Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@16:21:11 GMT

افزایش ۷ درصدی میزان تلفات آب در کردستان

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۳۰۰۵

افزایش ۷ درصدی میزان تلفات آب در کردستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کامران خرم در نشست کارگروه‌های مدیریت جامع کیفیت منابع آب منطقه ۲ کشور با حضور استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان و زنجان که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: میزان تلفات آب در کردستان از ۵۶ درصد در ۱۵ سال گذشته به ۶۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: ۶ درصد رواناب‌های کشور در استان کردستان قرار دارد و در مجموع سالانه یک هزار و ۶۶ میلیون مترمکعب آب در استان مصرف می‌شود که سهم بخش شرب ۱۴۴ میلیون مترمکعب، کشاورزی ۸۵۲ میلیون و صنعت ۷۱ میلیون مترمکعب است.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار کرد: با توجه وجود ۷۳ درصد آب‌های زیرزمینی استان در دشت‌های شرقی استان و کاهش منابع آبی زیرزمینی، برنامه‌هایی برای تامین آب شرب مناطق مختلف تا افق ۱۴۲۵ پیش بینی شده است که مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.  

خرم میزان مصرف آب از منابع تجدیدپذیر در حوضه‌های آبریز استان را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر بوده که نیازمند اقداماتی برای ارتقا آن در استان است.  

وی به تخصیص آب ۹۶ هزار هکتار از اراضی دیم استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۶۷ هزار هکتار این اراضی تخصیص جدید است که تحول زیادی در بخش کشاورزی و اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.  

در این نشست، کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب استان‌های شرکت کننده به ارائه گزارش و بحث و تبادل نظر می‌پردازند و مشکلات و مسائل موجود در این حوزه بررسی می‌شود.  

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.  

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.  

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.  

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

کد خبر 479056 برچسب‌ها آب استان کردستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب استان کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۳۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان

به گزارش همشهری آنلاین، در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت‌شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند. به عبارتی، تعداد مردان فوت‌شده ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت‌شده ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 847441 منبع: مهر برچسب‌ها مردان ثبت احوال خبر مهم زنان

دیگر خبرها

  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان