Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@14:34:07 GMT

پای درد دل‌های سوزناک صنعتگران لرستان

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۲۱۲۸

پای درد دل‌های سوزناک صنعتگران لرستان

افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی، رکود در بازار، کاغذبازی‌ها و بروکراسی اداری،فشارهای بین‌المللی و خود تحریمی‌های داخلی و… از جمله مواردی هستند که بخش تولید و صنعت استان را دستخوش تغییرات کرده و حتی به ورشکستگی رسانده است.در این میان واحدهایی نیز هستند که هنوز ایستاده و فعال‌اند اما اگر فکری به حالشان نشود قطعاً به سرنوشتی شوم دچار خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس از خرم‌آباد، افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی، رکود در بازار، کاغذبازی‌ها و بروکراسی اداری که برنامه‌ای برای تسهیلشان در کشور وجود ندارد، کمبود نقدینگی، فشارهای بین‌المللی و خود تحریمی‌های داخلی، عدم همکاری سازمان‌های بیمه‌گر و… از جمله مواردی هستند که بخش تولید و صنعت استان را دستخوش تغییرات کرده و حتی به ورشکستگی رسانده است. همچنین بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه از دیگر مشکلات واحدها محسوب می‌شود و تولیدکنندگان برای فردای خود نمی‌توانند برنامه مطمئنی داشته باشند.

در این میان واحدهایی نیز هستند که با وجود حال و هوای سخت فعلی، هنوز ایستاده و فعال هستند اما طوفان‌های بحرانی در گوششان زوزه می‌کشد و اگر فکری به حالشان نشود قطعاً به سرنوشت شوم بقیه دچار خواهند شد.

هم‌اکنون دولت باید با ارائه بسته‌ها و طرح‌های مدون حمایتی جهت پشتیبانیِ صنعت‌گران و تولیدکنندگان در کشور به ویژه لرستان که محروم‌تر از استان‌های دیگر است قدم بردارد و بی‌شک نوش‌دارو پس از مرگ سهراب سودی نداشته و کارساز نخواهد بود!

شرایط لازم برای صنعت در سیستم بانکی فراهم نیست

در این باره امیر موسوی مدیر عامل شرکت داروسازی بایرافلاک ازنا اظهار کرد: در سیستم بانکی شرایط لازم برای صنعت فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت ما یک چک برگشتی هم ندارد، افزود: تمامی حساب‌هایمان صفر است و برای گرفتن چهار میلیارد تومان تسهیلات با مشکل روبرو شده‌ایم.

موسوی ادامه داد: کارشناس بانک اعلام کرده که بایرافلاک با این همه عظمت صلاحیت گرفتن چهار میلیارد وام را ندارد!

 

مدیرعامل شرکت داروسازی بایرافلاک ازنا بیان کرد: در این شرایط سخت این پول‌ها عددی نیستند؛ واحد ما با سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی بخش خصوصی است و انتظار داریم بانک‌ها تعامل بهتری داشته باشند.

وی از دیگر مشکلات به مسائل ارزی اشاره کرد و گفت: نمی‌توانیم ال‌سی باز کنیم و گزارش‌های ناسالم به هیئت‌های بازرسی ارسال می‌شود.

تخصیص ارز دارویی به مشکل برخورده است

محسن کردی مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر نیز در ادامه تعداد نیروی کار این واحد تولیدی را ۸۵۰ نفر اعلام کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ محصول و داروی انسانی تولید می‌کنیم، اضافه کرد: شرکت طی دو سال اخیر یکی از دو واحد دارویی برتر کشور بوده و چهار میلیون دلار صادرات در سال داریم.

وی با اشاره به اینکه امسال ۲۰ محصول جدید را وارد بازار کردیم، گفت: هیچ مالیات معوقی نداریم اما در دو ماه اخیر تخصیص ارز دارویی به مشکل برخورده و از طریق سازمان غذا و داروی کشور و بانک مرکزی پیگیر موضوع هستیم.

کردی با اذعان به اینکه اگر این موضوع حل نشود برای اوایل سال آینده با مشکل روبرو خواهیم شد، افزود: سقف ارزی که برای صنعت دارو گذاشته‌اند؛ پر شده و چیزی در این مدت داده نشده است.

مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر تصریح کرد: با این شرایط ممکن است دیگر مواد وارداتی ما نیز خراب شود.

 

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی برای گسترش کارخانه طی سال آینده داریم، ادامه داد: اگر بتوانیم از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنیم برای این طرح‌ها تهییج شده و روند کارمان تسریع می‌یابد.

کردی خاطرنشان کرد: برنامه تولید امسال ما ۸۰۰ میلیارد تومان بود که قرار است سال آینده آن را به هزار میلیارد برسانیم.

مدیریت استان پیگیری‌های لازم برای حل مشکلاتمان را داشته باشد

بابک وطن خواه، مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی عظیم خودرو نیز با بیان اینکه در همان ابتدا به علت مشکلات قضایی که برای واحد به وجود آمد در آبان ۹۷ تولیدمان دچار توقف شد، اضافه کرد: با پیگیری مدیران استان از ماه گذشته مجدد به چرخه تولید بازگشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۷۰۰۰ مترمربع فضای مسقف ایجاد شده و خطوط تولیدمان کاملاً نو هستند.

وطن‌خواه با اشاره به تولید ۱۰ دستگاه خودرو در ساعت در این مجموعه بیان کرد: حدود ۵۰ هزار خودرو در سال امکان تولید داریم و با سه برند خودرویی کار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی عظیم خودرو اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۲۸ نفر نیرو داریم و ۴۲۰۰ دستگاه طی سال آینده تولید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از ارز نیمایی استفاده می‌کنیم، افزود: برای سال آینده ۶۰ میلیون دلار ارز نیاز داریم که امیدواریم مورد حمایت قرار گیریم.

 

وطن‌خواه از مشکلات این واحد به گران تمام شدن گاز برای مجموعه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون از گاز مایع استفاده می‌کنیم که به سختی تهیه شده و هزینه‌بر است.

این تولیدکننده خودرو در استان عنوان کرد: انتظار داریم پیگیری‌های لازم برای حل این مشکل از سوی مدیریت استان انجام شود تا تولیدمان تسریع یابد، بهترین اراضی تخریب شده و سودی برای استان ندارند.

جبارعلی زارع ممقانی، مدیرعامل کارخانه قند لرستان هم با بیان اینکه سود حاصل از تولید شکر اندک است، گفت: تمامی مراحل و مواد این صنعت در داخل استان تهیه می‌شود و به هیچ عنوان وابستگی ارزی ندارد.

 

وی تصریح کرد: حتی اکثر تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه در داخل تولید شده و در حال حاضر مشکل اصلی صنعت قند مخصوصاً شرکت ما تأمین ماده اولیه است.

زارع ممقانی یادآور شد: از سال ۹۵ به دلایلی تولید چغندر دچار مشکلاتی شد و در لرستان نیز همسایه‌های خوبی برای بردن ماده اولیه‌مان داریم.

این تولیدکنند شکر در لرستان ادامه داد: درخواست داریم برنامه‌ای تدوین شود که حداقل به اندازه ظرفیت اسمی کارخانه، چغندر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در استان ظرفیت تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن چغندر وجود دارد، افزود: کشاورزان زمین‌هایی که به آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌اند را به صورت یکجا به زارعین استان‌های همجوار اجاره داده و آنان نیز زیر کشت هندوانه، سیب‌زمینی و پیاز می‌برند.

ممقانی اظهار کرد: متاسفانه با شرایطی که به وجود آمده بهترین اراضی ما تخریب شده و سودی برای استان ندارند.

تک‌محصولی بودن، کمر کارخانه را خواهد شکست

همچنین در ادامه کیوان کاظمی، مدیرعامل شرکت یخچال‌سازی لرستان با اشاره به مشکلات تاریخی این واحد بیان کرد: شرکت آتیه دماوند در سال ۸۲ به غلط واگذاری انجام می‌دهد که سال ۸۷ به موضوع ورود کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این قرارداد همچون معاهده ترکمنچای بود و منافعی که واحد قبلاً داشته را نگرفته بودند.

کاظمی یادآور شد: طی سال ۸۷ در بدترین شرایط و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی از من خواسته شد به عنوان مدیر بومی این واحد را مدیریت کنم که از همان ابتدا و زمان تحویل، بسیاری از تجهیزات وجود خارجی نداشتند و پیگیری‌های زیادی در این رابطه داشتیم.

مدیرعامل شرکت یخچال‌سازی لرستان بیان کرد: ۱۱ سال است برای گرفتن این اموال پرونده قضایی داریم و توقع می‌رود مورد حمایت قرار گیریم.

وی تک‌محصولی بودن این واحد را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: این موضوع کمر کارخانه را خواهد شکست.

کاظمی با بیان اینکه باید کنسرسیوم صنعتی در استان تشکیل داد، ادامه داد: این واحد ظرفیت تولید حداقل پنج نوع محصول را دارد و برای سرپا ماندن باید تنوع تولید را افزایش داد.

مدیرعامل شرکت یخچال‌سازی لرستان بیان کرد: ۱۱ سال است که تنها وعده می‌شنویم و از میلیون‌ها یورو تا میلیاردها تومان صحبت شده اما از سال ۸۹ تاکنون ریالی تسهیلات دریافت نکرده‌ایم.

هم‌اکنون با بانک‌ها مشکل داریم

نبی رضایی، مدیرعامل شرکت آریاگچ پلدختر نیز گفت: هم‌اکنون با بانک‌ها مشکل داریم و وامی که قبلاً ماهی ده میلیون تومان قسط پرداخت می‌کردیم بعد از استمهال به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده که توانایی پرداخت آن را نداریم.

فلسفه وجود ما چیزی جز راه‌گشایی و بسترسازی نیست

سیدموسی خادمی استاندار لرستان با بیان اینکه به همسانی اطلاعات و تصمیم‌گیری معتقد هستم، افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به سوتفاهم‌ها و عدم فهم مشترک است.

وی بر لزوم جلسات مشترک دستگاه قضایی، امنیتی و اجرایی با واحدهای تولیدی تاکید کرد و با بیان اینکه از صنعت و تولید حمایت می‌کنیم، ادامه داد: فلسفه وجود ما چیزی جز راه‌گشایی، بسترسازی و تسهیلگری نیست.

خادمی بیان کرد: این گونه جلسات باعث افزایش فهم مشترک شده و مشکلات سریع‌تر حل می‌شوند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه توزیع وقت باید برای بهره‌وری بیشتر باشد، اضافه کرد: واحدهای تولیدی و صنعت‌گران موفق استان می‌توانند همکاری‌های مشترکی آغاز کنند و از فرصت‌های هم بهره ببرند.

وی با تاکید بر اینکه این واحدها می‌توانند ورودی و خروجی خود را با هم تنظیم کنند، اظهار کرد: همچنین قادر هستند از تجارب موفق همدیگر استفاده کنند.

خادمی عنوان کرد: البته حمایت از واحدهای فعال به صورت ویژه نیز باید مدنظر قرار گیرد و اولویت ما به طور طبیعی همین موضوع است.

استاندار لرستان در ادامه گفت: برای بررسی مشکلات واحدهای فعال باید یک تیم از دستگاه‌هایی همچون تأمین اجتماعی، صنعت و معدن، بانک‌ها، بازرسی، اطلاعات و... تشکیل شود و به یک تعریف مشخص از حمایت‌های خاص از واحدهای فعال برسیم.

وی بیان کرد: حاصل کار این کمیته باید رفع مشکلات واحدها در آینده‌ای نزدیک باشد.

در آخر باید گفت که امروز در جنگ اقتصادی و بحران به سر می‌بریم و با دست روی دست گذاشتن، اندک واحدهای سر پا نیز از کمر می‌افتند. رفع مشکلات و ناهماهنگی‌ها در ساختار اقتصادی از الزامات عملکردی برای مقابله با تحریم‌ها و رونق تولید است برای همین تصمیماتی که اخذ می‌شود قطعاً می‌بایست با وضعیت اقتصادی در حالت عادی کشور متفاوت باشد. حمایت مستمر واحدهای صنعتی مطالبه جدی تولیدکنندگان از دولت‌مردان است که با اتخاذ راهکارهای عملی و رفع موانع تولید نباید این دغدغه‌ها بی‌جواب بمانند.

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان بانک ها تولید تسهیلات بانکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عماد شاهرخی در نشست با مدیرکل دفتر ترویج، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان امور اراضی کشور با اشاره به افزایش تولید در بخش کشاورزی، اظهار داشت: تولید گندم از ۱۲۳ هزار تن دولت دوازدهم به ۵۳۰ هزار تن در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده است، در حوزه گلخانه هم سطح زیر کشت از ۷۸ به ۱۳۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: سطح زیر کشت دانه‌های روغنی از دو هزار و ۲۰۰ هکتار به شش هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ضایعات یکی از چالش‌های بخش کشاورزی استان است، بیان کرد: برای رفع این مشکل باید از ادوات به‌روز در حوزه برداشت استفاده کرد.

شاهرخی، افزود: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت در بخش کشاورزی باعث تأمین ادوات و تجهیزات موردنیاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۶ هزار تن کاهش مصرف آرد را در استان داشتیم، گفت: ۲۶ هزار تن کاهش مصرف آرد معادل ۵۰۰ میلیون تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال بخش کشاورزی به چرخه تولید، بیان کرد: در دولت سیزدهم ۲۳۹ واحد غیرفعال بخش کشاورزی که ۱۶ واحد آن واحد پرورش مرغ گوشتی بود به چرخه تولید بازگشت.

شاهرخی با بیان اینکه سالانه ۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان داریم که ۳۰ درصد بیشتر از نیاز استان است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۰۰ تن مرغ مازاد در استان ذخیره‌سازی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۲۳ درصد از اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: ۱۸ تا ۲۰ درصد از تولید ناخالص استان هم مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: از ۳۰ هزار اشتغالی که سال گذشته در سامانه رصد ثبت شده بود ۳۱۰۰ مورد مربوط به بخش کشاورزی بود.

شاهرخی، یادآور شد: در دولت سیزدهم ۱۳ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 6094999

دیگر خبرها

  • مفاهیم جان‌بخش اسلامی از مرزها بیرون رفته است
  • استقرار تیم‌های دائمی اعضای مرکز وکلا در شهرک‌های صنعتی
  • در دیدار ‌صنعتگران ‌هرمزگان با رئیس قوه قضائیه چه گذشت؟
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • نامزدهای انتخابات را به رعایت قانون توصیه می‌کنم
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • استاندار لرستان روز کارگر به دیدار کارگران معدن رفت + فیلم
  • ثبت یکم خرداد در تقویم به نام «روز لرستان»