخ‌های پیشنهادی بودیم. تنش‌های اخیر منطقه‌ای نیز باعث کسادی معاملات شد که البته این شرایط دوام چندانی ندارد و احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش معاملات خواهیم بود. اوضاع بازار تعریفی ندارد اما از رکود مطلق خارج شده‌ایم. از طرف دیگر آن‌قدر فایل در بازار وجود دارد که رقابتی بین مالکان است و هرکس ارزان‌تر بفروشد امکان فروش ملک او بیشتر می‌شود.

در روزهای اخیر برخی متقاضیان که به دنبال فایل‌های مرغوب می‌گشتند از خرید خانه در شرایط فعلی منصرف شدند اما معدود خریداران آماتور با این پیش‌فرض که ممکن است با رشد قیمت در ماه‌های آینده مواجه شوند از ایده‌آل‌های خود درخصوص خانه‌ی مورد نظر کوتاه آمدند. آسیب دیگر این روزها از طرف واسطه‌های غیرحرفه‌ای به بازار ملک وارد شد. بدین صورت که مالک، واحد خود را با قیمت نامتعارف به یک مشاور نابلد می‌سپارد و پذیرش قیمت از سوی مشاور به توهم قیمتی دامن زد.

مکانیزم بازار مسکن بدین صورت است که معمولا از آذرماه تعداد معاملات افزایش پیدا می‌کند. این رفتار دست کم طی دو سال قبل وجود داشته و تا خردادماه سال بعد ادامه یافته است. سپس بازار وارد رکود می‌شود. بنگاهی‌ها بیان می‌کنند که این وضعیت معمولا با مقداری شدت و ضعف همواره طی دهه‌های اخیر در بازار حاکم بوده اما تفاوت این دوره با سایر دوره‌ها در این است که ظرفیت جهش قیمتی وجود ندارد. خرید و فروش افزایش یافته اما اغلب متقاضیان برای حفظ ارزش پول اقدام به خرید می‌کنند. ممکن است قیمت‌های اسمی در این شرایط بالا برود اما اگر خواب سرمایه در دوره رکود را در نظر بگیریم سوددهی مناسبی برای آن دیده نمی‌شود.

طی دو ماه اخیر معاملات افزایش یافته است. آذرماه تعداد قراردادهای خرید و فروش ۱۳۵ درصد نسبت به آبان بالا رفت. آمار اتحادیه املاک گویای آن است که معاملات در دی‌ماه نیز ۱۷ درصد نسبت به آذرماه افزایش یافته اما بسیاری از مشاوران سنتی چنین رونقی را احساس نمی‌کنند. بررسی علت این مساله نشان می‌دهد عمده قراردادها در دفاتری به امضا می‌رسد که از ابزارهای نوین و نیروهای آموزش دیده استفاده می‌کنند. هرچه میزان تسلط مشاوران به امکانات به‌روز، بیشتر باشد، امکان عقد قرارداد از سوی آنان افزایش پیدا می‌کند.

تحلیل یک کارشناس از آینده بازار مسکن

مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن درباره علت ایجاد رونق زودتر از انتظار در بازار مسکن به ایسنا گفت: آمار شهریور و مهرماه که تعداد معاملات تهران به شدت پایین آمده بود و به حدود ۳۰۰۰ فقره رسیده بود یک استثنا است و نمی‌توان روی آن تحلیلی ارایه داد. حالت طبیعی این است که ماهیانه حدود ۱۰ هزار معامله در شهر تهران داشته باشیم که این اتفاق در آذرماه افتاد. در سه ماه آخر سال هم احتمالا این روند ادامه می‌یابد اما آن‌طور که قیمت‌ها ۸.۵ درصد بالا رفت شاهد چنین رشد قیمتی نخواهیم بود.

لینک کوتاه: asriran.com/002yZJ

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد

عربستان احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش می‌دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت دنیا احتمالاً قیمت رسمی فروش تمام درجات نفتی خود به آسیا را در ماه ژوئن تا بالاترین رقم طی 5 ماه گذشته افزایش می‌دهد. قیمت رسمی فروش نست سبک عرب احتمالاً 70 تا 90 سنت افزایش یافته و به 3 دلار در هر بشکه  بالاتر از شاخص عمان/دبی می‌رسد که بالاترین رقم از ماه ژانویه است.
اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شداحتمال افزایش قیمت نفت خام عربستان برای بازار آسیا

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) فرآوری نفت خام «آپر زاکوم» را در پالایشگاه نوسازی شده روایس آغاز کرده و صادرات درجات متوسط ترش نفت را کاهش داده است.
تغییر در مواد خام اولیه پالایشگاه ادنوک باعث شده صادرات نفت خام موربان در آوریل به رکورد 1.65 میلیون بشکه در روز برسد که قیمت نفت خام ترش سبک را پایین آورده است.
عرضه بالای نفت خام سبک و حاشیه‌های پایین سوددهی نفتا احتمالاً افزایش قیمت نفت فوق سبک عرب را بین 30 تا 50 سنت در ماه ژوئن نگه می‌دارد. قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان معمولاً پنجم هر ماه منتشر شده و قیمت گذاری نفت ایران، کویت و عراق را مشخص می‌کند، یعنی حدود 9 میلیون بشکه در روز فروش نفت به آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت‌ نفت را بر اساس توصیه مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود طی ماه‌های گذشته، بر اساس سوددهی و قیمت محصولات تعیین می‌کند.
انتهای پیام/59

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • رشد اندک بهای سکه و ثبات قیمت نیم سکه در معاملات امروز
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها