Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@20:41:33 GMT

شرط تأثیر نماز، «اقامه» آن در جامعه است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۲۸۲۵

شرط تأثیر نماز، «اقامه» آن در جامعه است

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: آنچه خداوند در خصوص نماز به آن امر کرده، «اقامه» نماز است و نه صرفاً خواندن آن؛ «اقامه نماز» یعنی نهادینه کردن آن در زندگی، بطوری که پشتوانه همه امور انسان در زندگی، نماز باشد.

حجت‌الاسلام مصطفی محمودی‌صاحب، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: انسان برای رسیدن به آرامش نیاز به عبادت و پرستش دارد و زیباترین جلوه عبادت، نماز است؛ نماز در عین حال که یک ارتباط معنوی با خداست، فلسفه عمیقی نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بعضی‌ها می‌گویند چرا خداوند نماز را واجب کرده، مگر به عبادت ما احتیاج دارد؟ قطعاً این‌طور نیست؛ خداوند نیازی به پرستش ما ندارد، اما هر آنچه که امر کرده، نتیجه‌اش به خود ما برمی‌گردد، یعنی احکام و عبادات و بایدها و نبایدهایی که خداوند تعیین فرموده، به نفع خود ماست.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: به‌عنوان مثال در اسلام، شُرب خمر حرام است، یا خوردن گوشت خوک جایز نیست، این احکام به نفع خود ماست، چون با نوشیدن مشروبات یا خوردن گوشت خوک، در واقع به سلامت جسمی و روانی خودمان لطمه می‌زنیم، و الا آسیبی به خدا نمی‌رسد.

وی افزود: آنچه خداوند در خصوص نماز به آن امر کرده، «اقامه» نماز است و نه صرفاً خواندن آن و این دو با هم تفاوت دارند. خداوند می‌فرماید «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي (طه، 14)» یعنی نماز را اقامه کن تا به یاد من باشی. صلاة به معنای نماز، همیشه در قرآن با کلمه «أقیموا»، «یقیمون» و امثال آن آمده است.

محمودی‌صاحب اظهار کرد: خداوند در آیه 45 سوره عنکبوت می‌فرماید «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» یعنی نماز انسان را از فحشاء و منکر دور نگه می‌دارد، اما شرط این تأثیرگذاری «اقامه» نماز است.

وی تصریح کرد: «اقامه» یعنی بپا داشتن و استوار ساختن و «اقامه نماز» یعنی نهادینه کردن آن در زندگی، بطوری که پشتوانه همه امور انسان در زندگی نماز باشد؛ اگر حق نماز در جامعه ادا شود، در آن‌صورت نقش بازدارندگی خواهد داشت و چنین جامعه‌ای از معضلات و آسیب‌های اجتماعی حفظ می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: برای نهادینه کردن نماز باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، به این شکل که درون خانه، پدر و مادر و در مدرسه، معلم‌ها خودشان به نماز اول وقت اهتمام داشته باشند و رفتارشان به‌گونه‌ای باشد که کودکان را به نماز تشویق کند.

وی گفت: برای این‌که جوانان به سمت نماز گرایش پیدا کنند، باید کاری کرد تا آنان به عمق نماز پی ببرند؛ به این باور برسند که نماز بهترین شکل بندگی است و تأثیرات روحی عمیقی بر انسان می‌گذارد. عملکرد بزرگترها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

محمودی‌صاحب بیان کرد: انسان نمازگزار باید به‌گونه‌ای رفتار کند که آثار و نتایج نماز در عملکردش نمایان باشد، در این‌صورت می‌تواند دیگران را هم به این فریضه الهی تشویق کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن نماز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۲۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه نماز اول وقت شاه کلید همه مشکلات است، گفت: ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی حسن‌آبادی در ویژه برنامه شب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام هیئت غریب مدینه امیرکلا که شب گذشته‌ در حسنیه اعظم امام حسن مجتبی(ع‌)برگزار شد، اظهار داشت: خداوند را شاکریم یک بار دیگر فرصتی دست داده تا زیر بیرق عزای رئیس مذهب تشیع، امام جعفر صادق (ع) جمع شده‌ایم و عرض ادب می‌کنیم.

وی ابراز کرد: در خانه‌ای که بی‌نماز باشد برکت از بین می‌رود و امام جعفر صادق (ع) در این خصوص می‌فرمایند‌ شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد؛ هیچ گناهی بالاتر از بی‌نمازی نیست و فاصله بین ایمان و کفر ترک نماز است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسین‌‌ (ع) ظهر عاشورا و در شرایط سخت آن روز با وجود اینکه یک یک اصحاب و یاران خود را از دست می‌دهد اما  نماز را به جماعت می‌خواند، تاکید کرد: همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت حل می‌شود، ‌نماز به زندگی انسان برکت می‌دهد و برکت از خانه کسی که بی‌نماز است از بین می‌رود، در واقع نماز روح زندگی است.

وی افزود: در روایات آمده است، در روز قیامت نماز انسان تجلی پیدا می‌کند  در حقیقت خداوند روزی سه بار پای صحبت‌های ما می‌نشیند و می‌گوید ای بنده حرف دلت را به من بگو‌؛ ائمه اطهار (ع‌)کورترین گره‌های زندگی را باز می‌کنند از همین رو باید در همه امور به آنان توسل کنیم.

مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت توسط ذاکران اهل بیت (ع‌)، سید‌رضا تحویلدار و محمد رضا ناصری از دیگر برنامه های هیئت غریب مدینه مازندران بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • دانشگاه با فرهنگ‌سازی در جامعه خودباوری را به منصه ظهور برساند
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • اقامه نماز بر پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی» در گناوه
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو