Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:49:30 GMT

۲۵ اثر منقول سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شده است

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۷۵۳۱۸

۲۵ اثر منقول سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شده است

هانی رستگاران روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: آثار منقول ثبت ملی شده استان سمنان مربوط به منطقه تاریخی تپه‌حصار دامغان شامل اشیایی مانند ظرف‌های سفالی، زیورآلات بانوان مانند گردنبند مفرغی و ابزار آلات شکار است.

وی ادامه داد: سه قطعه از اشیای کشف شده مربوط به شهرستان‌های سرخه و مهدیشهر نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که با ابلاغ ثبت آن‌ها، تعداد آثار منقول ثبت شده استان سمنان به ۲۸ اثر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز داشت: یکی از سه  قطعه اشیای مکشوفه که به تازگی ثبت آثار ملی کشور شده و هنوز ابلاغ آن به دست استان نرسیده، منبر چوبی مربوط به دوره تیموری در روستای ایج سرخه است.

رستگاران ابراز داشت: تابوت چوبی در امامزاده تاج‌الدین پرور از توابع شهرستان مهدیشهر مربوط به دوره ایلخانی از دیگر آثار  تاریخی منقول استان سمنان است که به تازگی ثبت ملی شده است.

مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان بیان کرد: ریتون یا آبریزگاه سفالی از دیگر اشیای تاریخی کشف شده در روستای خرند شهرستان مهدیشهر است که در فهرست آثار ملی قرار گرفته و هنوز ابلاغ این ثبت به استان نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: آثار تاریخی که در کمیته‌های بررسی به عنوان آثار ارزشمند برای ثبت فهرست آثار ملی کشور انتخاب می‌شوند باید به تایید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد و سپس حکم آن به استان ابلاغ شود.

مسوول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان گفت: استان سمنان دارای ظرفیت های زیادی در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی است که استفاده از این ظرفیت‌ها، نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارد.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است و تاکنون  حدود ۸۲۴ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.

به اشیای تاریخی که قابلیت جابه جایی دارند آثار تاریخی منقول گفته می‌شود.

برچسب‌ها سمنان فرهنگی میراث فرهنگی دامغان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان فرهنگی میراث فرهنگی دامغان سمنان فرهنگی میراث فرهنگی دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۷۵۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان

استاندار سمنان گفت: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان، نقش بسیار ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سید محمدرضا هاشمی امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست شورای سیاستگذاری کنگره سه هزار شهید استان سمنان اظهار کرد: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان، نقش بسیار ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی دارد.

وی افزود: مستند سازی و تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام بوده و طی پیگیری‌ها با سازمان صدا و سیما، مساعدت در این امور در دستور کار است.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: از محل سفر رئیس‌جمهور به استان اعتبار خوبی برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان در نظر گرفته شده است.

هاشمی تصریح کرد: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان از اولویت‌های کاری ما در استان سمنان در سال جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام و فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان گفت: نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط با کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان، قبل از برگزاری کنگره برای بازدید ارزشمند مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

کد خبر 748457

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی