Web Analytics Made Easy - Statcounter

    هنگامی که قانونگذار در سال ۱۳۴۹ قانونی را با عنوان «قانون کارآموزی» تصویب کرد به دنبال این هدف بود که با تعریف صریح و روشن از آنی، تسهیلات و ضمانت اجرا‌های لازم را اندیشیده باشد. اما به مرور با تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی و دگرگونی فضای کسب و کار «کارآموزی» نه تنها تبدیل به سکوی پرش جویندگان اشتغال نشد بلکه تبدیل به محلی برای سودجویی برخی از کارفرمایان از سیل عظیم افراد جویای کار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش «تابناک» با گشت و گذار در فضای کسب و کار شاهد این هستیم که برخی از شرکت‌ها و کارگاه‌ها برای فرار از تعهدات قانونی و مالی به جای جذب نیروی کار دائم اقدام به جذب افرادی در قالب قراراداد کاری موقت و به نام کارآموزی می‌نمایند. این بنگاه‌ها به دنبال این هستند تا با سودجویی از جمعیت عظیم افراد جویای کار حداکثر بهره برداری را داشته و با تغییر و تعویض نیروی کار و اخراج آن‌ها با بهانه پایان دوره کارآموزی از تعهدات قانونی و مالی شانه خالی کنند.

در همین ارتباط روز گذشته به نقل از دیوان عدالت اداری اعلام شد که براساس رای هیئت عمومی این دیوان کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران شدند. این رای همانگونه که امید‌هایی را به همراه داشت ابهامات و سوالاتی را به همراه خود مطرح کرد که برای پاسخ به آنان بهتر است که به متن نظر صادر شده توجه داشته باشیم.همچنین عیان گردید که برای جلوگیری از فضای سوء استفاده از جویندگان کار باید به جوانب دیگر این موضوع هم توجه شود.

در اطلاعیه دیوان عدالت اداری آمده است: «در خصوص آراء صادره از هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کارگر و کارفرما درباره پرداخت حق بیمه دوره کارآموزی کارگران، هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی اعلام کرد کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه در دوره کارآموزی کارگران می‌باشند.

این گزارش حاکی است در نظریه اتفاقی اعضای هیات تخصصی کار، بیمه و تامین اجتماعی که در مورد تعارض آرای صادره درباره رای به هیات عمومی ارائه شده، پس از تایید تعارض آراء در این مورد چنین آمده است: با عنایت به این که کارفرما یک شرکت صنعتی بوده نه یک مرکز آموزشی و هدف از جذب افراد و آموزش آن‌ها در نهایت استخدام کارآموزان است که به قراینی همچون پرداخت مبالغی تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی و بهره وری و. در فیش حقوقی به شکات و اخذ تضمین جهت تعهد به خدمت، اشتغال کارآموزان در تابستان و ایام فراغت از تحصیل و احکام تبدیل وضعیت برخی از آن‌ها قابل استنباط است؛ لذا شاکیان مشمول بند یک و قسمت اول تبصره یک ماده ۱۱۲ قانون کار بوده و مطابق بند الف. ماده ۱۱۳ قانون مذکور رابطه استخدامی کارگر در مدت کارآموزی قطع نمی‌شود و این مدت از هر لحاظ جزء سوابق کارگر محسوب می‌شود بنابراین مطابق مواد ۵ و ۱۴۸ قانون مذکور حق بیمه این مدت می‌بایست توسط کارفرما پرداخت گردد و دادنامه‌های شماره ۴۱ و ۴۳ مورخ ۹۶/۵/۳ شعبه ۱۹ تجدیدنظر و دادنامه شماره ۱۲۹۵ مورخ ۹۴/۶/۲۸ صادره از شعبه ششم تجدیدنظر در حدی که متضمن این معنی است صحیح و منطبق با قوانین و مقررات تشخیص داده می‌شوند».

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی، ضمن وارد دانستن اصل تعارض آراء رای به ورود را تایید کردند و بر این اساس کارفرمایان موظف شدند حق بیمه دوره کارآموزی کارگران را پرداخت نمایند»

شاید در وهله نخست به نظر آید که این رای شامل حال همه کارگران شده و همه کارفرمایان را مورد خطاب قرار داده اما همانگونه که در متن رای صادره اظهار شده قید تعلق حق بیمه دوره کارآموزی متلق به شرایط خاص افرادی است یا در شرکت‌های صنعتی مشغول به فعالیت دوره کار آموزی می‌شوند و یا مراکزی که به نیت استخدام اقدام به جذب نیروی کار آموز می‌کنند و لذا این قید را نباید به تمامی کسانی که مشغول دوره کارآموزی هستند تعمیم داد. به بیان دیگر افرادی که در مراکر خاص آموزشی و کارآموزی مشغول به گذراندن دوره کارآموزی بوده شامل این رای نشده و نباید انتظار دریافت حق بیمه داشته باشند.   گفتنی است بر اساس ماده 12 قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صلاحیت و وظایف هیأت عمومی دیوان به شرح زیر است:

۱- رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین‌نامه‌ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوءاستفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود.

۲- صدور رأی وحدت رویه در موارد مشابه که آراء متعارض از شعب دیوان صادر شده باشد.

۳- صدور رأی ایجاد رویه که در موضوع واحد، آراء مشابه متعدد از شعب دیوان صادر شده باشد.

تبصره - رسیدگی به تصمیمات قضائی قوه قضائیه و صرفاً آیین­نامه ­ها، بخشنامه ­ها و تصمیمات رئیس قوه قضائیه و مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی از شمول این ماده خارج است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه رابرت مک ایر سردار حاجی زاده زینب ابوطالبی شهاب حسینی سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا دیوان عدالت اداری بیمه دوره کارآموزی جویندگان کار اشتغال مکانیسم ماشه رابرت مک ایر سردار حاجی زاده زینب ابوطالبی شهاب حسینی سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۹۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در ۱۹۰ کشور به عنوان پایه مالیاتی تعریف شده است اظهار کرد: معنای آن هم مالیاتی است که بر ما به التفاوت قیمت خرید و فروش وضع می‌شود.

وی افزود: خرید یک خانه به قیمت ۵ میلیارد و فروش آن به قیمت ۶ میلیارد، عایدی یک میلیاردی برای صاحبخانه دارد که مالیات مربوط به آن است البته تعدیل تورمی هم داریم و اثر تورم بر اساس داده‌های بانک مرکزی از آن کسر خواهد شد.

موحدی با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازار‌هایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند، چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارز‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

سخنگوی سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: کسانی که می‌خواهند خانه بهتری بخرند، مشمول این مالیات نمی‌شوند، انتقال خانه به فرزندان و خرید خودروی جدید هم مشمول قانون مذکور نیست.

با خرید ۱۰۰ خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

او ادامه داد: اگر کسی ۱۰۰ دستگاه خودرو هم بخرد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود مگر زمانی که بخواهد آن‌ها را بفروشد و سودی کرده باشد.

موحدی بک نظر گفت: در این طرح کسانی که برای خود، همسر و فرزندانشان خودرو خریداری می‌کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد.

تنفس ۳ ساله برای قانون مالیات بر عایدی سرمایه

سخنگوی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده که بعد از تصویب قانون شروع می‌شود؛ بر این اساس تا سه سال، مالکان اموال مشمول قانون، می‌توانند آنچه دارند را بفروشند بدون اینکه مالیاتی به سود آن‌ها تعلق بگیرد.

چه مشاغلی اصلا مالیات نمی‌دهند؟

او با بیان اینکه طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کشاورزان مشمول مالیات نیستند که شامل انواع و اقسام رسته‌ها از جمله دامپروری و زنبورداری هم هست عنوان کرد: بخشی از معافیت‌ها، شامل پایه‌های مالیاتی هم می‌شود که از آن جمله می‌توان به سود بانکی اشاره کرد؛ حدود ۴۰ درصد اقتصاد کشور، یا مشمول مالیات نیست یا معاف از مالیات است.

آیا سلبریتی‌ها مالیات هم می‌دهند؟

موحدی گفت: حساب‌های شخصی و تجاری سلبریتی‌ها شناسایی شده و حتی شرکت‌های تبلیغاتی همکار با آن‌ها هم مورد رصد هستند و بعضی از آن‌ها مالیات هم می‌دهند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: منکر فرار مالیاتی نیستیم، ولی همه تلاش سازمان این است که با بهره‌گیری از همه پایگاه‌های اطلاعاتی موجود، حساب‌های تجاری را شناسایی و از آن‌ها مالیات بگیرد.

به دنبال تحقق میزان مشخصی از مالیات نیستیم

او با بیان اینکه این سازمان مجری قانون است و اینگونه نیست که تضمین بدهد فلان مقدار مالیات جمع‌آوری کند گفت: شاید فسادی در گوشه‌ای باشد یا مالیات ناعادلانه‌ای هم ثبت شده باشد، ولی همه تلاش سازمان امور مالیاتی این است که عدالت مالیاتی را محقق کند.

موحدی خاطرنشان کرد: کسانی که امسال فروش زیر ۱۸ میلیارد تومان سالیانه داشته باشند، مشمول تبصره ۱۰۰ می‌شوند و مالیات محاسبه شده برای آن‌ها به صورت قسطی دریافت می‌شود.

چرا شرکت‌های بزرگ هم معافیت مالیاتی دارند؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: طبق مطالعات انجام شده در سال ۱۴۰۰، ۸۸ درصد سهم مالیات کشور توسط پنج درصد مؤدیان پرداخت شده که بیشتر آن‌ها شرکت‌های بزرگ هستند.

او ادامه داد: این شرکت‌ها به خاطر شفافیت بیشتری که دارند و تمرکز بیشتری هم که سازمان امور مالیاتی روی آن‌ها دارد، مالیات درستی پرداخت می‌کنند، ولی بخشی از معافیت آن‌ها بر اساس قانون است، البته پیشنهاداتی برای سقف گذاری روی معافیت‌ها داشته‌ایم.

موحدی خاطرنشان کرد: در اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم هم بخشی دیگر از ساماندهی مالیاتی و کاهش معافیت‌ها را دنبال می‌کنیم.

سهم اقتصاد غیر رسمی در ایران و کشور‌های پیشرفته

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اقتصاد غیر شفاف یا غیر رسمی، امر پسندیده‌ای نیست و بر اساس برآورد‌های بین‌المللی، حتی در آمریکا هم حدود ۸ درصد اقتصاد به همین شکل جریان دارد عنوان کرد: این رقم برای سوئد ۱۲ و برای ایتالیا ۲۲ درصد و در ایران حدود ۱۸ درصد است.

او تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها با استفاده از ابزار‌های مالیاتی و اقتصادی، به دنبال کاهش اقتصاد غیر رسمی هستند، مثلا مالیات بر عایدی سرمایه در آمریکا از ۱۰۰ سال قبل اجرایی شده است.

موحدی بک نظر گفت: در این بین، بستر مناسب برای ثبت اطلاعات، موجب افزایش شفافیت و کاهش اقتصاد غیر رسمی خواهد شد، ولی هیچ وقت رقم آن صفر نمی‌شود.

آیا اتباع خارجی هم در ایران مالیات می‌دهند؟

او ادامه داد: هر فرد خارجی که بخواهد داخل ایران فعالیت کند، مشمول قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود و در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تمام اشخاص حقوقی و حقیقی غیر ایرانی، مشمول می‌شوند.

طلافروشان خیالشان راحت باشد

موحدی بک نظر تصریح کرد: اعتراض طلافروشان از ابتدای دی ماه سال گذشته شروع شده که مربوط به حوزه مالیات نیست بلکه به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت اعتراض دارند البته تعامل خوبی میان سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت و ستاد قاچاق کالا و ارز وجود دارد تا اگر طلافروشان تاییدیه سامانه جامع تجارت را داشته باشند، نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سامانه مؤدیان نباشد.

او گفت: طلافروشان خیالشان راحت باشد که اگر اطلاعات موجودی طلای خود را ثبت کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد، چون اصولا آن قانون مربوط به افراد غیر تجاری است.

طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طلای مورد استفاده افراد مثل انواع زیورآلات مورد استفاده، تا ۱۵۰ گرم به ازای هر فرد مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود خاطرنشان کرد: بیش از این مقدار هم مربوط به زمانی است که مدت زمانی از آن بگذرد و فرد قصد فروش آن را داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ۷ ویژگی افرادی که در کودکی کمبود محبت داشته‌اند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (20 اردیبهشت)
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده‌اند، این ۷ ویژگی را دارند
  • سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه
  • ۱۰ هزار بیمار خاص مشمول حمایت های بیمه سلامت ایلام هستند
  • افرادی که در کودکی محبت ندیده اند این ۷ ویژگی را دارند
  • چه اسم و فامیلی را می‌توان تغییر داد؟
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (19 اردیبهشت)
  • جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)